کد خبر: ۲۰۸۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۷۷

تفاوت اندروید گو و اندروید وان چیست؟

اندروید همیشه ساده نیست. در حال حاضر هر گوشی هوشمندی بسته به این‌که چه شرکتی تولیدکننده‌ی آن است، نسخه متفاوتی از اندروید را اجرا می‌کند و گوگل دو گزینه‌ی دیگر را نیز به آن اضافه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ اندروید وان و اندروید گو گزینه‌های جدید هستند که کاربران خاص و سخت‌افزارهای متفاوتی را هدف قرار داده‌اند. این گزینه‌ها به انتخاب‌هایی که در حال حاضر در دسترس داریم اضافه می‌شوند.

اندروید گو چیست؟
اندروید گو یک نسخه‌ی پیشرفته و بهینه‌شده از اندروید برای گوشی‌های پایین‌رده و با مشخصات پایین است. این گزینه برای بازارهای نو‌ظهور طراحی شده است. نام رسمی نسخه اول اندروید گو، اندروید اوریو (Go edition) است که بر پایه‌ی اندروید ۸.۱ ساخته شده و دارای ویژگی‌های مشابه اندروید اوریو است؛ اما گوگل آن را برای سه شرایط خاص که کاربران با آن روبه‌رو هستند، ساخته است:

اتصال داده با سرعت کم، غیر قابل اعتماد یا گران‌قیمت
ارزان‌تر و سخت‌افزار با توانایی کمتر برای بازارهای معمولی
فرصت‌های محدود برای شارژ کردن باتری
اندروید گو: مشخصات ضعیف، قیمت پایین

اندروید گو روی دستگاه‌هایی با سخت‌افزار پایین‌رده اجرا می‌شود که دارای ۵۱۲ تا یک گیگابایت حافظه‌ی رم و ۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی هستند. نسخه‌ی گو اندروید اوریو، به نیمی از فضای اشغال‌شده توسط اندروید اصلی احتیاج دارد.

البته گوشی‌های مجهز به اندروید اوریو به همراه خود هیچ برنامه‌ی کاربردی‌ ندارند. گوگل نسخه‌های Go-optimized (بهینه‌شده برای اندروید گو) برنامه‌های خود را تولید کرده است. جیمیل، یوتیوب، گوگل اسیستنت، نقشه و جی‌بورد در میان برنامه‌های بهینه‌شده هستند و ۵۰ درصد حجم کمتری از نسخه اصلی برنامه دارند. در این میان چند برنامه‌ اختصاصی نیز وجود دارد از جمله فایل مینجر Files Go.

توسعه‌دهندگان شخص ثالث تشویق می‌شوند که نسخه‌های Go برنامه‌های خود را تولید کنند. این برنامه‌ها از طریق یک پلی استور اصلاح‌شده قابل دانلود خواهند بود. واتس‌اپ، فیس‌بوک و اینستاگرام از جمله برنامه‌های مطرح قابل دانلود هستند.
برای به حداکثر رساندن کارایی در سخت‌افزار کم‌توانُ بهینه‌‌سازی‌های نرم‌افزاری در نظر گرفته شده است و تغییرات دیگر به مصرف باتری و داده کمک خواهند کرد. محدود کردن اجرای برنامه‌ها در پس‌زمینه و ویژگی ذخیره داده‌های اینترنتی (Data saving) به‌طور پیش‌فرض فعال هستند.

برای کسانی که اکنون از اندروید استفاده می‌کنند، اندروید گو ضعیف و کند خواهد بود و مورد علاقه‌ی آن‌ها قرار نمی‌گیرد. با این حال، دسترسی آن به ارزان‌ترین سخت‌افزار کمک خواهد کرد که اندروید بخش‌های بیشتری از جهان را پوشش دهد.

بهترین گوشی‌های مجهز به اندروید گو
تمپو گو زد‌تی‌ای: این گوشی با قیمت ۸۰ دلار در ایالات متحده در دسترس است. تمپو گو دارای صفحه نمایش ۵ اینچی، اتصال داده‌ی 4G، جک ۳.۵ میلیمتری هدفون و درگاه میکرو SD است و مشخصاتی بیش از حد پایین دارد.

