کد خبر: ۲۰۷۹۹۶
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۰۵

سوال از رییس‌جمهور به صحن مجلس می‎آید؟/ دعوای طراحان و هیات رئیسه/ نمایندگان بازی خوردند؟

سماجت نمایندگان بالاخره نتیجه داد تا آنان پیش از پایان یافتن مهلت قانونی بررسی طرح سوال از رییس‌جمهور در صحن علنی، هیات رییسه را متقاعد کنند تا آن را در دستور کار قرار دهند.
سماجت نمایندگان بالاخره نتیجه داد تا آنان پیش از پایان یافتن مهلت قانونی بررسی طرح سوال از رییس‌جمهور در صحن علنی، هیات رییسه را متقاعد کنند تا آن را در دستور کار قرار دهند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ هرچند که امروز جلسه رسیدگی به استیضاح دو وزیر کابینه در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار داشت اما پای سوال از رییس جمهور هم به میان آمد. تعدادی از نمایندگان با تجمع در جایگاه هیات رییسه در خلال جلسه استیضاح آخوندی خواستار تعیین تکلیف طرح سوال از رییس جمهور شدند.



پژمانفر، احد آزادی خواه، ذوالنور و قاضی پور از حامیان سوال از رئیس جمهور به حالت تحصن و اعتراض در جایگاه هیات رئیسه نشستند و این اقدام باعث شد که پزشکیان نایب رئیس مجلس به سراغ آنها رفته و بعد از گفتگویی کوتاه همراه با آنها به بیرون از صحن بروند.

حال با گذشت ساعاتی از پایان یافتن جلسه عصر مجلس شورای اسلامی، خبرها حکایت از جلسه ساعت 7 صبح فردای مجلس شورای اسلامی دارد. احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به درخواست برخی نمایندگان در جلسه امروز برای بررسی طرح سوال از رئیس جمهور گفت: قرار است این جلسه فردا صبح (چهارشنبه ۲۳ اسفند ماه) برگزار شود. وی تصریح کرد: قرار بود این جلسه امشب بعد از پایان جلسه نوبت عصر برگزار شود که به ساعت ۷ صبح فردا موکول شد.

حرف معترضان به اقدام هیات رییسه چه بود؟

نادر قاضی‌پور با طرح این ادعا که فراکسیون امید مجلس با امضای استیضاح وزرا هیات رییسه را بازی داد، مدعی شد: می‌گویند اصلاح‌طلبان مجلس هیات رییسه را با مطرح کردن استیضاح وزرا بازی دادند تا سوال از رییس‌جمهور مطرح نشود. اگر غیر از این است کپی امضاهای پس گرفته شده نمایندگان منصرف از سوال را در اختیار ما هم قرار دهید.
اما علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر نماینده مردم ارومیه، گفت: سوال از رییس‌جمهور چه باشد و چه نباشد اثری در استیضاح‌ها ندارد.
رییس مجلس شورای اسلام ادامه داد: مهلت طرح سوال یک ماه و مهلت طرح استیضاح 10 روز است. اگر هر دو با هم مطرح شده باشند باز زمان طرح آنها با همان تداخل نخواهد داشت چرا حرف بدون مبنا زده می‌شود.

سوال به قوت خود باقی است

رییس فراکسیون روحانیت مجلس هم قبول فرم انصراف نمایندگان از طرح سوال رییس‌جمهور توسط هیات رییسه مجلس از دولت را غیرقابل قبول دانست و رییس مجلس نیز ملاک قبول یا رد امضاهای طرح مذکور را فرم امضاء شده نمایندگان اعلام کرد.

مجتبی ذوالنور در جلسه علنی نوبت بعدازظهر امروز مجلس شورای اسلامی با انتقاد نسبت به روند طی شده در پس گرفتن امضای تعدادی از نمایندگان امضاء کننده طرح سوال از رییس‌جمهور، گفت: آقای وکیلی دوشنبه (دیروز) را به عنوان سر رسید «هفته» قرار دادند یعنی از روزی که نمایندگان دولت و مجلس با یکدیگر جلسه داشتند مبنای محاسبه «یک هفته» قرار دهند و روز شهادت و روزهای پنج‌شنبه و جمعه را نیز کسر کردند و فرصت یک هفته‌ای پایان مهلت طرح سوال از رییس‌جمهور را پایان یافته تلقی کردند.

