کد خبر: ۲۰۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۰۵۱

آمار تکان دهنده اعتیاد در بین دانشجویان پزشکی

ایرنا: قائم مقام ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه پدیده اعتیاد در ابعاد زیستی، اجتماعی و معنوی اختلال ایجاد می کند، گفت: قاچاقچیان ایرانی سالانه سه میلیارد دلار از تهیه و توزیع موادمخدر سود می برند. 
 
«طاها طاهری» در برنامه تلویزیونی «مناظره» که اختصاص به موضوع اعتیاد با محور علل ریشه کن نشدن اعتیاد و موادمخدر داشت، افزود: با توجه به اینکه دستگاه های مختلف در بخش دسترسی به موادمخدر تلاش های فراوانی کرده اند، بطوریکه نیروی انتظامی 28 هزار درگیری در امر مبارزه با موادمخدر داشته و هفت هزار نفر از قاچاقچیان نیز کشته شدند، اما در بحث مقابله اختلال وجود دارد.

وی گفت: طی 24 سال گذشته، 154 هزار خودروی حامل موادمخدر برای مصادره به قوه قضاییه تحویل داده شده و سالانه حدود بیش از 151 هزار نفر بر اثر مصرف موادمخدر می میرند.

نماینده وزارت کشور در برنامه مناظره ادامه داد: این در حالیست که بیش از 86 هزار تن موادمخدر در افغانستان تولید می شود که از این تعداد بیش از هشت هزار تن آن در ایران کشف می شود.

وی با بیان اینکه بطور متوسطه شش هزار زندانی موادمخدر داشته ایم، گفت: با توجه به کشف 400 تن موادمخدر در هفت ماه گذشته، اما قاچاقچیان موادمخدر سودهای کلانی از تهیه و توزیع آن کسب می کنند.

قائم مقام ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: در مدل مبارزه با موادمخدر باید تحول اساسی صورت گیرد، بطوریکه پلیس تخصصی تشکیل و به سمت حرفه گرایی پیش رویم.

طاهری با اشاره به اینکه یکهزار و 600 میلیارد دلار گردش مالی موادمخدر در دنیا، وسوسه انگیز است، گفت: 57 درصد افرادی که در امر موادمخدر محکوم می شوند اشخاصی هستند که برای کسب درآمد در این زمینه دچار وسوسه شده اند.

وی با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور وجود دارد، افزود: نتایج یک بررسی نشان می دهد در میان دانشجویان علوم پزشکی اعتیاد شیوع فراوانی دارد بطوریکه در بین دختران هشت دهم درصد و پسران 2.7 درصد است.

طاهری، فشار دوستان، آرامش گرفتن، وقت گذراندن، بی خیال شدن، دسترسی آسان به مواد مخدر را از جمله دلایل مصرف آن در بین دانشجویان علوم پزشکی تهران بیان کرد.

وی با بیان اینکه پنج اردوگاه بزرگ محکومان موادمخدر در کشور وجود دارد، افزود: باید کارهای اساسی انجام دهیم تا مجازات در بخش بازدارندگی و پیشگیری از وقوع جرم مفید واقع شود.

طاهری، عملکرد دستگاه های فرهنگی را در امر مبارزه با موادمخدر، پیشگیری و اطلاع رسانی ضعیف دانست و گفت: همچنین نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و بسیج نیز از دستگاه هایی هستند که در امر مبارزه با موادمخدر ضعیف عمل کردند.

معاون قضایی دادستان کشور نیز در این مناظره گفت: بعد از تصویب قانون مبارزه با مواد مخدر، ابزارهای برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر بهتر در اختیار دستگاه قضایی قرار گرفت.

«حسین ذبحی» با بیان اینکه برخورد نیروی انتظامی در مبارزه با موادمخدر موثر بوده است، افزود: اکنون ایجاد کارگاه های بزرگ موادمخدر کاهش یافته و تولید شیشه تحت کنترل قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اکنون زندان ها جای معتاد نیست، آنان باید در مراکز کاهش آسیب و درمان نگهداری شوند، باید کاستی های موجود در حیطه کار برای معتادان بهبود یافته برطرف شود.

ذبحی گفت: بر اساس ماده های 15 و 16 قانون مبارزه با موادمخدر ابزارهای را در اختیار گرفتیم، اما با وجود این ابزارها، همچنان شاهدیم با گذشت سه سال از اجرای این قانون، مراکز درمان بصورت کامل در کشور وجود ندارد.

وی تصریح کرد، با توجه به مهم بودن موضوع اعتیاد، باید همه دستگاهها وارد صحنه شوند، و انتظار این نباشد که فقط دستگاه قضایی و پلیس در این امر کارآمد است، این ساز و کار درستی نیست.

