کد خبر: ۲۰۸۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۷۸

واکنش عراقچی به فضاسازی رسانه‌های غربی درباره تحریم‌های جدید اروپا علیه ایران

معاون وزیر امور خارجه ایران در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: در جلسه کمیسیون مشترک اتفاق نظر کامل برابر آمریکا مبنی بر لزوم ادامه و اجرای کامل با حسن نیت برجام وجود داشت.
معاون وزیر امور خارجه ایران در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: در جلسه کمیسیون مشترک اتفاق نظر کامل برابر آمریکا مبنی بر لزوم ادامه و اجرای کامل با حسن نیت برجام وجود داشت.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ سید عباس عراقچی پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین در گفت وگو با خبرنگاران گفت: یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام تشکیل شد که عمدتا تحت تاثیر فضایی بود که از سوی رئیس جمهوری آمریکا ایجاد شده است.



وی خاطرنشان کرد: ضرب الاجلی که دولت آمریکا برای متحدان اروپایی خودش تعیین کرده یک وضعیت جدید و ابهاماتی را ایجاد کرده و از این رو سئوال اصلی این جلسه این بود که چگونه می‌توان آینده برجام را تصور کرد.

عراقچی افزود: همه اعضا در این جلسه بر حمایت خود از برجام و تمایل خود از ادامه اجرای کامل و دقیق برجام تاکید کردند و حتی هیات آمریکایی نیز تائید کرد که در حال حاضر به تعهدات خود پایبند است و تا زمانی که مشورت هایی که دارند و تصمیماتی که می خواهند بگیرند به سرانجام برسد، برجام را اجرا خواهند کرد.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: از دید ایران، نفس مطرح کردن خروج از برجام نقض برجام است چون در برجام همه طرف ها متعهد شده اند که برجام را با حسن نیت و در فضای سازنده اجرا کنند. این موضع ایران مورد قبول تقریبا همه اعضای دیگر برجام هم بود.

عراقچی خاطرنشان کرد: بحث اصلی جلسه بطور طبیعی درباره تحریم‌ها و ضرورت یک فضای سازنده برای اجرا برجام بود و همه بحث ها به این سمت رفت و ما با یک تیم کارشناسی قوی حاضر شده بودیم و افرادی از بانک مرکزی، سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی و از سازمان انرژی اتمی و از نهادهای دیگر شرکت داشتند و گزارش های مفصلی در کمیسیون مشترک از موارد نقض برجام از سوی آمریکا از جمله در خصوص تعلل آمریکا در صدور مجوزهایی که باید طبق برجام در خصوص مسائل هوایی و هواپیمایی صادر کند، به صورت گسترده بحث شد.

وی افزود: به اعتقاد من نتیجه جلسه از این نظر بسیار مهم است که یک اتفاق نظر کامل بین اعضا وجود داشت برابر آمریکا مبنی بر اینکه برجام باید ادامه پیدا کند و با حسن نیت اجرا شود و باید همه تعهدهای موجود در برجام بصورت کامل از سوی همه طرف ها اجرا شود و تاکید همه بر اینکه گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران را تائید می کند و لذا طرف های دیگر هم باید به تعهدات خود پایبند باشند.

عراقچی افزود: در جمع بندی جلسه این مساله به صورت واضح مورد تاکید قرار گرفته است که همه اعضا خواستار ادامه برجام و پایبندی همه طرف ها به برجام هستند و همه موارد عقب مانده از جمله مجوزهای خریدهای هواپیما باید انجام شود.

وی تاکید کرد: در این جلسه همه از نقش ایران و پایبندی ایران تقدیر کردند و از همکاری های هسته ای صلح آمیز با ایران استقبال شد. یکی از ضمیمه های برجام به موضوع همکاری های هسته ای صلح آمیز با ایران اختصاص دارد و یکی از دستور کارها در این جلسه نیز همین موضوع بود. این همکاری ها در خصوص مسائل مربوط به ایمنی هسته ای و شکاف هسته ای و پروژه های دیگری مانند ایتر بین ایران و کشورهای دیگر آغاز شده و مورد بحث واقع شد و استقبال شد که این همکاری ها هم ادامه یابد.

