کد خبر: ۲۰۹۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۵۷۸
سخنرانی نوروزی رهبر معظم انقلاب در حرم امام رضا (ع) :

امروز درکشور ما آزادی فکر، آزادی بیان ، آزادی انتخاب وجود دارد / هیچ کس بخاطر این که نظرش مخالف نظر حکومت است مورد تعقیب و فشار قرار نمی گیرد / اگر تعصبی که جوانان ما روی مثلا تیم رئال دارند روی اقتصاد می داشتند وضع جور دیگری بود/ فساد کَمش هم مضر است، اما همه جا را فرا نگرفته

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این سخنرانی با اشاره به چهل سالگی انقلاب اسلامی در سال 1397، گفتند: در این مدت انقلاب در زمینه ارزش‌ها، امتحان خوبی پس داده است یعنی ملت ایران توانسته اصول بنیادین و شعارهای اصلی را به همان استحکام اول تا امروز حفظ کند.
امروز درکشور ما آزادی فکر، آزادی بیان ، آزادی انتخاب وجود دارد / هیچ کس بخاطر این که نظرش مخالف نظر حکومت است مورد تعقیب و فشار قرار نمی گیرد

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ سخنرانی رهبر معظم انقلاب در اجتماع زائران و مجاوران حرم رضوی آغاز شد.



حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این سخنرانی با اشاره به چهل سالگی انقلاب اسلامی در سال 1397، گفتند: در این مدت انقلاب در زمینه ارزش‌ها، امتحان خوبی پس داده است یعنی ملت ایران توانسته اصول بنیادین و شعارهای اصلی را به همان استحکام اول تا امروز حفظ کند.

برخی مهمترین محورهای سخنان رهبر انقلاب به شرح زیر است:

- در کشور ما استعدادهای زیادی وجود دارد که تاکنون از آنها استفاده نشده است و اگر بشود وضعیت بهتر به مراتب پیش خواهد رفت و بهتر خواهد شد.

- انقلاب امتحان خوبی در زمینه اصول بنیادین پس داده و ملت ایران توانسته اصول بنیادین و شعارهای اصلی انقلاب را با همان استحکام اول تا امروز حفظ کند.

- امروز در دنیا هیچ کشوری به استقلال ملت ایران، ملتی ندارد. همه آنها به نحوی، نوعی ملاحظه کاری در مقابل قدرت‌ها دارند. ملتی که آراء‌اش تحت تاثیر هیچ کدام از قدرتها قرار نمی‌گیرد، ملت ایران است.

- آزادی در این کشور تامین شده است. البته عده‌ای بی‌انصافی می‌کنند و با سوءاستفاده از آزادی موجود، به دروغ می‌گویند آزادی وجود ندارد. در کشور ما آزادی فکر، آزادی بیان، آزادی انتخاب وجود دارد و هیچ کس به خاطر اینکه فکر و نظرش مخالف نظر حکومت است مورد فشار و تهدید و تعقیب قرار نمی‌گیرد. البته آزادی چارچوب دارد.

- بنده قبلا گفتم در بحث عدالت عقبیم. منتهی دیگران و بدخواهان طور دیگری از این استفاده کردند که گویی کشور در باب عدالت هیچ حرکتی نکرده است. در باب عدالت کارهای زیادی شده منتهی این آن عدالتی که ما دنبالش هستیم و آرزوی ملت ماست، نیست و با آن فاصله دارد.

- همه قدرتهای مستکبر با شورای نگهبان مخالف هستند چون تعیین کننده انطباق قوانین و عملکردها با شرع مقدس است.

- آنچه شما می بینید از پیشرفت ها و امکانات و توانایی های ملی، نتیجه استفاده از بخشی از ظرفیت کشور است. اگر بتوانیم از همه ظرفیت کشور با برنامه ریزی درست استفاده کنیم، رشد و پیشرفت بسیار بیشتر خواهد شد. ازجمله این ظرفیت‌ها، یکی جوانان دانش آموخته ماست که 10 میلیون جوان فارغ التحصیل دانشگاهی و بیش از 4 میلیون دانشجوی مشغول به تحصیل داریم یعنی 23 برابر اول انقلاب ولی تاکنون استفاده درستی از آنها نکردیم.

- سیاست غربی‌ها در تحدید نسل، امروز گریبان خود آنها را گرفته و می‌خواهند کشورهای اسلامی هم از جمعیت زیاد و جوانان فعال برخوردار نباشند. اینکه بنده اصرار می‌کنم که باید تکثیر نسل شود، چون فردای این کشور به همین جوان‌ها احتیاج دارد. اینها چیزی نیست که بتوان از خارج وارد کرد.

- اگر از ظرفیت‌های موجود در کشور استفاده کنیم، اقتصاد ایران در میان 200 کشور، جزو 12 کشور اول خواهد بود.

- یکی از موانع در مقابل پیشرفت، باور نداشتن برخی مسئولین ما به ظرفیت‌هاست یا به آن اهمیت نمی‌دهند.

