کد خبر: ۲۰۹۲۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۲۹

کرملین: ادعا‌های انگلیس، «احمقانه» است

سخنگوی کرملین با اشاره به قضیه مسموم شدن جاسوس دوجانبه روس تصریح کرد که بریتانیا نمی‌خواهد اعتراف کند که روسیه تسلیحات شیمیایی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین با توجه به اقدامات ضدروسی اخیر بریتانیا تصریح کرد که انگلیس تمایلی به پذیرش این مسئله ندارد که روسیه سلاح‌های شیمیایی ندارد.

بنا به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پسکوف تصریح کرد که در قضیه مسموم شدن «سرگئی اسکریپال» جاسوس دوجانبه روس که برای سرویس جاسوسی انگلیس کار می‌کرد و در «سالزبری» مسموم شد، انگلیس نمی‌خواهد اعتراف کند که روسیه سلاح‌های شیمیایی ندارد.

وی تصریح کرد که روسیه تمامی زرادخانه تسلیحات شیمیایی خود را امحا کرده است و سازمان منع گشترش سلاح‌های شیمیایی (OPCW) نیز این قضیه را مورد تأیید قرار داده است.

این مقام روس ادامه داد که «لوری بریستاو» سفیر انگلیس در روسیه در جلسه توجیهی سفرای خارجه در روسیه که در وزارت خارجه این کشور برگزار شد، حضور نیافته است.

پسکوف در مصاحبه خود با شبکه «راشاتودی» گفت: «ما سفیر بریتانیای کبیر را در اینجا ندیدیم. اگر بریتانیا سوالی در این خصوص دارد، به چه دلیل سفیر انگلیس حضور نیافت و پاسخ خود را نشنید؟ گویا آنها سوال می‌پرسند و تمایلی به دریافت پاسخ سوالشان ندارد. گویی سوالاتشان را می‌پرسند و قبل از آن نیز قضاوتهایشان را انجام می‌دهند. این کاملاً غیرمنصفانه و در تضاد با قوانین بین‌المللی و اصول رفتار و دیپلماسی بین‌المللی است. این در واقع عدم تمایل به مشاهده واقعیت است. منظورم این واقعیت است که روسیه سلاح‌های شیمیایی ندارد».

سخنگوی کرملین تأکید کرد که ادعاهای انگلیس «احمقانه» است و سپس با بیان یک مثال اینگونه توضیح داد: «فقط تصور کنید، شهر مسکو، یک تصادف خودرو، قربانی در تصادف خودرو وجود دارد و ما آنچه که در خودرو بود را مشاهده کردیم. خودرو در واقع یک خودرو انگلیسی بود. بگذارید اینطور بگویم. یک رنج روور بود. و فقط این را تصور کنید که خودم یا سخنگوی وزارت خارجه بیانیه‌ای را منتشر می‌کردیم مبنی بر اینکه یک مرد با یک خودروی ساخت انگلیس در یک سانحه خودرو در مرکز مسکو کشته شده است و احتمال خیلی زیاد نخست‌وزیر بریتانیای کبیر احتمالاً مسئول این قتل است».

اظهارات پسکوف در حالی مطرح شده است که شورای اروپا از ادعای لندن مبنی بر اینکهب ه احتمال خیلی زیاد فدراسیون روسیه مسئول مسمومیت اسکریپال است و اینکه هیچ توضیح باورکردنی جایگزینی وجود ندارد، حمایت کرد و این رخداد را به عنوان چالش بزرگی برای امنیت مشترک اروپا محکوم کرد.

روسیه به شدت تمامی این ادعاها را رد می‌کند و پیشنهاد کمک به تحقیق برای شفاف‌سازی این مسئله را مطرح کرده است.

از طرف دیگر، درخواست مسکو برای دریافت نمونه‌هایی از عامل شیمیایی که برای مسموم کردن اسکریپال استفاده شده، رد شده است.

بریتانیا در پی این قضیه، 23 دیپلمات روس را اخراج کرد که چند روز پیش این دیپلمات‌ها انگلیس را به سمت روسیه ترک کردند و مسکو نیز در اقدامی متقابل، 23 دیپلمات انگلیسی را اخراج کرد و دستور توقف فعالیت‌های شورای انگلیس در سوریه را داد.

اسکریپال پیشتر سرهنگ سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه بود و در سال 2010 با جاسوس‌های روس که در غرب گرفتار شده‌ بودند مبادله شد و از انگلیس پناهندگی گرفت. در سال 2006 یک دادگاه روسیه‌ای اسکریپال را به دلیل همکاری با سرویس MI6 در دوران خدمتش در ارتش روسیه به خیانت متهم کرده بود.

دولت انگلیس مدعی شده اسکریپال و دخترش در معرض یک عامل اعصاب جنگی قرار گرفته‌اند که در روسیه تولید می‌شود. آنها در حال حاضر در بیمارستان بستری هستند و حالشان وخیم اعلام شده است.

پیش از این سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته بود منشأ عامل اعصاب مورد استفاده برای حمله به اسکریپال ممکن است خود انگلیس، جمهوری چک، اسلواکی، آمریکا یا سوئد باشد.

روابط میان روسیه و غرب به دنبال پیوستن کریمه در سال 2014 به مسکو رو به تیرگی رفت و غرب، مسکو را به مداخله در شرق اوکراین متهم کرد و چندین دور تحریم علیه روسیه وضع کرد که البته مسکو تمامی این اتهامات را رد کرده است و اقدامات متقابلی را در پیش گرفته است.