کد خبر: ۲۰۵۶۲۷
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۶۱

فناوری 5G دنیای ارتباطات صوتی و تصویری را به کلی تغییر می دهد!

کمتر از یک سال تا عرضه‌ی گوشی‌های مجهز به فناوری 5G فاصله داریم؛ اما چگونه شبکه‌ها و دستگاه‌های 5G، تماس‌های صوتی عادی را مدیریت و متحول می‌کنند؟ شرکت‌های ارائه‌ی دهنده‌ی خدمات ایالات متحده انتظار دارند تا استفاده از فناوری 4G برای تماس‌های صوتی ادامه یابد، با این حال، سرویس‌های صوتی جدید 5G به‌طور کلی باعث بهبود تماس تلفنی خواهند شد.
نسل اول گوشی‌های 5G، تماس‌های صوتی را با استفاده از LTE برقرار می‌کنند و به مرور قابلیت‌هایی مانند تماس‌های ۳۶۰ درجه و VR به آن‌ها اضافه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ کمتر از یک سال تا عرضه‌ی گوشی‌های مجهز به فناوری 5G فاصله داریم؛ اما چگونه شبکه‌ها و دستگاه‌های 5G، تماس‌های صوتی عادی را مدیریت و متحول می‌کنند؟ شرکت‌های ارائه‌ی دهنده‌ی خدمات ایالات متحده انتظار دارند تا استفاده از فناوری 4G برای تماس‌های صوتی ادامه یابد، با این حال، سرویس‌های صوتی جدید 5G به‌طور کلی باعث بهبود تماس تلفنی خواهند شد.



تماس صوتی با استفاده از نسل چهارم ارتباطات یا VoLTE در ابتدا در سال ۲۰۱۴ با هدف پیشرفت در کیفیت تماس صوتی راه اندازی شد. در طول یک تماس VoLTE، صدای بم و ضعیف با صدای پویا‌تر و واضح‌تر جایگزین می‌شود. از آنجایی که گوشی‌های 5G اولیه همزمان با اتصال به شبکه‌های 5G، اتصال به شبکه‌ی 4G / LTE را حفظ می‌کنند؛ بنابراین در ابتدا با برقراری تماس VoLTE آغاز به‌کار خواهند کرد.

سازمان استاندارد بین المللی 3GPP در حال کار روی استاندارد 5G بهبودیافته‌ای برای تماس‌های تلفنی است. این سازمان در حال توسعه‌‌ی پشتیبانی از کانال‌های چندگانه‌ی صوتی، صدای فراگیر و موارد استفاده از ارتباط VR از جمله‌ی بهبود کیفیت صدا برای هر دو تماس ویدیویی و صوتی است. به طور خلاصه، انتظار می‌رود از فناوری 5G برای فعال کردن تماس‌های ۳۶۰ درجه استفاده شود که تماس گیرنده را در محیط دیگر وارد می‌کند؛ به عنوان مثال، هنگامی که یک نفر از ساحل و شخص دیگر از دفتر کارش با هم تماس می‌گیرند، با استفاده از این فناوری می‌توانند به‌صورت واقعیت مجازی، محیط اطراف شخص مقابل خود را به صورت ۳۶۰ درجه مشاهده کنند.

سوال اصلی این است که چه زمانی می‌توان به این ویژگی‌های جدید دسترسی داشت؟ متاسفانه، در حال حاضر هیچ برنامه‌ی زمانی وجود ندارد. علاوه بر این، گسترش VoLTE بسیار کندتر از حد انتظار بود. حتی امروز هم هیچ تضمینی وجود ندارد که تماس تلفنی گرفته شده از یک مشترک T-Mobile به مشترک Verizon به‌طور خودکار از استاندارد بالاتر استفاده کند.

از فناوری 5G برای برقراری تماس‌ تصویری ۳۶۰ درجه استفاده خواهد شد

امروزه تماس‌های تلفنی تنها زمانی از VoLTE استفاده می‌کنند که هر دو تماس گیرنده در شبکه‌های مشابه یا شبکه‌های LTE متقابل باشند، به آنتن‌های سازگار VoLTE متصل شده و از تلفن‌هایی بهره ببرند که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند، در غیر این صورت، تماس دوباره به یک اتصال سنتی با کیفیت پایین تبدیل خواهد شد. در حال حاضر در ایالات متحده سه خدمات دهنده در پشتیبانی از VoLTE قوی هستند که شامل تمامی برج‌های مخابراتی تی موبایل و ورایزن و بیشتر برج‌های AT&T می‌شود. اسپرینت به‌عنوان چهارمین شرکت، همچنان در حال گسترش استقرار VoLTE در سال ۲۰۱۸ است.

با توجه به وضعیت فعلی شبکه‌های LTE خدمات‌دهنده‌ها، هیچ عجله‌ای برای حمایت از تماس‌های صوتی 5G ندارند. ورایزن در اوایل این ماه تست‌های اولیه‌ی تماس تصویری و صوتی 5G را تکمیل کرد و وودافون در اروپا، تست مشابهی را انجام داد که بین شبکه‌های 4G و 5G برقرار شد. هرچند هیچ یک از این تست‌ها شامل پیشرفت‌های صوتی در حال توسعه در استاندارد 3GPP نبود؛ با این وجود در حالی که خدمات دهنده‌ها در حال تلاش برای ارتقاء سخت‌افزار شبکه‌ی خود از 4G به 5G هستند، بهبود کیفیت تماس صوتی می‌تواند با ارتقاء نرم افزاری انجام شود.