کد خبر: ۲۰۸۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۹۸

ابداع کننده اصلی «بریدگی نمایشگر» در تلفن های همراه کیست؟

اسنشال اولین بود. اپل آن را بزرگ تر کرد و بیشتر از همیشه در معرض دید کاربران قرار داد. حالا باقی شرکت های فعال در صنعت موبایل دنیا نیز وارد این بازی شده اند و می خواهند محصولی با این مشخصه بسازند. سوال اینجاست: مالکیت معنوی بریدگی نمایشگر آیفون از آن کیست؟ و سوال مهم تر: چه کسی به این مشخصه علاقه دارد؟
اسنشال اولین بود. اپل آن را بزرگ تر کرد و بیشتر از همیشه در معرض دید کاربران قرار داد. حالا باقی شرکت های فعال در صنعت موبایل دنیا نیز وارد این بازی شده اند و می خواهند محصولی با این مشخصه بسازند. سوال اینجاست: مالکیت معنوی بریدگی نمایشگر آیفون از آن کیست؟ و سوال مهم تر: چه کسی به این مشخصه علاقه دارد؟

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ با کوچک تر شدن حاشیه نمایشگر موبایل های جدید به خاطر بهبود تکنولوژی به کار رفته در این قطعات، شرکت های تولیدی نیز با یک مشکل آشکار روبرو شدند: تمامی قطعات و بخش هایی که کاربران دوست دارند روی تلفن های همراهشان داشته باشند باید به کجا بروند؟



دوربین های جلویی، اسپیکرها، دکمه ها و حسگرهای اثرانگشت از جمله قسمت هایی هستند که به خاطر باریک تر شدن حاشیه نمایشگرهای موبایل باید به نقاط دیگری در بدنه این دستگاه ها منتقل شده یا جای خود را به ژست های حرکتی، حسگرهای اثرانگشت زیر نمایشگر و مواردی از این دست بدهند.

شیائومی یکی از شرکت هایی بود که با ساخت محصولاتی به شدت کم حاشیه، تکنولوژی آکوستیک سرامیکی پیزوالکتریک را ابداع کرد تا مشکل کمبود فضا برای قرار دادن اسپیکر را کنار بزند. سامسونگ نیز اسکنر اثرانگشت موبایل هایش را بعد از مدت ها به فضای پشتی بدنه آنها انتقال داد و حالا شاهد کاربرد دوربین های سلفی پاپ آپ یا جهنده در طرح مفهومی ارائه شده توسط شرکت ویوو هستیم که از تکنولوژی حسگر اثرانگشت در زیر نمایشگر بهره می گیرد.

این نمونه ها نشان دهنده عمق تلاش هایی است که توسط شرکت های مختلف برای ساخت محصولاتی بدون حاشیه صورت پذیرفته است. اما در حالی که تکنولوژی لازم برای نایل شدن به این هدف هنوز ساخته نشده و تلفن های همراه جدید باید در زمان مقرر وارد بازار شوند، شرکت های بیشتر و بیشتری خود را در موقعیت سال قبل اپل می یابند.

بریدگی نمایشگر راهکاری مقطعی نبود؛ تازه ترین ترند در کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۸ پیدایش بریدگی در نمایشگرهای اندرویدی بود؛ نوعی شکاف در بخش بالایی این موبایل ها که برخی قطعات را در خود جای می دهد و همزمان فضا را برای استفاده نمایشگری با حداکثر ابعاد ممکن باز می کند.

در کنگره جهانی موبایل بارسلون ۸ مدل مفهومی یا واقعی همراه با چنین مشخصه ای به نمایش درآمدند تا تایید کنند که بریدگی نمایشگر در موبایل های اندرویدی به امری واقعی بدل شده.

در عین حال گوگل نیز پشتیبانی از این بریدگی در اندروید پی را فراهم کرده و این می تواند بدان معنا باشد که شرکت مورد بحث برنامه هایی برای پشتیبانی از این مشخصه در پیکسل های آتی اش دارد.

در ادامه فهرستی از موبایل های اندرویدی پشتیبانی کننده از این مشخصه را مشاهده میکنید:

اسنشال فون
ایسوس ذن فون سری ۵
Ulefone T2 Pro
Leagoo S9
OPPO R15
Doogee V
Sharp Aquos S2

در این بخش نیز اسامی موبایل هایی را می بینید که شایعه شده همراه با این مشخصه عرضه می شوند:

ال جی جی ۷
هواوی پی ۲۰
وان پلاس ۶
Sharp Aquos S3

اسنشال اولین بود
بله اسنشال اولین برندی بود که محصولی همراه با این مشخصه را با نام PH-1 در سی می سال ۲۰۱۷ معرفی کرد. در آن زمان بسیاری باور داشتند که این بریدگی ظاهری منحصربفرد به دستگاه داده و بهترین نسبت نمایشگر به بدنه را (۸۴.۹ درصدی) فراهم کرده است. البته بعد از اندک زمانی از تمرکز و توجه به این مشخصه کم شد و به ندرت به امری عادی بدل شد.

