کد خبر: ۲۰۸۷۳۱
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۸۷

افزایش تقاضا برای خرید گوشی دست دوم در بازارهای جهانی

در سال های اخیر تقاضا برای گوشی کارکرده افزایش چشمگیری داشته است. بسیاری از کاربران در سراسر جهان به خرید گوشی دست دوم تمایل نشان می دهند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ در حالی که گزارش ها از کاهش فروش گوشی های هوشمند خبر می دهند، تقاضا برای خرید گوشی دست دوم در سال های اخیر رشد فوق العاده ای داشته است. بر اساس آمارهای موجود، فروش گوشی های هوشمند در سه ماهه چهارم سال 2017 کاهشی در محدوده 5 تا 9 درصد داشته که افت زیادی محسوب می شود.

با این وجود، بازار مربوط به گوشی کارکرده در سال های اخیر روند صعودی به خود گرفت تا جایی که رشد سالانه این بازار برابر با 13 درصد است. در حال حاضر 140 میلیون گوشی دست دوم توسط کاربران استفاده می شود که 10 درصد بازار را تشکیل می دهد.
با رشد استفاده از گوشی کارکرده تقاضا برای خرید محصولات نو کاهش می یابد، چرا که کاربران مدت زمان بیشتری از یک دستگاه استفاده می کنند. مدیر شرکت تحقیقاتی Counterpoint در این زمینه می گوید:

در سال های اخیر شاهد استفاده از ویژگی های گوشی های پرچمدار دو سال پیش در محصولات میان رده جدید هستیم. این موضوع باعث می شود که کاربران بیشتر به خرید پرچمداران قدیمی تمایل داشته باشند. بیشتر این محصولات را آیفون های اپل و گوشی های سامسونگ تشکیل می دهند.

محصولات اپل و سامسونگ در بازار گوشی کارکرده سهمی نزدیک به 75 درصد دارند که البته اپل این بخش از صنعت گوشی های هوشمند را رهبری می کند. مدیرعامل اپل، تیم کوک در گذشته اعلام کرده بود که رشد استفاده از آیفون برای ما اهمیت دارد.
در حقیقت افزایش استفاده از آیفون های اپل شامل محصولات نو یا کارکرده باعث می شود که افراد بیشتری جذب اکوسیستم این شرکت کوپرتینویی شوند. اگرچه این موضوع می تواند در فروش آیفون های جدید اپل تاثیر منفی داشته باشد ولی درآمد اپل از بخش اپلیکیشن ها و سرویس ها افزایش می یابد.

یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود کاربران تمایل بیشتری نسبت به خرید گوشی دست دوم از خود نشان دهند، تعمیر راحت تر این محصولات در سال های اخیر است. در حال حاضر می توان به راحتی باتری یک دستگاه و حتی نمایشگر آن را با هزینه ای مناسب تعویض کرد، البته دسترسی به قطعات داخلی دستگاه ها در سال های اخیر سخت‌تر شده است.

در سال های اخیر بازار گوشی های هوشمند اشباع شده است و شاهد معرفی محصولات انقلابی از سوی شرکت های تولیدکننده نیستیم. در گذشته شرکت هایی همانند اپل هر دو سال یکبار محصولات خود را با طراحی جدیدی روانه بازار می کردند که این روند تغییر کرده است.

اپل در چهار سال اخیر از طراحی تقریبا مشابهی در محصولات خود استفاده کرده است، البته آیفون ایکس از این قاعده مستثنی است. سامسونگ نیز اخیرا تصمیم گرفته که طراحی محصولات خود را هر دو سال یکبار تغییر دهد. این شرکت کره ای در کنگره جهانی موبایل 2018 از گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس با طراحی مشابه پرچمداران سال 2017 خود رونمایی کرد

ال جی یکی دیگر از شرکت هایی محسوب می شود که تصمیم گرفته که محصولات جدید خود را با طراحی مشابه ولی امکانات بروزتری معرفی و روانه بازار کند. به تازگی این کمپانی از V30S ThinQ رونمایی کرده که طراحی آن با V30 یکسان است و تنها در آن از هوش مصنوعی استفاده شده است. مدیرعامل ال جی در این زمینه می گوید:
هر زمانی که احساس کنیم بازار به محصول جدیدی نیاز دارد، آن را روانه بازار می کنیم. ما از دستگاه های جدید خود به علت معرفی محصولات جدید توسط رقبا، رونمایی نمی کنیم. ال جی تصمیم گرفته است که طراحی محصولات خود را برای مدت بیشتری ثابت نگه دارد.

در حالی که در سال های اخیر شاهد بهبود کیفیت دوربین ها، پردازنده ها و نمایشگر گوشی های هوشمند بوده ایم ولی تغییرات شگرفی در آن ها ایجاد نشده است. این موضوع باعث می شود که یک گوشی دست دوم در بازار فروش بهتری را تجربه کند.

یکی از مقامات شرکت Counterpoint اعلام کرده است:
بیشترین حجم استفاده از گوشی دست دوم مربوط به آمریکا و کشورهای اروپایی است. با این وجود بالاترین رشد را کشورهای آفریقایی، آسیایی و هند تجربه می کنند. ما پیش بینی می کنیم که این بازار در سال های آینده نیز روند رشد خود را حفظ کند.

بر اساس آمارها، قیمت گوشی های هوشمندی که در سال 2016 معرفی شده اند، کاهشی برابر با 25 تا 30 درصد داشته است. این ارقام برای محصولات سال 2017 برابر با 20 تا 25 درصد است. این آمار نشان می دهد که افزایش تقاضا برای خرید گوشی دست دوم باعث می شود که ارزش آن ها کاهش چندانی پیدا نکند.

نسخه 64 گیگابایتی آیفون X در بازار کاهش ارزشی برابر با 17 درصد را تجربه کرده است در حالی که این رقم برای نسخه 64 گیگابایتی گلکسی S8 برابر با 18 درصد است. با توجه به این موضوع که گلکسی S9 وارد بازارهای جهانی شده است، کاهش 18 درصدی ارزش گلکسی اس 8 بسیار مناسب است (گلکسی S9 و گلکسی S9 پلاس به صورت جهانی عرضه شدند).

در حال حاضر تنها 25 درصد گوشی های هوشمند دوباره وارد بازار می شوند که بسیار کم است. دلیل آن می تواند مربوط به کاهش کارایی محصولات بعد از 2 سال استفاده باشد. بسیاری از دستگاه ها بعد از 2 سال استفاده دچار مشکل در عملکرد خود می شوند که این موضوع باعث می شود افراد تمایلی به خرید آن ها نداشته باشند.

در نهایت باید گفت که اگر شرکت ها نتوانند به محصولات آینده خود نوآوری های مناسبی را اضافه کنند، فروش آن ها کاهش پیدا می کند و کاربران بیشتری به خرید گوشی دست دوم تمایل پیدا خواهند کرد.