نماینده‌ مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: بر این اساس اگر بخواهیم بر همان اساس عمل شود، دوشنبه هفته گذشته با دولت نشست برگزار شد که با کسر دو روز، امروز (سه‌شنبه) مهلت داریم تا امضاهایی که برخی آقایان پس گرفته بودند اما مجددا پای طرح سوال از رییس‌جمهور را امضاء کردند، تکمیل کنیم. اگر مبنا یک هفته باشد بنابراین سوال به قوت خودش باقی است.
وی با انتقاد از عملکرد دولت در تهیه فرم انصراف امضای نمایندگان سوال کننده از رییس‌جمهور، گفت: دولت حق ندارد از نمایندگان انصراف بگیرد. همانطور که نماینده سوالش را به هیات رییسه مجلس می‌دهد به همان ترتیب انصرافش را نیز تقدیم هیات رییسه مجلس می‌کند. اگر این مسئله حل نشود بنده آنچه که اتفاق افتاده و تهدیدهایی که صورت گرفته را رسانه ای می‌کنم.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مدعی شد: وقتی دولت به جان نمایندگان می‌افتد و دیگران را واسطه می‌کند و وقتی پنج وزیر با نماینده ارتباط داشتند تا امضایشان را پس بگیرند، خلاف قانون انجام شده است. اگر نماینده‌ای از سوال منصرف شده باید انصرافش را به هیات رییسه تقدیم کند نه اینکه فرم‌ها را دولت دقیقه 90 یکجا به هیات رییسه مجلس دهد تا افرادی که امضاء کرده‌اند فرصتی برای تجدید نظر نداشته باشند.

لاریجانی در پاسخ به تذکر ذوالنور، گفت: کاری به دولت نداریم و ورقه‌هایی که نمایندگان امضا کردند برایمان ملاک است البته این مسئله را در هیات رییسه مجلس پیگیری می‌کنیم.

سوال مختومه نشده است

یک نماینده اصولگرای مجلس هم با انتقاد از هیات رئیسه درباره اعلام وصول نشدن سوال از رئیس‌جمهور مطرح کرد که وکیلی عضو هیات رئیسه مجلس در پاسخ تاکید کرد که سوال مختومه نشده است. همچنین رئیس مجلس گفت که مساله‌ای برای جلوگیری از طرح سوال در مجلس وجود ندارد.

نصرالله پژمان‌فر افزود: در یک ماه گذشته دو سوال از رئیس‌جمهور به هیات رئیسه داده شد اولین سوال با 180 امضاء در مورد موسسات مالی بود که چند ماه هیات رئیسه این سوال را معطل نگه داشت و در نهایت از دستور کار خارج شد. در مورد سوال دوم در شرایطی که 13 روز از اعلام نظر کمیسیون می‌گذرد هنوز هیات رئیسه این سوال را اعلام وصول نکرده است. اتفاقی که برخلاف آیین‌نامه رخ داده است چون مهلت یک‌ هفته‌ای یکشنبه به اتمام می‌رسید که امروز یعنی سه‌شنبه به ما می‌گویند تعداد امضاها به کمتر از نصاب رسیده است و یا اینکه می‌گویند درباره مهلت یک هفته‌ای باید آقای لاریجانی تبسیر کند. سوال این است که آیا ایشان بالاتر از آیین‌نامه است؟.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: بنده چند بار به این موضوع پاسخ دادم که اکنون دوباره توضیح می‌دهم. ما جلسه علنی را با رئیس بانک مرکزی برگزار کردیم که مسیر طی شده برای حل مشکل سپرده‌گذاران را توضیح داد. بعد از آن هر هفته قوای سه‌گانه جلساتی را برگزار کردند تا این مشکل به راه‌حلی برسد.

