کد خبر: ۲۰۸۴۸۱
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۵۶۰

آیا زمان خداحافظی با کارت حافظه فرا رسیده است؟ برای ذخیره سازی اطلاعات باید چه کرد؟

در سال های اخیر قیمت حافظه های NAND کاهش یافته که باعث افزایش حافظه داخلی گوشی های هوشمند شده است. به نظر شما با ادامه این روند در آینده کارت حافظه منسوخ می شود؟بسیاری از کاربران از کارت حافظه خارجی برای ذخیره اطلاعات خود در گوشی های هوشمند استفاده می کنند.
در سال های اخیر قیمت حافظه های NAND کاهش یافته که باعث افزایش حافظه داخلی گوشی های هوشمند شده است. به نظر شما با ادامه این روند در آینده کارت حافظه منسوخ می شود؟
بسیاری از کاربران از کارت حافظه خارجی برای ذخیره اطلاعات خود در گوشی های هوشمند استفاده می کنند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ در حالی که مموری کارت می تواند تا چندین سال بدون مشکل کار کند ولی این احتمال وجود دارد که یک روز به صورت اتفاقی بدون هیچ هشداری تمامی اطلاعات موجود در آن پاک شوند

در بعضی مواقع می توان اطلاعات را از روی رم خارجی بازیابی کرد. با این حال آیا استفاده از مموری کارت راه حل مناسبی برای ذخیره اطلاعات محسوب می شود؟ با توجه به کاهش قیمت حافظه های NAND، شاید در آینده افراد کمتری تمایل به استفاده کارت حافظه از خود نشان دهند.

بدون هیچ شکی می توان مزایای زیادی را برای مموری کارت در نظر گرفت ولی برخی از ویژگی های آن باعث می شود که استفاده از آن در تمامی مواقع کار منطقی محسوب نشود. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که برای خرید نسخه 128 گیگابایتی پیکسل 2 نسبت به نسخه 64 گیگابایتی باید 100 دلار هزینه بیشتر پرداخت کنید ولی در صورت خرید رم 64 گیگابایتی تنها نیاز به پرداخت 30 دلار هزینه اضافه است.

در ادامه به بیان مشکلات کارت های حافظه می پردازیم.

کارت حافظه همیشه قابل اطمینان نیست
در حالت تئوری کارت حافظه باید برای چندین سال بدون مشکل کار کند که البته در صورت فشار مضاعف چنین موضوعی صادق نیست. به همین دلیل برخی از مموری کارت ها دارای گارانتی 5 ساله، 10 ساله و یا مادام العمر هستند.

مسلما در واقعیت یک کارت حافظه عمر بی نهایت ندارد و احتمال خرابی آن بعد از چند سال استفاده عادی وجود دارد. در صورت خرابی کارت حافظه، اطلاعات آن قابل دستیابی نیستند و شرکت های گارانتی کننده نیز مسئولیت بازیابی اطلاعات را برعهده نمی گیرند که این موضوع می تواند برای بسیاری از افراد مشکلات بزرگی را ایجاد کند.

شاید اطلاعات بالا به صورت علمی ثابت نشده باشد ولی با مراجعه به بازار می توانید چنین موضوعی را به شخصه مشاهده کنید. به شما پیشنهاد می کنیم اگر اطلاعات خیلی حساسی دارید آن ها را در رم ذخیره نکنید چراکه احتمال حذف آن ها وجود دارد.

سرعت کمتر مموری کارت نسبت به حافظه داخلی
زمانی که در رابطه با سرعت فضای ذخیره سازی صحبت می کنیم منظور ما سرعتی بوده که توسط آن اطلاعات انتقال می یابد. در حقیقت سرعت یک حافظه به دو بخش خواندن (Read) و نوشتن (Write) اطلاعات مربوط می شود. گوشی های هوشمند جدید به حافظه داخلی UFS مجهز هستند که سرعت انتقال اطلاعات بسیار بالایی نزدیک به صدها مگابایت بر ثانیه دارند.

در نقطه مقابل بهترین مموری کارت موجود در بازار سرعتی برابر با 90 مگابایت بر ثانیه برای خواندن و نوشتن اطلاعات دارد که این اعداد را باید ادعای سازنده آن ها دانست. در واقعیت حداکثر سرعت یک کارت حافظه کمتر از میزان اعلام شده توسط تولیدکننده است.

