کد خبر: ۲۰۵۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۳۲

چطور امنیت تلگرام خود را بالا ببریم؟

پیام رسان تلگرام که حداقل در میان کاربران ایرانی حرف اول و آخر را می‌زند، قابلیت‌های کاربردی فراوانی را برای بهبود امنیت، به کاربران ارایه می‌کند. در این مقاله می‌خواهیم شما را با این ویژگی‌ها و چگونگی افزایش امنیت تلگرام آشنا کنیم. همراه ما باشید.
پیام رسان تلگرام که حداقل در میان کاربران ایرانی حرف اول و آخر را می‌زند، قابلیت‌های کاربردی فراوانی را برای بهبود امنیت، به کاربران ارایه می‌کند. در این مقاله می‌خواهیم شما را با این ویژگی‌ها و چگونگی افزایش امنیت تلگرام آشنا کنیم. همراه ما باشید.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ از آنجایی که روزانه میلیون‌ها پیام با محتواهای مختلف در تلگرام توسط کاربران رد و بدل می‌شود، بحث امنیت به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کاربران تبدیل شده است. خوشبختانه تلگرام هم تمامی تلاشش را به کار گرفته تا با انتشار هر نسخه جدید از این اپ، ویژگی‌های امنیتی بیشتری را به آن بیفزاید. اگر شما هم جز آن دسته کاربران نگران هستید و می‌خواهید امنیت تلگرام خود را بالا ببرید، ادامه این مطلب را بخوانید.



Active Sessions
اولین اقدامی که باید برای بررسی امنیت تلگرام خود انجام دهید، چک کردن بخش Active Sessions است. توسط این گزینه کاربر می‌تواند تمامی دستگاه‌های متصل به حساب کاربری‌اش را مشاهده کرده و در صورت لزوم، اتصال موارد دلخواه را قطع کند. برای دسترسی به این بخش می‌توانید از منوی تنظیمات، انتخاب گزینه Privacy and Security و سپس Active Sessions اقدام کنید. با وارد شدن به این منو، لیست دستگا‌ه‌های متصل نمایان می‌شود و باید دقت کنید که دستگاه ناشناسی در آن موجود نباشد. در صورت مشاهده هرگونه دستگاه ناشناس و یا مشکوک، بر روی آن کلیک کرده و سپس با نمایش پیغام، بر روی OK کلیک کنید.

Two-Step Verification
تایید دو مرحله‌ای یکی از بهترین قابلیت‌های امنیتی است که در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌ رسان‌های مختلف قرار گرفته است. همان طور که می‌دانید برای این که وارد حساب کاربری خود در تلگرام شوید، باید کد چهار رقمی را که توسط پیامک برای‌تان ارسال می‌گردد، در برنامه وارد کنید. اما حالتی را در نظر بگیرید که شخصی به سیمکارت شما دسترسی داشته و با در خواست ورود به تلگرام، کد ورود را دریافت می‌کند. با این وضعیت شخص به راحتی می‌تواند وارد حساب تلگرام شما شده و از آن استفاده کند.

اما Two-Step Verification این امکان را به کاربر می‌دهد تا برای دسترسی به حساب کاربری، رمز عبور تعیین کند تا در این حالت برای ورود به حساب، علاوه بر کد ارسالی، درخواست وارد نمودن رمز هم نمایان شود. رمز عبوری که توسط Two-Step Verification انتخاب می‌‌کنید، تنها توسط شما در دسترس بوده و توسط پیامک ارسال نخواهد شد.

برای افزایش امنیت تلگرام توسط Two-Step Verification، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

از منوی آپشن و بخش Settings، گزینه Privacy and Security را انتخاب کنید.

بر روی Two-Step Verification کلیک کنید.

Set Additional Password را انتخاب کنید.

رمز عبور مورد نظر خود را وارد کرده و با کلیک بر روی آیکون تیک، آن را یک بار دیگر تکرار نمایید.
یک متن برای راهنمایی که در باکس ورود رمز نمایش داده می‌شود، در این قسمت تایپ کرده و بر روی آیکون تیک کلیک کنید.

آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا یک لینک فعال سازی برای شما ارسال گردد. با کلیک بر روی لینک، تایید دو مرحله‌ای تلگرام شما فعال می‌گردد.

با طی این مراحل هر بار که بخواهید از ابتدا وارد حساب تلگرام خود شوید، می‌بایست رمز عبور خود را وارد کنید. علاوه بر این‌ها تلگرام امکان بازگردانی رمز عبور فراموش شده توسط ایمیل را هم برای کاربر قرار داده که در مواقعی که با مشکل مواجه می‌شوید، کاربردی است.


Passcode Lock
یکی از ابتدایی‌ترین تنظیمات امنیتی برای تلگرام، قفل کردن کلی اپلیکیشن است. با فعال سازی این بخش، هر بار که بخواهید برنامه تلگرام را باز کنید، از شما رمز عبور چهار رقمی که انتخاب خودتان بوده، خواسته می‌شود. در صورتی هم که دستگاه شما دارای حسگر اثر انگشت باشد، می‌توانید به جای وارد نمودن رمز، از اثر انگشت برای باز کردن برنامه استفاده کنید. برای فعال سازی Passcode Lock از منوی تنظیمات و بخش Privacy and Security، گزینه Passcode Lock را انتخاب کرده و رمز عبور خود را دو بار وارد نمایید.

برای افزایش امنیت تلگرام به موارد زیر هم توجه داشته باشید:

-در روش Two-Step Verification، می‌توان ایمیل را وارد نکرد و با انتخاب گزینه Skip، از آن مرحله رد شد.

در این حالت پشتیبانی‌های بعدی مانند بازیابی رمز فراموش شده را از دست خواهید داد.
-بهتر است هرچند وقت یک بار بخش Active Sessions تلگرام خود را برای بررسی دستگاه‌های متصل، چک کنید.

-کد ارسالی ورود را که توسط پیامک از طرف تلگرام برای‌تان ارسال می‌شود، در اختیار کسی قرار ندهید.

-بهتر است از اپلیکیشن‌های غیر رسمی تلگرام مانند موبوگرام و دیگر موارد مشابه در دستگاه خود استفاده نکنید.