نوکیا وان: این گوشی دارای صفحه نمایش ۴.۵ اینچی با یک گیگابایت رم و ۸ گیگابایت حافظه است. باتری قابل تعویض و کیفیت ساخت مطلوب از ویژگی‌های این گوشی هستند. نوکیا وان با قیمت ۸۵ دلار در دسترس است؛ اما شاید در آمریکا و بریتانیا عرضه نشود.
الکاتل وان ایکس: این گوشی طراحی مدرنی دارد و دارای صفحه نمایش ۵.۳ اینچی با نسبت تصویر ۱۸:۹ و کم‌حاشیه است. دوربین الکاتل وان ایکس امتیاز بالاتری نسبت به رقبا دریافت کرده و تنها مشکل، قیمت ۱۲۰ دلاری آن است.
این اولین بار نیست که گوگل با استفاده از اندروید گو بازارهای نوظهور را هدف قرار داده است. این کمپانی برای اولین بار سال ۲۰۱۴ یک محصول مشابه مقرون‌به‌صرفه با نام اندروید وان عرضه کرد. این نام تجاری اکنون به‌طور کامل تغییر کرده است.

اندروید وان چیست؟
اندروید وان یک برنامه مبتنی بر گوگل است که به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد گوشی‌هایی با اندروید خالص تولیدکنند. این نسخه از اندروید شامل هیچ‌گونه از سفارشی‌سازی‌ سیستم عامل نمی‌شود و برای دو سال دریافت به‌روز‌رسانی‌ها را برای شما تضمین می‌کنند. روی اندروید وان فقط چند اپلیکیشن که مربوط به شرکت گوگل هستند نصب شده‌اند.

این برنامه مشارکتی بین تولیدکننده و گوگل است؛ از این رو دستگاه‌هایی که اندروید خالص را اجرا می‌کنند به‌طور خودکار گوشی‌ اندورید وان نیستند.

یک تولیدکننده‌ی تلفن همراه برای پیوستن به این برنامه باید چند شرط کلیدی را دارا باشد:

همه‌ی گوشی‌ها باید دارای لوگوی اندروید وان در پشت گوشی باشند.
سازنده باید موافقت کند که به‌روزرسانی‌های سیستمی و امنیتی به‌طور کامل برای این گوشی‌ها منتشر شوند.
تعداد و نوع برنامه‌هایی که از پیش می‌توانند نصب شوند، به‌شدت کنترل می‌شود.
نوکیا تمام شرایط اندروید وان را قبول می‌کند. شرکت‌های دیگر دستگاه‌های خود را در دو نسخه اصلی و اندروید وان عرضه می‌کنند؛ اما فقط به‌روزرسانی و نبود ویروس تضمین می‌شود. اچ‌تی‌سی یو ۱۱ و موتو ایکس ۴ از جمله آن‌ها هستند.

مزایای اندروید وان
مزایای اصلی اندروید وان عبارت‌اند از سادگی و پشتیبانی. سادگی به این دلیل است که اندروید خالص را اجرا می‌کند. رابط کاربری غیر سفارشی و نبود ویروس‌ها عملکرد سریع و روان‌تری به ارمغان می‌آورند. عمر باتری باید خوب باشد و از آنجا که تجربه کاربر در همه‌ی دستگاه‌ها یکسان است، استفاده از آن را آسان‌تر می‌کند.

این گوشی‌ها با مجموعه‌ی کاملی از برنامه‌های گوگل و برنامه‌های اضافه مورد نیاز عرضه می‌شوند. برای مثال ممکن است که گوشی یک برنامه دوربین با کیفیت بهینه‌شده برای هماهنگی با سخت‌افزار داشته باشد؛ اما شما هیچ برنامه‌ی تکراری برای مخاطبان و تقویم دریافت نخواهید کرد.