- مهمترین چالش کشور ما یک چالش ذهنی است. یعنی افکار عمومی نمی‌دانند چقدر ثروت در اختیار کشور است و البته برخی مسولین هم نمی‌دانند. دشمن هم از همین استفاده می کند که بگوید شما نمی توانید ولی ما اصرار داریم که ما می توانیم و امکاناتمان هم زیاد است.

- مسئولین به قدرت و توانایی جوانان ایمان بیاورند و جوانان هم از کار و ابتکار و برخی قدرنشناسی‌ها دلسرد نشوند.

- مانع دیگر، کم کاری‌های برخی مسئولین است که دچار تنبلی و کم کاری بودند و هستند. وضع کشور اقتضا می کند که کار پر توان و پرتلاش داشته باشیم.

- مانع دیگر، اعتماد کردن به نسخه بیگانگان است. البته مردم منفعل نیستند ولی برخی مسئولین در گوشه و کنار کشور به نسخه بیگانگان اعتماد بیشتری دارند که این خطای بزرگیست.

- مانع دیگر، قبیله‌گرایی سیاسی و جناحی است. اینکه این کار را اگر چنانچه شما بکنید خوب باشد ولی اگر جناح مقابل بکند بد است، این خطاست. کار خوب را اگر دشمن شما هم انجام داد، وقتی شما در قدرت هستید باید آن را ادامه بدهید.

- مشکل دیگر، عدم مبارزه جدی با فساد است. اینکه بگویند مسئله فساد، امروز در کشور به یک مسئله رایج درآمده. نه این خبرها نیست. البته فساد کمش هم بد و مضر است ولی اینکه تبلیغ می‌کنند که فساد همه جا را گرفته، نه اینطور نیست. با فاسدها باید مبارزه جدی و پیگیر کرد. اینکه فقط بگوییم و سر و صدایی بشود و بعد خاموش شود، این برای کشور مفید نیست.

- ما باید نسبت به اقتصاد ملی خودمان تعصب داشته باشیم. مصرف جنس خارجی، یکی از عیوب است. باید نسبت به جنس داخلی تعصب داشته باشیم.

- برخی می‌گویند تعیین شعار سال فایده ندارد چون عمل نمی‌کنند، من قبول ندارم. تعیین شعار سال با دو منظور است، یکی جهت دادن به سیاست‌های اجرایی و عملکرد مسئولین دولتی و حکومتی و یکی هم توجیه افکار عمومی.

- شعار امسال هم خطاب به مسئولین است و هم به مردم.

- یکی از الزامات در حوزه اقتصادی، مبارزه جدی با قاچاق است که متاسفانه در سالهای گوناگون به درستی انجام نشده است. جلوی قاچاق باید گرفته شود و مردم هم مقید باشند و جنس قاچاق را نخرند تا برای قاچاقچی صرفه نداشته باشد.

- در سالی که گذشت، جمهوری اسلامی پرچم عزت و اقتدار ملت ایران را در منطقه به اهتزاز درآورد. جمهوری اسلامی سهم مهمی در شکستن کمر تکفیری ها در منطقه ایفا کرد. جمهوری اسلامی توانست در بخش مهمی از منطقه، شر تکفیری ها را از سر مردم کم کند. این ها کارهای بزرگیست. حالا فضول های بین المللی، کسانی که در همه مسایل دنیا می‌خواهند دخالت کنند معترضند که چرا ایران در عراق و سوریه شرکت می کند و دخالت می‌کند؟ خب به شما چه؟

- جمهوری اسلامی توانست نقشه آمریکا را در منطقه خنثی کند که می‌خواست گروه‌های شریر و ظالم و هتاکی از قبیل داعش را بوجود بیاورد تا ذهن ملت ها را از رژیم غاصب صهیونیستی منحرف و آنها را به جنگ‌های داخلی مشغول کند. این نقشه را ما به اذن الله خنثی کردیم.

- آنها -آمریکایی‌ها- می گویند در سرکوب داعش شرکت داشتند. دروغ می‌گویند. آنها میخواهند داعش و امثال داعش را داشته باشند ولی در مشت خودشان.

- هر کمکی در منطقه کرده‌ایم، با محاسبات منطقی و عاقلانه بوده و از روی احساسات نبوده است. ما توانستیم و موفق هم شدیم. ما قصد دخالت در کشورها را نداریم و هرجا هم رفتیم به خواست آنها بوده.

- بدون شک، در مسایل منطقه، آمریکا به مقصود خود نخواهد رسید و ما ان شاء الله مقاصد خود را تحقق خواهیم بخشید.

- دشمن امیدوار بود نسل سوم و چهارم انقلاب از انقلاب رویگردان شود اما امروز گرایش و علاقمندی عمیق نسل سوم و چهارم از نسل اول اگر بیشتر نباشد، کمتر نیست.

- همه مشکلات به دست جوانان قابل حل است. دشمن از بالندگی نسل جوان به شدت نگران و عصبانی است