کد خبر: ۲۰۹۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۹۵
علاالدین بروجردی مطرح کرد؛

ماجرای دیدار رهبر معظم انقلاب و رهبر ۹۴ ساله چین / کروبی اهرم تعادل مجلس ششم بود

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ضمن بیان برخی خاطرات، به اظهار نظر پیرامون اهم اتفاقات سال ۹۶ و مساله برجام پرداخت.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ضمن بیان برخی خاطرات، به اظهار نظر پیرامون اهم اتفاقات سال ۹۶ و مساله برجام پرداخت.

علاءالدین بروجردی متولد سال 1329 در شهرستان لار که به دلیل حضور پدرش در نجف اشرف برای تحصیل به این شهر مهاجرت می‌کند و تا اخذ مدرک دیپلم در دبیرستان ایرانیان علوی نجف اشرف مشغول به تحصیل می‌شود. سال 49 برای تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی به دانشگاه تبریز می‌آید و در دانشکده داروسازی این دانشگاه مشغول به تحصیل می‌شود و به دلیل فعالیت‌های سیاسی پیش از انقلاب توسط ساواک دستگیر می‌شود.

پس از پایان تحصیل مدتی هم حتی در آسایشگاه جُزامی ها خدمت می‌کند و سپس به بیمارستان هلال احمر دوبی اعزام می‌شود که پس از درگیری با مدیرعاملی که از اعوان بنی صدر بوده به ایران باز می‌گردد و این بار با حکم شهید رجایی بعنوان اولین سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در دوبی با پاس سیاسی به امارات می‌رود و در این مدت فعالیت های متعددی از جمله کمک به جبهه ها و خبرنگاری صدا و سیما و ایرنا را نیز در کارنامه خود ثبت می‌کند.

سال بعد به عنوان رئیس نمایندگی ایران به جده اعزام می‌شود ولی ورود وی مصادف می‌شود با برخورد دولت عربستان و بعثه رهبری که علاءالدین بروجردی در این زمینه یادداشت تندی را به وزارت خارجه عربستان ارسال می‌کند و موجبات عنصر نامطلوب شدن خود را فراهم می‌کند و به ایران بازگردانده می‌شود. پس از آن به اداره اول وزارت خارجه که اداره خلیج فارس بوده، وارد می‌شود و تا سال 65 این مسئولیت را برعهده داشته است.

از سال 65 تا 68 به عنوان سفیر ایران در چین فعالیت می‌کند و از سال 68 تا 76 نیز در معاونت آسیا اقیانوسیه وزارتخارجه مشغول می‌شود و بعد از دوران دوم خرداد وزارت خارجه را ترک و به بیت رهبری می‌رود. مصطفی پورمحمدی وی را قانع می‌کند تا برای مجلس ششم از حوزه انتخابیه بروجرد کاندیدا شود. پس از گذراندن دوران مجلس ششم که خود آن را دورانی سخت می‌داند از مجلس هفتم تاکنون که دو اجلاسیه از مجلس دهم می‌گذرد، همواره رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه بوده است.

در این گفت‌وگو علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ساختمان سبز بهارستان، از سابقه خانوادگی خود گفته و منتسب بودن به بیوت مکرم روحانیت را برای خود افتخار می‌داند. وی همچنین در مورد خاطرات خود از دوبی، عربستان، چین و مجلس ششم سخنانی را مطرح کرده است. بروجردی دلایل خود برای حمایت برجام را مطرح کرده نسبت به حمله داعش به مجلس، شرایط اقتصادی، موسسات مالی، اعتراضات دی ماه 96، فضای مجازی و دختران معترض به حجاب نظرات خود را بیان کرده است.