تمام دستگاه‌های اندروید وان تا دو سال به جدیدترین نسخه‌ی اندروید دسترسی خواهند داشت که توسط گوگل ساخته و توسط سازنده یا شبکه مخابراتی عرضه می‌شود. هم‌چنین این گوشی‌ها تا سه سال جدیدترین به‌روز‌رسانی‌های امنیتی را دریافت می‌کنند.

تولید‌کنندگان هنوز هم کنترل آنچه ارائه می‌دهند در دست دارند؛ مانند دوربین دوگانه‌ی نوکیا ۸ سیروکو و فناوری Edge Sense اچ‌تی‌سی یو ۱۱.

میانگین قیمت گوشی‌های اندروید وان می‌تواند از پایین رده تا بالارده باشد.

بهترین گوشی‌های اندروید وان
نوکیا ۸ سیروکو: گوشی پرچم‌دار اندروید وان. این گوشی صفحه نمایشی ۵.۵ اینچی کم‌حاشیه با کیفیت qHD اولد و لبه‌های خمیده مانند گلکسی اس ۹ دارد. این گوشی دارای دوربین‌های ۱۲ مگاپیکسلی و ۱۳ مگاپیکسلی ساخت شرکت زایس و نرم‌افزار عالی نوکیا پرو است. نوکیا ۸ سیروکو می‌تواند موردی ایده‌آل برای عکاسی با گوشی‌ هوشمند باشد. قیمت این گوشی حدود ۹۲۰ دلار است.
نوکیا ۷ پلاس: بسیاری از کاربران نوکیا ۷ پلاس را جایگزینی برای نکسوس ۵ و نکسوس ۵ ایکس می‌دانند. این دستگاه از پردازنده‌ی میان‌رده‌ی اسنپدراگون ۶۷۰ قدرت می‌گیرد و از این رو باید تعادل خوبی بین عملکرد و طول عمر باتری ارائه دهد. سیستم دوربین دوگانه‌ی این گوشی همانند نوکیا ۸ سیروکو و قیمت آن حدود ۴۹۰ دلار است.
موتو ایکس ۴: یک دستگاه قدیمی‌تر ولی خوب. X4 به‌عنوان یک نسخه‌ی اندروید وان (با نرم‌افزارهای موتورولا) در دسترس است. دوربین‌ ۱۲ مگاپیکسلی در پشت، دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی، صفحه نمایش ۵.۲ اینچی و باتری مناسب از مشخصات این گوشی هستند. این گوشی در رنج قیمتی میان‌رده، همه‌چیز‌تمام است.

اندروید وان یک نکسوس جدید است؟
وسوسه انگیز است که اندروید وان را به‌عنوان وارث نکسوس‌های گوگل در نظر بگیریم که این تا حدی درست است.

گوشی‌های نکسوس به‌روزرسانی‌های سیستمی را به‌طور منظم دریافت می‌کنند؛ همانطور که اندروید این کار را انجام می‌دهد. تفاوت بزرگ این است که نکسوس‌ها دارای بوت لودر بازشدنی هستند. هر کسی می‌تواند این محصولات را روت و روی آن رام سفارشی نصب کند؛ این تضمین برای گوشی‌های دارای اندروید وان وجود ندارد.

اندروید اصلی کجا قرار می‌گیرد؟
همراه با این دو نسخه جدید، نسخه قدیمی و معمولی اندروید قرار می‌گیرد. این مبتنی بر سیستم عامل متن باز اندروید و همراه با برنامه‌های گوگل است و پس از آن تولیدکنندگان هر طور که می‌خواهند می‌توانند با آن سازگار شوند.

رابط کاربری‌های سفارشی نسبت به اندروید خالص کندتر هستند. عرضه‌کننده‌ها به‌طور دلخواه نرم‌افزارهای خود را روی گوشی نصب می‌کنند و از نمی‌پرسند که آن‌ها را می‌خواهید یا خیر. برنامه به‌روز‌رسانی نیز ممکن است ناقص و ناسازگار باشد.

مزیت وجود چند نوع اندروید را می‌توان در یک کلمه خلاصه کرد: انتخاب
در دورانی که سخت‌افزارها یکپارچه می‌شوند، نرم‌افزار همیشه مهم‌تر است. در هر رنج قیمت، گوشی‌ها به‌طور کلی یکسان هستند و مشخصات مشابهی دارند. این نرم‌افزار است که سازندگان می‌توانند دستگاه‌های خود را با آن متفاوت کنند و انتخابی واقعی را ارائه دهند.

