کد خبر: ۲۰۸۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۵۴

امنیت سیستم عامل آی او اس به خطر افتاد!

اپل چندین سال است که روی مسئله امنیت سیستم عامل آی او اس تمرکز ویژه ای کرده و همواره نوید یک اکوسیستم مطمئن را به آنها داده است؛ لذا اگر برای دستگاه خود یک رمز عبور، اثر انگشت یا تشخیص چهره فعال کرده باشید، کسی قادر به استفاده از آن نخواهد بود. به همین دلیل نیز FBI در سال 2016 از اپل درخواست کرد که راهی برای نفوذ به درون آیفون ایجاد کند، اما با مخالفت سرسخت اهالی کوپرتینو روبرو شد.
همانطور که می دانید، امنیت سیستم عامل آی او اس همواره زبانزد خاص و عام بوده، اما ظاهرا iOS آنچنان که باید و شاید امن نیست و حفره هایی برای نفوذ به داخل آن پیدا شده است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ اپل چندین سال است که روی مسئله امنیت سیستم عامل آی او اس تمرکز ویژه ای کرده و همواره نوید یک اکوسیستم مطمئن را به آنها داده است؛ لذا اگر برای دستگاه خود یک رمز عبور، اثر انگشت یا تشخیص چهره فعال کرده باشید، کسی قادر به استفاده از آن نخواهد بود. به همین دلیل نیز FBI در سال 2016 از اپل درخواست کرد که راهی برای نفوذ به درون آیفون ایجاد کند، اما با مخالفت سرسخت اهالی کوپرتینو روبرو شد.



در نهایت مأمورین FBI متوجه شدند که به کمک یک اپلیکیشن، امکان ورود به آیفون را پیدا خواهند کرد. به معنای دیگر، شخصی ادعا کرد که توانسته راهی را برای نفوذ به اکوسیستم اپل پیدا کند. از آن زمان تا به حال، ظاهرا ایراد امنیتی اشاره شده برای هک کردن سیستم عامل هنوز هم وجود دارد و حتی پرچمدار جدید اپل، آیفون X قادر به مقاومت در مقابل این روش نیست.

گجتی که در تصویر زیر مشاهده می کنید، شباهت زیادی به اپل تی وی دارد. اما در واقع دستگاهی هست که می توان به وسیله آن، داخل آیفون نفوذ پیدا کرد. این دیوایس که GrayKey نام دارد، به دو پورت لایتنینگ مجهز است و به وسیله اتصال آیفون به این کابل، می توانید محتویات داخل آن را مشاهده کنید.



دو آیفون به صورت همزمان به مدت دو دقیقه به این دستگاه متصل خواهند شد. پس از گذشت زمان یاد شده، اتصال هر دو گوشی قطع شده و عملیات هک سیستم عامل شروع می شود. در این روش رمز دستگاه نمی تواند هیچ گونه مقاومتی در مقابل هک شدن از خود نشان دهد و آیفون متصل شده اصطلاحا جیلبریک می شود.

بعد از گذشت زمانی، صفحه ای مشکی رنگ روی آیفون نمایش داده می شود که حاوی پسوردی برای رمزگشایی است. شرکت Grayshift (تولید کننده این دستگاه) مدعی است که آیفون های دیسیبل شده نیز از این طریق امکان باز شدن را دارا هستند.



زمانی که پسورد رمزگشایی ظاهر شود، تمام اطلاعات گوشی روی دستگاه GrayKey ذخیره می شود که از جمله آن می توان به رمزهای عبوری اشاره کرد که به صورت کاملا واضح به نمایش در می آید.

تصویر زیر نشان می دهد که هیچ یک از آیفون ها مطمئن نیستند. آیفون ایکس با سیستم عامل iOS 11.2.5 از طریق همین دستگاه هک شده است.



دستگاه GrayKey در دو مدل عرضه می شود:

مدل 15 هزار دلاری که قابلیت حمل و نقل را دارا نیست و برای فعالیت نیاز به کانکشن اینترنت دارد.
مدل 30 هزار دلاری با قابلیت جابجایی و بدون نیاز به کانکشن اینترنت

شرکت Grayshift در سال 2016 آغاز به کار کرده و دستگاه یاد شده را تنها در اختیار نهادهای دولتی می گذارد. اگر این اخبار صحت داشته و GrayKey راهی برای نفوذ به آیفون را فراهم کرده باشد، می توان نتیجه گرفت که سیستم عامل آی او اس نیز دیگر امن نبوده و راهی برای هک کردن آن پیدا شده است.

از آنجا که تنها مقامات و مراکز دولتی و حقوقی امکان استفاده از این گجت را خواهند داشت، لذا جای هیچ گونه نگرانی نیست. اما اگر GrayKey در اختیار اشخاص قرار گیرد، امکان استفاده ناشایست از اطلاعات افراد وجود دارد. البته برای انجام چنین امری دسترسی به آیفون فرد قربانی حتمی است و تا زمانی که کسی به گوشی شما دسترسی نداشته باشد، امکان انجام چنین کاری غیر ممکن است.

متأسفانه اگر این دستگاه در اختیار سارقین قرار بگیرد، می توانند پس از دزدیدن آیفون و حتی با وجود رمز، آن را به صورت کامل ریست کرده و به عنوان یک گوشی صحیح و بدون مشکل به فروش برسانند.

بدون شک اپل چنین حفره ای برای سیستم عامل در نظر نگرفته است. چرا که آنها همواره اصرار زیادی بر امنیت سیستم عامل آی او اس داشته اند.