نحوه استفاده از کارت حافظه و همچنین کیفیت و سرعت آن می تواند بر روی سرعت کلی دستگاه شما نیز تاثیرگذار باشد و باعث کاهش سرعت عملکرد آن شود. در حالت کلی سرعت کارت های حافظه از حافظه داخلی دستگاه ها کمتر است.

کاربرد محدود کارت حافظه
در حال حاضر بیشترین کاربردی که مموری کارت دارد، ذخیره سازی موزیک، تصاویر و ویدیو بر روی آن است. تمامی گوشی های هوشمند به کاربر اجازه می دهند که ویدیوهایی که ضبط می کنند را بر روی کارت حافظه ذخیره کنند که البته در صورت افزایش رزولوشن ویدیوها به 4K، نیاز به رم گران تر است.

یکی دیگر از کاربرد مموری کارت ها انتقال اطلاعات اپلیکیشن ها بر روی آن هاست که البته این امر به علت سرعت کمتر کارت حافظه می تواند مشکلاتی را برای سرعت دستگاه ایجاد کند.

برخی از سازندگان قابلیتی را در محصولات خود ایجاد می کنند که توسط آن ها دستگاه مموری کارت را به عنوان حافظه داخلی شناسایی می کند. این ویژگی در حال حاضر در دستگاه های نسبتا کمی موجود بوده و برخی از سازندگان مطرح بازار همانند سامسونگ و ال جی به کاربران خود این اجازه را نمی دهند.

وجود مموری کارت جعلی در بازار
در بازار می توان کارت حافظه های جعلی بی شماری را پیدا کرد که با برند یکی از شرکت های معروف و به عنوان محصول اصلی به فروش می رسند. این مموری کارت ها علاوه بر کاهش سرعت کلی دستگاه، اطلاعات کاربر را نیز در معرض خطر قرار می دهند.

یکی از نکات جالب قیمت پایین تر این محصولات است که باعث می شود کاربران بی شماری جذب آن ها شوند. برای مثال در سایت هایی همانند eBay می توان کارت حافظه 512 گیگابایتی را با قیمت 36 دلار خریداری کرد!

امنیت پایین کارت حافظه
هم اکنون بسیاری از گوشی های هوشمند از روش های مختلفی برای حفظ امنیت اطلاعات استفاده می کنند. سنسور اثر انگشت، اسکنر عنبیه چشم، سیستم شناسایی چهره و حتی پسورد باعث می شود که امنیت اطلاعات در هنگام سرقت گوشی هوشمند تا حدودی تضمین شود.

اگر اطلاعات بر روی کارت حافظه خارجی ذخیره شده باشد سارق می تواند آن را به راحتی از دستگاه خارج کند. با اتصال مموری کارت به کامپیوتر یا گوشی هوشمند این احتمال وجود دارد که اطلاعات شما را در معرض خطر قرار بگیرد.

آیا در سال 2018 نیازی به مموری کارت است؟
در گذشته نه چندان دور نیاز به وجود درگاه کارت حافظه خارجی برای یک گوشی هوشمند کاملا حس می شد. علت این امر را باید در حافظه داخلی کم آن ها جستجو کرد. در حال حاضر حداکثر پرچمداران بازار حداقل به 64 گیگابایت حافظه داخلی مجهز هستند که برای اکثر کاربران کافی به نظر می رسد.

اگرچه در گذشته شاهد حذف درگاه فلاپی و همچنین سی دی رام از لپ تاپ ها بوده ایم (البته سی دی رام از اولترابوک ها حذف شده اند) ولی به نظر ما در حال حاضر نمی توان درگاه کارت حافظه خارجی را به صورت کامل از گوشی های هوشمند حذف کرد.

در حقیقت برای حذف این درگاه باید راهکارهایی ارائه شود که برای مثال می توان به فضای ابری اشاره کرد. با وجود اینکه افراد زیادی از فضای ابری استفاده می کنند ولی برای افزایش محبوبیت آن باید علاوه بر کاهش قیمت فضای ذخیره سازی، سرعت اینترنت نیز افزایش یابد. شاید روزی کارت حافظه خارجی منسوخ شود ولی تا آن روز فاصله زیادی باقی مانده است.