کد خبر: ۲۰۹۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۹۴

حسگری که مراقب غذای شماست!

دانشمندان آمریکایی موفق شدند حسگری ابداع کنند که غذای مصرف شده را بررسی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ دانشمندان دانشکده مهندسی " دانشگاه تافتس" (Tufts University) در آمریکا، با قرار دادن یک حسگر روی دندان، راهی برای بررسی دقیق غذایی که می‌خوریم، طراحی کرده‌اند.

از آنجا که دانشمندان می‌دانند رژیم غذایی، عامل بسیار مهمی در سلامتی است، به نوع غذا، مقدار و زمان خوردن آن، توجه زیادی نشان می‌دهند.

با وجود این، روش‌های مورد استفاده فعلی برای کنترل رژیم غذایی، کاملا مورد اطمینان نیستند و تلاش‌های گوناگون برای ردیابی داده‌های رژیم غذایی از داخل دهان نیز به سرعت با شکست مواجه شده‌اند، زیرا دهان یک محیط نسبتا خصمانه برای تکنولوژی است.

اما شاید ابداع جدید دانشمندان دانشگاه تافتس بتواند راه حلی برای این مشکل ارائه دهد. آنها یک حسگر بی‌سیم طراحی کرده‌اند که اندازه آن، فقط دو میلی‌متر مربع است و به سطح دندان متصل می‌شود.

این حسگر می‌تواند با قرار گرفتن در دهان، اطلاعاتی درباره مصرف نمک، گلوکز و الکل ارائه دهد و همچنین قادر به تشخیص مواد شیمیایی و مغذی است.

لایه بیوشیمیایی این ابزار، قادر به جذب مواد مغذی است و دو لایه بیرونی از جنس طلا هستند. ترکیب این سه لایه، موج‌هایی را در طیف رادیواکتیو تولید می‌کند؛ برای مثال هنگام تماس با نمک، ویژگی‌های الکتریکی آن تغییر می‌کنند و فرکانس رادیویی متفاوتی ارائه می‌دهند. به این ترتیب، حسگر می‌تواند مواد غذایی را که به دهان وارد می‌شوند، تشخیص دهد.

اطلاعات کامل در مورد این حسگر، به‌زودی در مجله " Advanced Materials" به چاپ خواهد رسید.