به گفته معاون قضایی دادستان کشور، امروز در دستگاه قضایی و پلیس تلاش های فراوانی شده اما کافی نیست و نیازمند همکاری همه دستگاه ها هستیم.

ذبحی افزود: مسوولان سه قوه نیز باید وارد صحنه شوند، ضرورت های بودجه ای را در امر مبارزه با موادمخدر نیاز داریم.

رییس پلیس نیروی انتظامی نیز در ادامه این مناظره تلویزیونی تاکید کرد: در امر مبارزه با مواد مخدر فقر آموزشی، اطلاع رسانی و آگاهی وجود دارد.

سردار «علی مویدی» گفت: باید این واقعیت را بپذیریم که کشور تولید کننده موادمخدر همچون افغانستان در همسایگی ما وجود دارد که دست های پنهانی امر تهیه و توزیع آن را انجام می دهند.

وی افزود: شایسته نیست که پس از 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی بگوییم که در امر مبارزه با موادمخدر فقر فرهنگی وجود دارد، آن فقر آموزشی است که اطلاع رسانی درستی در این زمینه نشده است.

مویدی با بیان اینکه اکنون دنیا، ایران را در امر مبارزه با موادمخدر به عنوان الگو معرفی کرده است، گفت: معتقدم رسانه ها در این امر به درستی وارد صحنه نشده اند در حالیکه مبارزه با اعتیاد نیاز به آگاه سازی عموم دارد.

رییس پلیس نیروی انتظامی افزود: اگر در امر مبارزه با موادمخدر فقر فرهنگی وجود دارد باید آن را ناشی از عملکرد برخی مسوولان دانست. حوزه های علمیه، دانشگاه های علوم پزشکی، دستگاه های فرهنگی در پیشگیری و مبارزه با موادمخدر نقش اساسی دارند.

رییس سازمان بهزیستی نیز گفت: در زمینه اعتیاد باید شفاف صحبت و مشکلات اجتماعی ناشی از این معضل خانماسوز را صراحتا بیان کنیم.

«همایون هاشمی» با بیان اینکه ارزش های اجتماعی دستخوش تغییرات زیادی از جمله اعتیاد می شود، افزود: مصرف موادمخدر جرم است ، اما دسترسی به آن آسان بوده و افراد بسیاری را درگیر می کند.

وی با بیان اینکه معتاد بهبود یافته باید تحت حمایت های اجتماعی قرار گیرد، ادامه داد: متاسفانه در کشور، زنجیره درمان اعتیاد کامل نیست و فردی که از اعتیاد رهایی می یابد، بر اثر نداشتن شغل و پذیرش جامعه ممکن است دوباره به مصرف موادمخدر پناه ببرد.

هاشمی اصلی ترین و مهمترین راه رهایی از اعتیا را مقابله دانست و افزود: باید زمینه های لازم برای پذیرش معتاد بهبود یافته به جامعه فراهم شود.

رییس سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه مباحث پیشگیری از اعتیاد عالمانه و هوشیارانه تدوین شود، ادامه داد: در طول 12 ماه گذشته حدود 700 مجوز استاندارد برای ایجاد کمپ های ترک اعتیاد با حضور مددکار، روحانی، پزشک و غیره صادر کرده ایم.

هاشمی با بیان اینکه بهزیستی یک بدنه کوچکی از دستگاه هایی است که در امر مبارزه با مواد مخدر فعالیت می کند، اضافه کرد: برای مقابله با این موضوع باید به سراغ 12 میلیون دانش آموز برویم و مشارکت آموزش و پرورش در امر پیشگیری، درمان و مقابله جدی تر شود.

نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این مناظره گفت: تاکنون وزارت بهداشت در بحث درمان اعتیاد فعال بوده بطوریکه اکنون پنج هزار و 292 مرکز درمانی و 109 مرکز گذری برای درمان افراد بی خانمان ایجاد شده است.

«احمد حاجبی» با بیان اینکه عموم مردم باید در امر درمان اعتیاد مشارکت داشته باشند، افزود: متاسفانه از هر 100 معتاد بهبود یافته طی یک سال، 95 درصد آنها به چرخه اعتیاد دوباره باز می گردند و باید این مساله ریشه یابی شود.

وی تاکید کرد: متاسفانه در بسیاری از آرایشگاه های زنانه، مواد روانگردان و شیشه توزیع می شود که باید نظارت اساسی به این مراکز صورت گیرد.

 

برچسب ها: مناظره ، اعتیاد