کد خبر: ۲۰۸۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۷۱

اظهارات ضد و نقیض درباره فیلتردائم تلگرام / سرنوشت تلگرام در ایران چه می شود؟

روز گذشته اظهارات ضد ونقیضی درباره احتمال فیلتر دایم تلگرام در آینده نزدیک منتشر شد. در این باره دو نماینده مجلس از احتمال قوی فیلتر تلگرام خبر دادندو درهمین حال معاون دادستان کل کشور و دبیر کارگروه فیلترینگ نیز با اشاره تلویحی به این موضوع، ازایجاداتفاق نظر بی نظیربین مسئولان برای قطع تسلط و نفوذ دشمن برفضای مجازی کشور خبر داد.
روز گذشته اظهارات ضد ونقیضی درباره احتمال فیلتر دایم تلگرام در آینده نزدیک منتشر شد. در این باره دو نماینده مجلس از احتمال قوی فیلتر تلگرام خبر دادندو درهمین حال معاون دادستان کل کشور و دبیر کارگروه فیلترینگ نیز با اشاره تلویحی به این موضوع، ازایجاداتفاق نظر بی نظیربین مسئولان برای قطع تسلط و نفوذ دشمن برفضای مجازی کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ این اظهارات در حالی انجام شد که مدیر روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، تصویب فیلترینگ تلگرام توسط شورای عالی فضای مجازی را تکذیب کردو تاکید کرد:شورای عالی فضای مجازی هیچ مصوبه ای مبنی بر فیلترینگ تلگرام نداشته است. وی ادامه داد:هر گونه مصوبه ای که به تصویب شورای عالی فضای مجازی می رسد فقط توسط دبیر شورااعلام عمومی می شود و درسایت مرکز ملی فضای مجازی و ریاست جمهوری منعکس شده و قابل رویت است.



این در حالی است که به گزارش ایلنا؛حمیده زرآبادی نماینده مجلس اعلام کرد: فیلترینگ تلگرام به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسیده است.وی در واکنش به اظهارات اخیر دبیر شورای‌عالی فضای مجازی مبنی بر احتمال اعمال محدودیت‌هایی برای تلگرام در سال آینده اعلام کرد: بنابر اطلاعات موثقی که از وزارت ارتباطات دارم، فیلترینگ دایم تلگرام در سال آینده، به تصویب شورای‌عالی فضای مجازی رسیده و این اظهارات به‌نوعی زمینه‌سازی برای انجام این تصمیم در افکار عمومی است.وی در پاسخ به این پرسش که واکنش دولت و وزارت ارتباطات به این تصمیم چه خواهد بود؟ گفت: انتظار این است که دولت یا وزارت ارتباطات اگر مخالف این تصمیم است، حداقل موضع خود را شفاف به مردم اطلاع دهد و با رسانه‌ها مصاحبه کند و بگوید که چنین اتفاقی باوجود مخالفت دولت، درشرف تحقق است.

با این حال شاهدیم که وزارت ارتباطات حتی به همین میزان نیز شفافیت ندارد. طبیعی است که مردم فکر کنند دولت مخالف این تصمیم نبوده است.او خاطرنشان کرد: شنیده‌هایی در این زمینه وجود دارد که متاسفانه درپی مشکلاتی که درجریان اعتراض‌های دی امسال داشتیم، مسئولان تصمیم گرفته‌اند تلگرام را برای سال آینده به‌طور دایم فیلتر کنند که البته امیدواریم چنین اتفاقی نیفتد.

نماینده تهران:خبر فیلتر تلگرام ازدوهفته‌ قبل مطرح است
محمدرضا نجفی نماینده مردم تهران نیز در گفت و گو با ایسنا درباره خبری مبنی بر تصمیم‌گیری برای فیلتر تلگرام گفت: بنده هم دو هفته‌ای است خبر فیلتر تلگرام را شنیده‌ام که امیدوارم صحت نداشته باشد.وی افزود: امیدوارم تصمیمی که به تازگی در یکی از مراجع تصمیم گیری برای فیلتر تلگرام گرفته شده است، صحت نداشته باشد.وی ادامه داد: فیلتر چندوقت قبل تلگرام نشان داد که مشتریان ایرانی تلگرام به قیمت نصب فیلترشکن‌های متعدد استفاده از تلگرام را ادامه می‌دهند و این مسئله دسترسی به سایت‌های ضد امنیتی وغیراخلاقی را بیشتر خواهد کرد.

اتفاق نظر مسئولان برای قطع نفوذ بیگانگان بر فضای مجازی
در همین زمینه دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (کارگروه فیلترینگ) نیزاعلام کرد: نه تنها توئیتر و یوتیوب رفع فیلتر نخواهند شد، بلکه در آستانه ورود به سال 1397، اتفاق نظر بی نظیری بین مسئولان برای قطع تسلط و نفوذ دشمن برفضای مجازی کشور ایجاد شده است.به گزارش فارس،خرم‌آبادی معاون دادستان کل کشور در یادداشتی در کانال شخصی‌اش در شبکه اجتماعی سروش به موضوع فیلترینگ توئیتر و یوتیوب اشاره کرد و نوشت: «این روزها خبرنگاران محترم مکرر سوال می کنند آیا قرار است موضوع رفع فیلتر توئیتر و یوتیوب به تازگی در کارگروه تعیین مصادیق یا شورای عالی فضای مجازی مطرح شود؟پاسخ این است که توئیتر و یوتیوب در اجرای دستور مراجع قضایی فیلتر شده اند و مراجع دیگر نمی توانند در اموری که توسط مراجع قضایی تعیین تکلیف شده اند دخالت کنند.

علت فیلتر توئیتر و یوتیوب تبعیت نکردن آن ها از قوانین کشور برای جلوگیری از انتشار میلیون ها محتوای مجرمانه و سدکردن راه جاسوسی، نفوذ و تسلط بیگانگان بر فضای مجازی کشور بوده است.با تمهیداتی که به عمل آمده و در حال انجام است، به زودی شاهد تحولی عظیم در خصوص نجات فضای مجازی کشور از سلطه و نفوذ برخی از شبکه های اجتماعی بیگانه و مهاجرت مردم ازشبکه های خارجی به شبکه های داخلی خواهیم بود.