در ادامه گفت‌وگوی خانه ملت با نماینده مردم بروجرد در مجالس ششم تا دهم مجلس شورای اسلامی را می‌خوانید:

علاءالدین بروجردی با بیان اینکه جدّ اعلای مادری ما، مرحوم شاه رکن‌الدین است که در دزفول زیارتگاهی دارند و پدر جدّ ما آسید عبدالحسین لاری است که به درخواست معتمدین و بزرگان لار از میرزای شیرازی برای اینکه یکی از علما را جهت ارشاد مردم به لار اعزام کنند، ایشان به لار اعزام می‌شوند. ایشان مرجع تقلیدی مبارز، دارای نیروی مسلح بودند که با انگلیسی‌ها جنگدیدند و حکومت اسلامی در لارستان تشکیل دادند و تمبر چاپ و سکه ضرب کردند و حد جاری می ساختند. مبارزان جنوب، مانند رئیسعلی دلواری فتوای جهادشان را از ایشان می گرفتند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از آنجایی که از طرف مادر مرتبط به استان فارس و شهر لار هستیم، مسقط الراس (زادگاه) ما شهر لار است، بیان کرد: از طرف پدری نیز مرحوم آیت‌العظمی شیخ علی محمد نجفی بروجردی پدر بزرگ ما هستند که ایشان پس از مهاجرت آیت‌العظمی حسین بروجردی (مرجع علی‌الاطلاق شیعه)، از بروجرد به قم، دستور فرمودند تا پدر بزرگ ما از نجف به بروجرد بیایند و به عنوان جانشین ایشان عمل کنند.

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پدربزرگ ما متولد یکی از روستاهای بروجرد به نام بن نائی است و مرقد پدر ایشان نیز در همان جا است، ادامه داد: ایشان نیز از شاگردان مرحوم قاضی‌ بودند که اهل سیر سلوک و مرجع تقلید بودند.

وی افزود: پدرم نیز روحانی بودند که حوزه علمیه ولیعصر(عج) بروجرد و حوزه خواهران محدثه را در این شهر بنیانگذاری کردند و در حال حاضر نیز اخوی ما بر آن ها مدیریت می‌کنند و امام مسجد امام (ره) بروجرد هم هستند. بنابراین از طرف پدر و مادر مفتخر به وصل بودن به روحانیت هستم.

بروجردی با بیان اینکه من متولد اواخر سال 1329 در شهرستان لار هستم، گفت: به دلیل ازدواج پدر من در لار، من هم در آنجا به دنیا آمدم اما به دلیل اینکه پدرم برای تحصیل به نجف مهاجرت کردند، من نیز تا زمان اخذ مدرک دیپلم در دبیرستان ایرانیان علوی نجف اشرف بودم که این دبیرستان در کربلا به نام حسینی و در کاظمین به نام شرافت فعالیت را داشتند.

وی با بیان اینکه تحصیلات من به دلیل حضور پدرم در نجف اشرف، در مدرسه علوی ادامه یافت، بیان کرد: سال 49 به دانشگاه تبریز آمدم و در دانشکده داروسازی و رشته علوم آزمایشگاهی مشغول به تحصیل شدم. پس از پایان تحصیلات عالیه 2 سال پیش از پیروزی انقلاب برای فعالیت در بیمارستان هلال احمر دوبی به امارات اعزام شدم و در آنجا نیز به دلیل جدای از مردم ایران نبودیم و تشکل مبارزاتی را با ایرانیان مقیم دوبی ایجاد کردیم و از طرف پلیس دوبی که با ساواک ارتباط نزدیکی داشت، مورد بازجویی قرار گرفتم، زیرا اعلامیه حضرت امام(ره) را چاپ می‌کردیم.
 

وی افزود: کار سیاسی را پیش از انقلاب انجام می دادم و در دوران دانشجویی مدتی در زندان ساواک و شهربانی تبریز بودم ولی با حکم شهید رجایی از فروردین سال 60 ورود من به وزارتخارجه بود. بعد به عنوان رئیس اداره خلیج فارس وزارتخارجه، سفیر ایران در چین که 3 سال و 3 ماه فعالیت کردند و بعد از آن با دکتر ولایتی به عنوان معاون آسیا و اقیانوسیه همکاری داشتم و بعد از دوم خرداد تیم جدید وزارتخارجه را تحویل گرفت و من بیت رهبری رفتم و بعد از آن ما را به مجلس هول دادند و الان 5 دوره است که در مجلس هستم.

