کد خبر: ۲۰۹۱۸۳
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۷۰

«سیر» پر خاصیت برای چه کسانی مضر و بیماری‌زاست؟

از گذشته تا به امروز یکی از گیاهانی که به شدت مورد ستایش قرار گرفته سیر بوده که دارای خواص بیشماری است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ در این مطلب برای شما توضیح دادیم که کدام دسته از افراد سیر نخورند. با ما همراه باشید.

مسمومیت با مصرف طولانی مدت سیر
خطر واقعى از مسمومیت جدى توسط سیر وقتى است که کسى روزانه چندین کومه سیرخام و یا به همان مقدار آب سیر را براى مدتى طولانى صرف نماید .

در چندین آزمایش که روى حیوانات انجام شده ، نشان داده شده است که تجویز مقدار زیاد سیر خام ویا آب سیر موجب ناراحتى پوشش معده ، جذب ضعیف غذا، انهدام باکترى هاى مفید در روده ، بد کار کردن کبد و کم خونى گردیده است .

این آزمایش ها به طور عمدى و با تغذیه اجبارى حیوانات انجام شده است .در مورد انسان مشکلى را موجب نمى شود چون ناراحتى حاصله از خوردن سیر قبل از ایجاد آسیب جدى ، او را وادار به عدم اجراى مجوز داده شده مى نماید .

پزشکان ایالات متحده تحقیقى را با آب سیر خام جهت درمان بیمارى سل در اوایل قرن انجام دادند . پس از تجویز مقدار زیاد سیر پیاپى معادل چند کومه سیر در روز بیماران را به عارضه کم خونى مبتلا کرد بعضى از بیماران روزانه دو کومه سیر به صورت افشره مى خورند و هیچگونه اثر بیمارى در آنها دیده نمى شود، ولى این براى کوتاه مدت (یک ماه یا کمتر ) مى باشد .

بنابراین مشکل اصلى از این تفکر ناشى مى شود، اگر مصرف کم سیر مفید است ، پس مصرف زیاد آن در دراز مدت مفیدتر خواهد بود!!


سیر در درمان این بیماری ها نقشی ندارد
دیابت - بنظر نمی رسد که مصرف سیر تاثیری در درمان قند خون بالا داشته باشد.

درمان هیلوباکتر - هرچند در نتایج آزمایشگاهی مصرف سیر باعث کاهش این باکتری شده بود، ولی در عمل چنین چیزی مشاهده نشد.

کلسترول بالا - تحقیقات زیادی در رابطه با تاثیر سیر بر چربی خون، کلسترول خون و تری گلیسیرید انجام شده است، با اینحال نتایج در این مورد مختلف است.

سرطان سینه و سرطان ریه

بعضی از افراد از روغن بدست آمده از سیر برای درمان عفونت های قارچی، زگیل ها و میخچه استفاده می نمایند. هرچند تحقیقات علمی نشان می دهد که سیر می تواند قادر به درمان عفونت های قارچی از قبیل پای ورزشکاران می باشد، اما کارایی روغن سیر برروی زگیل ها و میخچه ثابت نشده است.


اگر اسهال غیرباکتریایی دارید
اگر مبتلایان به اسهال غیرباکتریایی، سیر خام مصرف کنند طعم و عطر تند آن باعث می‌شود که در دستگاه گوارشی باعث ترشح مخاط خونی و ورم روده شود که این شرایط می‌تواند اوضاع بیمار را وخیم‌تر کند. بنابراین در هنگام ابتلا به این بیماری باید در مصرف این خوراکی بو دار باید احتیاط بسیارشود.

اگر بیماری کبدی دارید
اگر مبتلایان به اسهال غیرباکتریایی، سیر خام مصرف کنند طعم و عطر تند آن باعث می‌شود که در دستگاه گوارشی باعث ترشح مخاط خونی و ورم روده شود که این شرایط می‌تواند اوضاع بیمار را وخیم‌تر کند. بنابراین در هنگام ابتلا به این بیماری باید در مصرف این خوراکی بو دار باید احتیاط بسیارشود.

تعدادی از عوارض مصرف بیش از اندازه سیر

سیر با آنکه خواص بسیاری دارد باید به حد اعتدال مصرف شود زیرا استفاده زیاد از آن در بعضی اشخاص موجب سردرد ، ضعف نیروی جنسی ، ضعف چشم و عوارض بواسیر می شود .

مصرف بیش از حد سیر با معده خالی باعث ناراحتی های گوارشی می شود.

همچنین گزارش هایی مبنی بر واکنش های آلرژیک در اثر استفاده زیاد سیر خام وجود دارد.

آنهایی که معده ضعیف دارند و بطور کلی سیستم هاضمه آنها ضعیف است نباید در خوردن سیر افراط کنند .

کسانی که یبوست دارند نباید سیر بخورند و برای رفع مضرات آن سیر را باید با آب و نمک پخته و کمی به آن روغن بادام اضافه کنید تا مضر نباشد .

اشخاصی که گرم مزاج هستند اگر می خواهند سیر بخورند طبق توصیه ابن سینا حکیم ایرانی باید سیر را بپزند یا از سیر ترشی استفاده کنند .

برای پختن سیر پس از پوست کندن آنرا بمدت سه دقیقه بخار دهید .

اشخاصی که دارای فشار خون پائین هستند نیز نباید سیر بخورند و همینطور کسانیکه آلرژی دارند نباید از سیر استفاده کنند. مصرف زیاد سیر ضعف دید به‎وجود می‎آورد مصرف زیاد سیر باعث می‎شود که یُد جذب نشود.

مصرف زیاد سیر ایجاد کهیر می‎کند.

بیمارانی که از داروهای ضد انعقاد استفاده می‌ کنند، باید در مصرف سیر احتیاط کنند. از این رو افرادی که جراحی می ‌کنند، باید ۷ تا ۱۰ روز پیش از جراحی از خوردن سیر خودداری کنند، چرا که سیر زمان خونریزی را ‏طولانی ‌تر می ‌کند. ‏