وی افزود: در ابتدا خواستیم که قوه قضاییه اموال موسسات را به فروش برساند که گفتند برای این کار باید دادگاه تشکیل شود. این پروسه طولانی بود. از رهبری کمک خواستیم که اجازه دهند اول در مورد افراد با سپرده‌های زیر 100 میلیون و بعد 200 میلیون تعیین‌تکلیف شود و برای مبالغ بالاتر بعد از آن تامین اعتبار صورت گیرد. در نهایت این مساله با هماهنگی همه قوا و لطف رهبری به اینجا رسید.

لاریجانی ادامه داد: بنده با توضیحاتی که دادم فکر کردم که نمایندگان امضاکننده پذیرفته و به همین دلیل امضاهایشان را پس گرفتم. در مورد سوال دوم اگر اصرار دارید پیگیری کنید اما بدانید خود دوستانتان پیگیر نکردند این یعنی بدنه مجلس نخواست که سوال به جریان بیفتد.

رئیس مجلس همچنین اظهار کرد: شما به بنده در مورد آیین‌نامه کم‌لطفی کردید. آیین‌نامه میثاق همه ما است. اگر آیین‌نامه می‌گوید بعد از یک هفته باید سوال اعلام وصول شود دیگر تفسیری نمی‌خواهد.

وی در ادامه از وکیلی عضو هیات رئیسه مجلس به عنوان مسئول این کار در هیات رئیسه خواست که توضیحاتی را ارائه دهد.

وکیلی در توضیح گفت: سوال اول از رئیس‌جمهور را آقای وقفچی با 77 امضاء و نه 180 امضاء به هیات رئیسه داد که به کمیسیون مربوطه ارجاع شد. بعد از آن دولت در نامه‌ای به هیات رئیسه امضاء نمایندگانی را فرستاد که سوال را پس گرفته بودند و به رغم این موضوع تاکید داشتیم که این موضوع در کمیسیون مطرح شود که گزارش آن به هیات رئیسه ارائه شد.

وی افزود: ارائه این گزارش همزمان با هفته تعطیلات مجلس شد. علی‌رغم اینکه دولت نامه کاهش امضاها را داده بود ما باید سوال را از دستور خارج می‌کردیم اما به درخواست آقای ذوالنور و پژمان‌فر برای راستی‌آزمایی امضاها یک هفته دیگر این کار را تمدید کردیم. در واقع ما با سوال‌کنندگان همراهی کردیم.

این عضو هیات رئیسه مجلس توضیح داد: سوال دوم با پنج محور توسط آقای ذوالنور با 102 امضاء به هیات رئیسه ارجاع شد. هیات رئیسه بدون معطلی آن را به کمیسیون ارجاع داد که دوشنبه هفته گذشته جلسه کمیسیون برگزار شد و گزارش آن را به هیات رئیسه ارائه دادند.

وی افزود: براساس تفسیر بنده در ماده 212 منهای روز جمعه یک هفته‌ای که باید از زمان اعلام نظر کمیسیون می‌گذشت روز دوشنبه بود به همین دلیل با آقای ذوالنور در روز یکشنبه تماس گرفتم و گفتم که اگر تا ساعت سه‌ونیم روز دوشنبه تعداد امضاها کاهش پیدا نکند سوال به قوت خود باقی مانده و اعلام وصول می‌شود. در نهایت دیروز و در ساعت 3 ،دولت در نامه‌ای با محتوای 40 امضاء به هیات رئیسه اعلام کرد که تعداد امضاها کاهش پیدا کرده است.

وکیلی افزود: آقای ذوالنور به ما مراجعه کرده است که 22 نفر از این 40 نفر مجدداً این سوال را امضا نموده و سوال باید به قوت خود باقی بماند. بنده پاسخ دادم که این امضاها را به هیات نظار برای تطبیق می‌دهم که اگر درست باشد مجدداً پروسه سوال را به جریان می‌اندازیم مگر اینکه رئیس مجلس تفسیر دیگری جز تفسیر بنده داشته باشد. چون بنده معتقدم پایان یک هفته دوشنبه و نه یکشنبه است.

وکیلی در پایان گفت: با این اوصاف ما باز هم سوال را مختومه اعلام نکرده‌ایم. در حال بررسی امضاء هستیم. راه باز است و هر چه تفسیر شود را اقدام می‌کنیم.