بروجردی درباره نحوه ورود به دنیای دیپلماسی گفت: زمانی که در دوبی بودم 30 استیشن معمولی ‌گرفتیم و با امکانات بیمارستان تبدیل به آمبولانس کردیم که اینگونه به صرفه‌تر هم بود، به دلیل آنکه رئیس وقت هلال احمر از اعوان بنی صدر بود، در یک بازدیدی که از بیمارستان داشت، وقتی این استیشن ها دید که پشت آمبولانس‌ها نوشته بود که اهدایی ایرانیان مقیم دوبی به سپاه پاسداران انقلاب هستند، به رئیس وقت هلال احمر خیلی برخورد که چرا اسم سپاه نوشته شده است که گفتم به هلال احمر ارتباطی ندارد و من را به همین دلیل به ایران بازگردادند. در فاصله کوتاهی شهید رجایی که مسئولیت وزارتخارجه را برعهده داشت، ایشان حکم زدند و من به عنوان اولین سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در دوبی انتخاب شدم و با پاس سیاسی به دوبی برگشتم و این آغاز دیپلمات شدن من بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایرانیان مقیم در دوبی ده‌ها هزار نفر بودند، اظهار داشت: نزدیک پیروزی انقلاب اسلامی به ایران آمدم. زمانی بود که مرزها تقریبا بسته بود ولی به هر شکلی وارد خاک ایران شدم. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به فاصله کوتاهی جنگ تحمیلی رخ داد و کمیته انقلاب اسلامی در دوبی تشکیل شد و در همانجا مرحوم شهید آیت الله سید مهدی حکیم ریاست این کمیته را برعهده گرفت، بعد از شروع جنگ تحمیلی نیز کمیته کمک به جبهه تشکیل شد و ایرانیان مقیم دوبی نیز کمک‌های قابل توجهی داشتند.

نحوه دستگیری در سال 51 توسط ساواک تبریز

وی در خصوص اینکه عکسی از وی در زندان تبریز شده است، بیان کرد: آن عکس احتمالا برای سال 51 است که در زندان تبریز گرفته شد. دستگیری من به دلیل فعالیت های سیاسی دانشجویی بود.

بروجردی در مورد نحوه دستگیری خود ، اظهار داشت: رئیس دانشکده ما را خواست و گفت ساختمانی در کنار دانشگاه هست که سوالاتی از شما دارند، در میدان قیام تبریز مشخص بود که نزدیک دانشگاه ما، دفتر ساواک است و همه آن را می شناختند. وارد ساختمان که شدم فردی با هیکل بدقیافه و سگی که در دست داشت، گفت، "شما از این لحظه بازداشت هستید، برو لباس‌هاتو عوض کن". لباس را عوض کردم و در سلول انفرادی بازجویی انجام شد. چند هفته ای در سلول انفرادی بودم، مرحوم پدرم با علمای تبریز صحبت کردند و من از ساواک به زندان شهربانی منتقل شدم و پس از آن با فشار علمای تبریز آزاد شدم.

سال 53 در "جُزام خانه" مشهد خدمت کردم

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سال 53 که از دانشگاه فارغ التحصیل شدم، دوره خدمت حین تحصیل را گذرانده بودم و 6 ماهی باید به حوزه‌ها تقسیم می‌شدیم، گفت: فارغ التحصیلان رشته های پزشکی، سپاه بهداشت بودند و من نیز افسر وظیفه بودم. درخواست کردم من را به بروجرد یا ملایر که نزدیک محل زندگی است اعزام شوم ولی مسئول تقسیم گفت جای شما تعیین شده است و باید در "جُزام خانه" مشهد خدمت کنید. آسایشگاه مهراب خان، آسایشگاه جزامی‌های مشهد بود و افتخار خدمت به این بندگان خدا نصیبم شد.

چه کسی زمینه آشنایی علاءالدین بروجردی با شهید رجایی را فراهم کرد؟

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص نحوه آشنایی خود با شهید رجایی که منجر به صدور حکم برای سرکنسولی وی در دوبی شد، گفت: من با آقای محسن رفیق دوست که مسئول لجستیک جنگ بودند آشنا بودم زیرا از آنجا محموله های مختلف کمک را به جبهه ها می فرستادیم. بعد از اینکه به مدیرعامل هلال احمر در سخنی تند گفتم به شما ارتباطی ندارد و او نیز گفت خودت را به کارگزینی معرفی کن. با آقای رفیق دوست تماس گرفتم و گفتم که کار ما در اینجا تمام است و باید برگردیم ولی ایشان گفتند مدیرعامل هلال احمر غلط کرده است! تو به تهران بیا و اینگونه بود که آقای رفیق دوست من را به شهید رجایی معرفی کرد و ایشان گفتند کار زیادی دردوبی داریم و شما باید در آنجا باشید. چون در هلال احمر دیگر نمی‌توانستیم باشم، شهید رجایی سوال و تحقیق کردند و حکمی برای من صادر شد تا به عنوان اولین سرکنسول ایران فعالیت کنم.