گلکسی سامسونگ و نکسوس گوگل از بسیاری جهات شبیه به هم هستند؛ اما حس آن‌ها کاملا متفاوت است و هویت منحصر به‌ خود را دارند. هنگامی که رنج قیمت مورد علاقه خود را پیدا می‌کنید، با دانستن آنکه این گوشی نیز مانند مدل قبلی کار می‌کند آن را ارتقاء می‌دهید.

اگر دوست دارید یک تغییر را احساس کنید، ده‌ها گزینه برای انتخاب دارید. از آنجا که همه‌ی آن‌ها در همان نرم‌افزار اساسی اجرا می‌‌شوند، در هنگام تغییر هیچ یک از برنامه‌ها یا داده‌های خود را از دست نمی‌دهید.

توانایی کنترل کامل محصول از دلایل ادامه استفاده از اندروید اصلی به‌جای اندروید وان توسط برندهای بزرگ است. در نتیجه شما بهترین دستگاه ممکن را در قیمت‌های پایین پیدا می‌کنید.

کدام اندروید برای شما مناسب است؟
بنابراین در میان سه نسخه مجزا از اندروید که هر کدام برای قشرهای مختلفی از کاربران طراحی شده‌اند، کدام یک را باید انتخاب کرد؟

چه کسی باید دستگاه مجهز به اندروید گو را خریداری کند؟
این نسخه از سیستم‌عامل اندروید برای بازارهایی طراحی شده است که محدودیت بودجه‌ دارند. با این حال این گزینه می‌تواند برای نسل مسن‌تر یا کسانی که تنها به قابلیت‌های اساسی برای تلفن خود نیاز دارند، مناسب باشد.

اندروید گو را انتخاب کنید اگر:

بودجه‌ی شما محدود است.
فقط نیاز به قابلیت‌های اساسی گوشی خود دارید.
عملکرد اولویت اول نیست.
چه کسی باید دستگاه مجهز به اندروید وان را خریداری کند؟
اندروید وان برای افراد حرفه‌ای ساخته شده است. طرفداران نکسوس، کاربران کاستوم رام‌های بر پایه رام‌های رسمی و کسانی که همیشه آخرین نسخه از اندروید را می‌خواهند از مخاطبان اصلی این نسخه از اندروید هستند. اگر می‌خواهید گوشی شما ساده و روان باشد، این نسخه از اندروید برای شما ساخته شده است.

اندروید وان را انتخاب کنید اگر:

یک تجربه از اندروید خالص را می‌خواهید.
یک نکسوس داشتید یا از کاستوم رام‌های بر پایه رام‌های رسمی استفاده می‌کردید.
نسبت به ویروس تروجان نگران هستید.
سیستم عامل و به‌روز رسانی‌های امنیتی برای شما مهم هستند.
یک امید بزرگ برای اندروید وان این است که سازندگان گوشی هوشمند قادر خواهند بود منابع کمتری برای ساخت نرم‌افزار اصلی و به‌روزرسانی آن اختصاص دهند و توجه بیشتری به نوآوری و برنامه‌های با کیفیت بالا داشته باشند.

چه کسی باید دستگاه مجهز به اندروید اصلی را خریداری کند؟
نسخه اصلی اندروید هم‌چنان گزینه‌ی فروش انبوه است. شما می‌توانید بهترین انتخاب‌ها را از بزرگ‌ترین برندها در بیشترین رنج قیمتی داشته باشید. مگر اینکه بخواهید به‌طور خاص به یکی از گزینه‌های دیگر بروید، در غیر اینصورت انتخاب پیش‌فرض اندروید اصلی است.

اندروید اصلی را انتخاب کنید اگر:
یک برند مورد علاقه دارید.
عاشق تنوع و انتخاب هستید.
به‌روز‌رسانی‌های منظم از اولویت های کمتری برخوردار هستند.