معاون وزیر امور خارجه افزود: همه کشورهای حاضر در جلسه از جمله اروپایی ها و دیگران همگی از آمریکا درخواست موکد داشتند که به تعهدات خودش بخصوص درباره مجوزهای هواپیماها و ایجاد فضای سازنده مورد نیاز برای اجرای موفقیت آمیز برجام و پاسخگویی وزارت خزانه داری آمریکا عمل کند. موضع یکپارچه کشورهای عضو کمیسیون مشترک این بود که آمریکا باید به تعهدات خود عمل کند و الان ماه ها است که در مسائل مربوط به ایران و برجام آمریکا در حالت انزوا قرار دارد و مواضع آمریکا حتی از طرف متحدان خودش مورد قبول واقع نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: این تفاهم مشترک در کمیسیون مشترک وجود داشت که همه اعضا خواهان ادامه برجام و پایبندی کامل همه اعضا به همه مفاد برجام در همه حوزه ها هستند.

این پیامی بود که از طرف کمیسیون مشترک بطور خیلی روشن صادر شد و حتی طرف آمریکایی هم اذعان داشت که در حال حاضر به تعهدات خود عمل می کند و پایبند به برجام است ؛ البته ما ایرادهای زیادی داریم و موارد متعددی وجود دارد که معتقد هستیم آنها به تعهدات خودشان عمل نکردند و تیم های فنی ما هم این موارد را بیان کردند و به هر حال امیدوار هستیم در ماه های آینده که فکر می کنم ماه های سرنوشت سازی برای برجام هست به نقطه ای برسیم که برجام در شکل واقعی خودش که مورد خواست همه کشورهای شرکت کننده از ابتدا بوده است، بتواند اجرا شود.

تاکید اتحادیه اروپا بر اجرای کامل برجام و لغو مستمر تحریم‌ها

همچنین «هلگا اشمید» نماینده اتحادیه اروپا در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در بیانیه‌ای اعلام کرد که همه طرف‌ها بر اجرای موثر همه بخشهای برجام و اجرای مستمر لغو تحریمهای مرتبط هسته‌ای تاکید کردند.

در بیانیه بیانیه هلگا اشمید آمده است: در تاریخ 16 مارس 2018 نشست ادواری کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در وین برگزار شد. این هشتمین نشست کمیسیون مشترک از روز اجرایی شدن برجام (16 ژانویه 2016) بود. بر اساس مقررات برجام، کمیسیون مشترک مسئولیت نظارت بر اجرای این توافق هسته ای را برعهده دارد.

این بیانیه افزود: ریاست نشست کمیسیون مشترک بر عهده خانم هلگا اشمید دبیرکل سرویس سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا به نمایندگی از خانم موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا بود و در این نشست کشورهای پنج بعلاوه یک (چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا) و ایران در سطح مدیران سیاسی/معاونین وزرا شرکت داشتند.

بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا‌، این نشست فرصتی برای پرداختن به اجرای برجام از منظر تعهدات هسته ای و تعهدات مرتبط با تحریم ها، بعلاوه مسائل مرتبط با کانال خرید برجام فراهم آورد. آژانس بین المللی انرژی اتمی – نهادی که طبق برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت مسئول نظارت و راستی آزمایی تعهدات مرتبط با مسائل هسته ای ایران است – به تازگی، دهمین گزارش خود را صادر کرده است. طرف های برجام از این واقعیت که آژانس مجددا پایبندی مستمر ایران به تعهدات خود را تائید کرده، استقبال کردند.