در دوبی خبرنگار سیاسی بودم

بروجردی با بیان اینکه در دوبی خبرنگار سیاسی بودم، اظهار داشت: من مشاهده کردم که گزارش هایی از شهرها و کشورهای مختلف از رادیو پخش می شود. آن زمان حسینیه لاری ها در دوبی نیز مرتب مراسم داشت و شخصیت ها می آمدند و سخنرانی داشتند و مجموعه فرهنگی فعالی بود. راه ارسال خبر به رادیو را پرسیدم و گفتند باید با یک شمار تلفن تماس بگیری و بعد اطلاع می دهی که از دوبی گزارش دارم و تا 5 می شماری و گزارش خود را قرائت میکنی (خنده). من هم شماره را گرفتم و گفتم از دوبی گزارش دارم و بعد از شمردن تا 5 گزارش را قرائت کردم و همان شب از رادیو پخش شد و گفتم عجب موضوع راحت و خوبی است و پس از آن به صورت مرتب گزارش ها پخش می شد و حکمی به عنوان خبرنگار و نماینده صداوسیما در دوبی برای من صادر شد و یک دوربین چی محلی را نیز استخدام کردند و تبدیل به دفتر صداوسیما شد.

درخواست کمال خرازی از بروجردی در دوبی چه بود؟

وی افزود: یک روزی آقای کمال خرازی که رئیس شورای عالی تبلیغات جنگ و مدیرعامل ایرنا بود، گفت شما برای ایرنا نیز خبر تهیه کنید و به عنوان خبرنگار ایرنا نیز فعالیت کردم. بعد از این فعالیت ها، در دوبی نتوانستم ادامه دهم و دولت امارات با ادامه کار مم موافقت نکرد و ما نیز ناگزیر پس از 7-8-10 ماه فعالیت در سرکنسولگری دوبی به تهران بازگشتیم.

سرکنسول رژیم پهلوی در دوبی را از دفتر غصبی‌اش بیرون کردم

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی به سرکنسولگر ایران در دوبی رفتم هنوز سرکنسول شاه آقای عرفانی نامی در آن دفتر حضور داشت، گفت: وارد اتاق شدم گفتم آقای عرفانی دستوری از تهران برای شما نیامده است، گفت یک چیزی آمده است. گفتم بفرمایید بیرون آقا. که آن فرد همانجا ماند و به ایران بازنگشت و پس از آن کرسی اسلام را تحویل گرفتم. منتهی دولت امارات نتوانست مجموعه فعالیت ما را تحمل کند، همانطور که سفرا استوارنامه دارند، سرکنسول ها نیز روانامه دارند و دولت میزبان باید آن فرد را بپذیرد. در شور ابتدای انقلاب، این حرف‌ها مطرح نبود و به صورت انقلابی پس از صدور حکم در ایران، کار را پیش بردیم ولی با عدم موافقت اماراتی ها به ایران بازگشتم.

زمان برخورد دولت عربستان با  بعثه رهبری و موسوی خوئینی‌ها در جده بودم

وی با بیان اینکه سال بعد به عنوان رئیس نمایندگی ایران به جده اعزام شدم، اظهار داشت: در آن زمان روابط ما با عربستان در سطح سفیر نبود و در سطح کاردار بود، سفارتخانه نیز هنوز به ریاض نرفته بود و در جده مستقر بود. حضور من در آنجا مصادف شد با برخورد دولت عربستان با  بعثه رهبری و آقای موسوی خوئینی ها نماینده امام در آن زمان برخوردهای مفصلی داشتند و به اخراج آن‌ها منجر شد.