و با وجود آنکه اسنشال برای نخستین بار دستگاهی همراه با بریدگی نمایشگر به بازار عرضه کرد این ال جی بود که پتنت مربوط به آن را در سال ۲۰۱۶ در کره جنوبی به ثبت رساند. سامسونگ نیز پیش از عرضه آیفون اکس به بازار پتنتی مشابه به این را به ثبت رساند.

اپل دوم بود ولی آن را عمومی ساخت
اگرچه آیفون اکس دومین موبایل دارای بریدگی بود اما همزمان با معرفی آن، بریدگی نمایشگر عریض به یک پدیده جدید تبدیل شد.

برخی عقیده دارند اپل این بریدگی را برای متمایز ساختن آیفون اکس از مدل های دیگر طراحی کرده اما بیشتر راه حلی برای تعبیه دوربین سلفی، اسپیکر و سنسورهای دیگر و در عین حال حذف حاشیه های بالایی نمایشگر به نظر می رسد. آنچه که این گمان را تقویت می کند این است که کمپانی سازنده برای کاهش هرچه بیشتر حاشیه ها کلید هوم را هم حذف کرده تا نسبت نمایشگر به بدنه را به 82.9 درصد برساند.

در حال حاضر به لطف بریدگی نمایشگر از کیلومترها دورتر می توان آیفون اکس را از دیگر اسمارت فون ها تشخیص داد در حالی که این مساله درباره آیفون 6 اس یا 8 چندان صدق نمی کند.

به هر حال مهم نیست هدف اپل چه بوده یا این پدیده چقدر زیباست، زیرا زمانی که موبایل ویژه دهمین سالگرد معرفی آیفون از یک ویژگی خاص برخوردار است، آن قابلیت به سرعت همه جا فراگیر می شود، در حالی که اگر در موبایل های دیگر ارائه می شد، شاید استقبال چندانی از آن صورت نمی گرفت.

کمپانی های اندرویدی اما فارغ از این مسائل به کپی برداری از بریدگی نمایشگر آیفون پرداخته اند. برای مثال ایسوس ذنفون 5 آنچنان شباهتی به آیفون اکس داشت که Marcel Campos، مدیر بازاریابی این شرکت هم آن را انکار نکرد:

شاید برخی بگویند ما از اپل کپی کرده ایم، اما نمی توانیم خواسته های کاربران را نادیده گرفته و از ترند روز پیروی نکنیم.

احتمالا بسیاری از کاربران اندروید با نظر Campos مبنی بر اینکه هرکاری اپل انجام دهد مورد علاقه آنها هم هست، موافق نیستند.

مشکل اصلی کمپانی های اندرویدی نه کپی از روی دست اپل، بلکه طراحی مشابه این محصولات کمپانی با ارائه قابلیت های کمتر است که در نهایت به سود اپل تمام می شود.

ناتوانی در ایجاد تمایز و پیروی کورکورانه از روش های بحث برانگیز اپل از قبیل حذف جک هدفون و تعبیه یک بریدگی نه چندان مهیج در نمایشگر، تنها مزایای کوتاه مدتی از قبیل فروش موبایل های مشابه آیفون در بازارهای در حال توسعه را نصیب این کمپانی ها کرده و آنها را از داشتن ایده های اورجینال محروم می کند.

بنابرین از نظر کسانی که اسمارت فون های اندرویدی را صرفا به خاطر شباهت به آیفون تهیه کرده اند، تنها یک کپی از موبایل اصلی را در دست دارند.

از آنجایی که در حال حاضر چهار رویکرد مختلف برای تعبیه سنسورها و دوربین سلفی در طراحی نمایشگر بدون حاشیه توسط اسنشال، ال جی، سامسونگ و اپل ارائه شده، هنوز می توان به ارائه موبایل های با طراحی متفاوت امیدوار بود.

اما برای پاسخ به سوالی که در ابتدای مقاله مطرح شد باید بگوییم اگر موبایلی از بریدگی کوچک برای تعبیه دوربین سلفی در بالای نمایشگر برخودار باشد، کپی اسنشال محسوب می شود. اما اگر این بریدگی عریض بوده و لبه های خمیده داشته باشد قطعا طراحی آن از روی دست اپل کپی شده است.