بیانیه اتحادیه اروپا یادآورشد: شرکت کنندگان به نحو مبسوطی فرآیند مرتبط با رفع تحریم ها را در پرتو یک نشست کارگروه اجرایی شدن لغو تحریم ها که دو روز پیش برگزار شد، مورد بررسی قرار دادند. شرکت کنندگان بر ضرورت اجرای مستمر لغو تحریم های مرتبط هسته‌ای، از جمله در خصوص مجوزهایی مربوط به هواپیمایی کشوری، به نحوی که تحقق موثر منافع مربوطه که در برجام پیش بینی شده است را ممکن سازد تاکید کردند. آنان بر اهمیت مستمر پرداختن به هر گونه چالشی در این زمینه در چنین مجامعی اذعان دارند.

بر اساس این بیانیه، کمیسیون مشترک همچنین اجرای پیوست سوم برجام در خصوص همکاری صلح آمیز هسته ای را مورد بحث قرار داد، و در این چارچوب از اقداماتی که توسط برخی شرکت کنندگان در برجام برای حمایت از این کار برگزار شده است استقبال نمود.

این بیانیه همچنین افزود: تمام شرکت کنندگان پایبندی مستمر خود به تعهدات برجامی را مورد توجه قرار داده و بر ضرورت حصول اطمینان از اجرای موثر آن در تمامی بخش های مربوطه با حسن نیت و در فضایی سازنده تاکید کردند.

واکنش عراقچی به فضاسازی رسانه‌های غربی درباره تحریم‌های جدید اروپا علیه ایران

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران نیز پیش از ترک وین درباره برخی فضاسازی‌های رسانه های غربی درخصوص تحریم‌های جدید اروپا علیه ایران واکنش نشان داد و اعلام کرد‌: اروپایی ها خواهان حفظ برجام و باقی ماندن لغو تحریم ها هستند.

عراقچی پیش از عزیمت به تهران در فرودگاه وین، در ارتباط با برخی فضاسازی های تایید نشده از سوی رسانه های غربی در خصوص احتمال تحریم های جدید از سوی اروپایی ها علیه ایران، به خبرنگار ایرنا گفت: آنچه اروپایی ها هم در ملاقات های دوجانبه و هم در جلسه کمیسیون مشترک برجام به صورت جدی مورد تاکید قرار داده و در بیانیه ها و اظهارات رسمی و عمومی خود هم منتشر کرده اند، این است که اکیدا خواهان حفظ برجام بوده و توجه دارند که منطبق با برجام، باید تمامی موارد لغو تحریم ها به قوت خود باقی مانده و ایران از مزایای لغو آنها منتفع باشد.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: اصرار طرف های برجام خصوصا اروپایی ها بر حفظ برجام، همانگونه که در بیانیه خانم اشمید نماینده اتحادیه اروپا تصریح شده است، صرفا اصرار بر حفظ قالب برجام نبوده بلکه شامل تداوم و افزایش منتفع شدن مردم ایران از منافع لغو تحریم ها طبق برجام هم هست.

عراقچی تصریح کرد: طبیعتا هرگونه تحریمی با هر بهانه ای، اگر موجب اعاده تحریم های لغو شده قبلی و یا کاهش اثربخشی لغو تحریم ها باشد، با این سیاست همخوانی نخواهد داشت. با این حال چنانچه احیانا برخی کشورهای اروپایی به دنبال اقداماتی همچون اعمال تحریم های غیرهسته ای بر ایران جهت خوشایندی رئیس جمهوری آمریکا باشند، مرتکب اشتباه محاسبه بزرگی شده و نتایج مستقیم آن را بر برجام و ادامه حیات این توافق خواهند دید.

عراقچی اضافه کرد : بهتر است کشورهای اروپایی همانطور که تاکنون عمل کرده اند به دنبال پایبندی مستمر آمریکا به تعهدات خود در برجام بوده و آن کشور را به اجرای موثر برجام در تمامی بخش ها همراه با حسن نیت و در فضایی سازنده ترغیب نمایند، چرا که هیچ راه دیگری برای حفظ برجام جز پایبندی کامل آمریکا و دیگر طرف های برجام به همه تعهدات خود، متصور نیست.

پیش از این خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شده بود که کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان تحریم های جدیدی علیه ایران در ارتباط با مسائل موشکی و منطقه ای پیشنهاد کرده اند تا آمریکا را راضی به حفظ برجام کنند.