کد خبر: ۲۰۵۶۹۵
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۰۲

گمانه زنی ها برای برنامه نمایش سینماها در نوروز۹۷؛ هزار توی پیچیده اکران

آخرین ماه زمستان،دست در آغوش جیب هایش کرده و نزدیک می‌شود. پنجره ها در محاصره جنب و جوش زندگی است. شبیه فیلمی که انگار روی دور تند افتاده؛ رفت وآمد عجولِ رهگذران،خیابان های شلوغ، چراغ قرمزهای طولانی، زرق و برق ویترین های آنتیک،سنگفرش‌های پوشیده از بساط های رنگارنگ و هیاهوی طبیعت.پر از نور،صدا و حرکت.صدای«حرکتِ» اسفند، گویا به گوش سینماگران هم رسیده است.
آخرین ماه زمستان،دست در آغوش جیب هایش کرده و نزدیک می‌شود. پنجره ها در محاصره جنب و جوش زندگی است. شبیه فیلمی که انگار روی دور تند افتاده؛ رفت وآمد عجولِ رهگذران،خیابان های شلوغ، چراغ قرمزهای طولانی، زرق و برق ویترین های آنتیک،سنگفرش‌های پوشیده از بساط های رنگارنگ و هیاهوی طبیعت.پر از نور،صدا و حرکت.صدای«حرکتِ» اسفند، گویا به گوش سینماگران هم رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ هرچند سینمای ایران یکی از پرحاشیه‌ترین جشنواره های فیلم فجر خود را پشت سر گذاشته اما،فصل تازه اکران را در پیش رو دارد.از دیرباز فیلمسازان در رقابتی جدی همواره تلاش می کرده اند نوبت اکران فیلم های‌شان در نوروز باشد.



تلاشی که تهیه کنندگان آثار سینمایی و پخش کنندگان نیز همواره در پی آن بوده اند.با توجه به افزایش استقبال مردم از فیلم های اکران نوروز این تلاش شدت بیشتری پیدا کرده و همچنان رو به رشد است. در نوروز ٩۵ میزان فروش فیلم ها از مرز ۴٨ میلیارد گذشت که این میزان در سال ٩۶ به ۵٨ میلیارد افزایش پیدا کرد و همین افزایش ۱۰ میلیاردی این امید را به وجود آورده که اکران نوروز 97 برای سینمای ایران سالی نکو باشد.

فیلم هایی با سهم ویژه اکران نوروز
حال با توجه به موضوع اکران نوروز و تلاش تهیه کنندگان برای رسیدن به این زمان اکران ، مذاکرات پیرامون اکران نوروز97 در شرایطی آغاز شده است که سخنگوی شورای صنفی نمایش اعلام کرده هنوز قراردادهیچ فیلمی برای اکران نوروزی بسته نشده است اما گمانه زنی ها از جدال پنهانی برخی فیلم ها برای رسیدن به اکران نوروزی حکایت دارد.

این حکایت دیرینه ای است که سال هاست فیلمسازان و تهیه کنندگان با آن درگیر هستند. با یک جست‌وجوی کوچک می بینیم کدام کارگردان ها درهر سالی که فیلم ساخته‌اند،دراکران نوروز هم شرکت داشته اندواین همان چیزی است که سینماگران سال هاست به آن اعتراض می کنند.

با توجه به اینکه بخش مهمی از سهم اکران نوروزی به فیلم‌هایی می‌رسد که در جشنواره فیلم فجر همان سال موفق بوده‌اند،دراین باره،حمید نعمت‌ا...، کارگردان فیلم «شعله ور» درپاسخ به این سوال که چقدر احتمال می دهد«شعله ور»که در جشنواره فیلم فجر هم حضور داشت نوروز 97 اکران شود به «قانون» گفت:«هیچ! ودلیلش این است که همیشه 50 درصدِ اکران نوروزمتعلق به فیلم های کمدی است که می فروشند و فیلم من کمدی نیست؛ 50 درصد هم ظرفیت افرادی است که همیشه حقِ ویژه ای برای‌شان وجود داشته و دارد.بنابراین اکران شعله ور را در نوروز ٩٧بعید می‌دانم!».

فیلم سوزی در اکران های نوروزی
با توجه به اظهارات حمید نعمت ا... ، می توان از وجود دلخوری‌هایی که در روند انتخاب فیلم ها در اکران نوروز وجود دارد، پی برد.حمیدنعمت‌ا... از کسانی می‌گوید که سهم ویژه ای در اکران نوروز دارند؛ آیا این افراد همان کسانی نیستند که با سلیقه خودشان چرخه تولید و نمایش را تغییرمی دهند و به تهیه کنندگانی که عضو هیچ باندی نیستند ضررمی رسانند؟

عده ای از فیلمسازان و تهیه کنندگان نیز سال هاست یکه تاز اکران طلایی در نوروز و تابستان هستند ودر بهترین سانس ها اکران می شوند و بیشتر سالن های تهران و شهرستان را در اختیار دارند ؛ در حالی که عده ای دیگر مصداق بارز فیلم سوزی می شوند ومیزان فروش فیلم‌شان به یک میلیارد هم نمی رسد و در نهایت بهانه پایین بودن کف فروش و طولانی بودن صف، اکران فیلم بعدی جایگزین‌شان می شود.

