کد خبر: ۲۰۵۴۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۸

سلامت مردان ایرانی در خطر است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: مردان استرس کاری بیشتری را تحمل کرده و در معرض ضربات جسمی بیشتری هستند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ سیدمرتضی خاتمی یکی از شاخص‌های مهم سلامت در دنیا را سن امید به زندگی خواند و افزود: سن امید به زندگی در مردان کمتر از زنان بوده و در کشور ما نیز این امر صادق است بطوریکه این شاخص همواره به میزان ۴ تا ۵ سال کمتر از زنان گزارش شده است؛ بنابراین ضرورت دارد به این اختلاف پرداخته و در جهت ارتقاء آن کوشیده شود که چرا امید به زندگی در مردان که بیشتر از نیمی از جمعیت را به خود اختصاص داده است، از زنان کمتر است.

وی با بیان اینکه از همین رو است که هفته اول اسفند هر سال را بنام هفته سلامت مردان و روز ششم اسفند را به نام روز سلامت مردان نام گذاری کرده‌اند در خصوص علل تفاوت در مرگ ومیر مردان با زنان، اظهار داشت: مطالعات نشان داده است مرگ و میر در مردان اندکی بیشتر از از زنان بوده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، یکی از دلایل شیوع بیشتر بیماری‌های بدخیم در مردان را سرطان پروستات عنوان و اضافه کرد: البته بیش از ۵۰ تا۶۰ درصد مرگ و میر ناشی از حوادث عروقی قلب و مغز در مردان اتفاق می‌افتد. ضمن اینکه مردان بیشتر از زنان در معرض آسیب‌های شغلی، اجتماعی، حوادث ترافیکی و سوانح هستند طبق آمار موجود حوادث ترافیکی ۵ برابر و سقوط ۳ برابر بیشتر در مردان اتفاق می‌افتد.

خاتمی با اشاره به سایر علل مرگ و میر مردان، افزود: اعتیاد به سیگار و وابستگی به مواد در مردان بیشتر است که البته یکی از دلایل عمده را هم می‌توان عدم توجه مردان به سلامت خود دانست.

وی ادامه داد: از نظر محیطی مردان استرس کاری بیشتری را تحمل کرده و در معرض ضربات جسمی بیشتری هستند، عادات غذایی نامناسب تری داشته و در معرض آلودگی بیشتر و نیز وابستگی بیشتری به مواد دخانی دارند و لذا است که می توان شیوع بیشتر بعضی از اختلالات را به این موارد نسبت داد و بر همین اساس نیز راه های پیشگیری و کاهش خطر را مد نظر داشت.

خاتمی گفت: بایستی پیشگیری و کاهش خطر را لحاظ کنیم و اصل اول و اساس ارتقاء سلامت مردان بر آموزش عمومی و تغییر نگرش آنان در توجه به مبانی بهداشت، پیشگیری از بیماریها و مخاطرات و به عبارتی ارتقاء سواد سلامت استوار است.

وی تغییر شیوه زندگی با لحاظ فعالیت مستمر ورزشی و پرهیز از استرس و نیز مخاطرات شغلی را یکی دیگر از عوامل موثر در بهبود شاخص های بهداشتی به خصوص در مردان خواند و گفت: اصلاح الگوی غذایی با مصرف کمتر نمک، مصرف مناسب قند و چربی و نیز بالا بردن فیبر غذایی و سبزیجات می‌تواند کمک بسزایی به بهبود سلامت مردان کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: پرهیز از استعمال دخانیات و کاهش سایر عوامل خطر محیطی از جمله آلودگی‌ها از دیگر موارد توصیه شده است. آشنایی با علائم اولیه بروز بیماریهای مهم مردان، غربالگری و پیگیری‌های دوره‌ای برای بیماری‌های شایع و معاینات دوره ای کارگران و کارمندان نیز از اقداماتی است که می تواند در کاهش مرگ و میر مردان موثر باشد.
*مهر