شاید بیراه نباشد اگر این ها را قشر مظلوم سینما بدانیم که با زدوبندهای سینما به خوبی آشنا نیستند و نمی توانند در این فضای مسمومی که شکل گرفته به راحتی و بدون رانت و لابی، فیلم خود را اگر از کیفیت لازم برخوردار باشد، در فصل و زمان و سانس مناسب اکران کنند. با وجود این حجم عظیم از رانت و لابی که در سینمای ایران به یک روال عادی بدل شده است، بسیاری از سینماگران در این فضا می شکنند و تنها سهمی که برای‌شان باقی می ماند، سالن های کم و سانس‌های کم بیننده صبح و ظهر است؛ اتفاقی که قبل از جشنواره فیلم فجر برای فیلم «فصل کرگدن» افتاد.

گمانه زنی های اکران نوروزی
از بین فیلم‌های حاضردر جشنواره«به وقت شام»، ساخته ابراهیم‌حاتمی کیا یکی از فیلم‌هایی است که متقاضی اکران نوروزی شده وپخش آن را فیلمیران به عهده گرفته است.علاوه بر این،سهم قابل توجهی از اکران نوروزی به تصمیمات حوزه هنری بستگی دارد؛ چرا که بسیاری از سینماهای کشور متعلق به این حوزه است.
غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش که ازمسئولان پخش فیلمیران نیز هست،اعلام کرده که درجمع بندی اولیه پیشنهاد این موسسه انیمیشن«فیلشاه» ،«لونه زنبور»و«لاتاری»هستند.

فیلم‌های «مغزهای کوچک زنگ زده»و«تنگه ابوقریب»نیز دوفیلم دیگرموفق در جشنواره فیلم فجر بودند که گویا شرایط اکران متفاوتی دارند.

سعید سعدی، تهیه‌کننده «مغزهای کوچک زنگ زده» اعلام کرده است که تمایلی ندارند این فیلم را در نوروز اکران کنند و پیش‌بینی می‌شود سازندگان این اثر برای روزهای بعد از جام جهانی، برنامه اکران عمومی دارند. «تنگه ابوقریب» نیز در صورت اکران «به وقت شام» فرصت اکرانش را در نوروز از دست می‌دهد و احتمال دارد برای عیدفطر اکران ‌شود.ابوالحسن داوودی نیز در گفت‌وگویی با ایسنا درباره وضعیت اکران این فیلم بیان کرده است که:«هزارپا» مراحل نهایی خود را طی می‌کند و تا دو هفته آینده صداگذاری و دیگر اقدامات فنی آن به پایان می‌رسد و درصورت مساعد بودن اوضاع آن‌را برای اکران نوروزی ارائه خواهیم کرد.

از دیگر فیلم هایی که متقاضی اکران نوروز هستند، می توان به،«تگزاس»ساخته مسعود اطیابی،«لس آنجلس تهران» ساخته تینا پاکروان و « فراری»ساخته علیرضا داوودنژاد اشاره کرد.

«چهارراه استانبول»ساخته مصطفی‌کیایی، «گرگ‌بازی»ساخته عباس نظام دوست، «دل دیوانه» ساخته بهمن فرمان آرا،«دم سرخ‌ها»ساخته آرش معیریان،«خرگیوش» ساخته مانی باغبانی، «خوک»ساخته مانی حقیقی و «خجالت نکش»ساخته رضا مقصودی ازدیگر گزینه‌هایی هستند که احتمال می‌رود نوروز 97 اکران شوند.در میان این فیلم ها ، مانی حقیقی تاکنون اعلام کرده است که فیلمش بدون هیچ حذف و اضافه ای نسبت به جشنواره برلین که در آن حاضر بوده است آماده اکران است و حتی صحبت از نوشته شدن قرارداد فیلم نیز شده است.

سعید سعدی تهیه کننده «دم سرخ ها» نیزاعلام کرده منتظر آیین‌نامه جدید شورای صنفی نمایش است تا پس از دیدن آن تصمیم به درخواست اکران نوروزی این فیلم دهد.

فیلم‌های «بدون تاریخ، بدون امضا» به کارگردانی وحید جلیلوند و«پشت ابرها» جدیدترین ساخته مجید مجیدی هم از 25 بهمن اکران خود را شروع کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود اکران این فیلم‌ها تا نوروز 97 ادامه داشته باشد.

حال با توجه به اکران فیلم های جدید در بهمن و همچنین روند اکران پرحاشیه فیلم ها در نوروز ، باید منتظر ماندو دید که نوروز امسال به کام کدام فیلم ها خواهد بود. بی شک یکی از بحث برانگیزترین دوره‌ها نسبت به سال های گذشته را پیش رو خواهیم داشت.