عربستان من را به عنوان عنصر نامطلوب معرفی کرد و خاک این کشور را ترک کردم  رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه نیروهایی که در آنجا بودند، اکثراً بچه های انقلابی، تند و از تخلیه کنندگان لانه جاسوسی بودند، اظهار داشت: اوایل انقلاب نیز پیام‌های امام، شوری در ضدیت با آمریکا ایجاد می‌کرد و عربستان که کشوری آمریکایی بود، ها نتوانستند تحمل کنند و به بعثه فشار می آوردند که شعار و پلاکارد نباشد که آنها نیز محلی به این فشارها نگذاشتند و درگیری مفصلی ایجاد شد و همه بعثه را اخراج کردند. من نیز یادداشت خیلی تندی را به وزارت خارجه عربستان دادم که پس از آن مرا خواستند و گفتند این یادداشت در حد عنصر نامطلوب شناخته شدن است، بدین ترتیب آب ما با عربستان نیز مانند امارات به یک جوی نرفت و عربستان یک هفته مهلت داد تا خاک این کشور را ترک کنم، زیرا عنصر نامطلوب شناخته شدم بود.

بروجردی ادامه داد: پس از آن به اداره اول وزارت خارجه که اداره خلیج فارس است، وارد شدم و تا سال 65 این مسئولیت را برعهده داشتم و از سال 65 تا 68 نیز به عنوان سفیر ایران در چین فعالیت کردم. از آنجایی که دوران جنگ بود، روابط ایران و چین به لحاظ تسلیحات و کارهای ویژه، حساس و مهم بود. از سال 68 تا 76 نیز در معاونت آسیا اقیانوسیه وزارتخارجه فعالیت کردم و بعد از دوران دوم خرداد وزارت خارجه را ترک و به بیت رهبری رفتم.

وی در خصوص روابط تهران و پکن در زمانی که سفیر ایران در چین بوده است، افزود: ارتباطات ایران و چین در آن زمان گسترده بود ولی به دلیل حضور ایران در جنگ، بُعد نظامی این ارتباطات بسیار مهم بود. بخش های مختلف سپاه و ارتش به چین می آمدند و موضوعاتی مانند آموزش و خرید تسلیحات را پیگیری می کردند و گاهی اوقات نیز گروه های متعدد با هیات های 50 نفره می آمدند و می توان گفت در آن مدت کارهای خوبی صورت گرفت و به کار جبهه و جنگ کمک می کرد.

توضیح بروجردی در مورد نحوه آشنایی با علی اکبر ولایتی

بروجردی در مورد نحوه آشنایی خود با علی اکبر ولایتی، گفت: در اوایل انقلاب با آقای ولایتی آشنا شدم. بعد از آنکه مدتی مهندس موسوی مسئولیت وزارت خارجه را برعهده داشت، ایشان وزیر 16 ساله وزارتخارجه شدند و از اوایل دهه 60 تا به امروز در خدمت ایشان بوده ایم.

چین برای تحت فشار قرار نگرفتن از سوی غربی‌‎ها روش‌های خاص خود را دارد و دُم به تله نمی‌دهد

وی افزود: در دوران جنگ همه امکانات کشور به طور طبیعی برجنگ متمرکز بود. همکاری ایران و چین با توجه به توانمندی که در تولید داشتند و مصرف بالای دوران جنگ که رقم ها درشت بود، قابل توجه و خوب بود. چینی ها برای تحت فشار قرار نگرفتن از سوی غربی ها روش های خاص خود را دارند و دُم به تله نمی‌دهند و آن زمان نیز همین گونه بود.

قرارداد ساخت دو رآکتور 300 مگاواتی هسته‌ای و راه‌اندازی UCF اصفهان را با چین منعقد کردیم/ چرا ایران قرارداد با چین را برهم زد؟

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بحث همکاری هسته ای، قرارداد ساخت دو رآکتور 300 مگاواتی هسته ای را همان زمان با چین امضا کردیم و قرار بود UCF اصفهان را راه اندازی کنند و دو نیروگاه را بسازند ولی خود ایران این بازی را بر هم زدند. زیرا براساس مطالعاتی که فرانسوی‌ها انجام داده بودند و از نظر مقاومت در برابر زلزله مطلوب ترین نقطه، "دار خوین" بود ولی از آنجائیکه در زمان جنگ بودیم، برخی نگران بودند که موشکی به این راکتور اصابت کند و استان خوزستان دچار آسیب شود و به همین دلیل تصویب کردند این پروژه اصلا اجرا نشود و عملا کار متوقف شد، در غیر اینصورت حتما می توانستیم به این هدف برسیم. زیرا همزمان چین با پاکستانی ها قرارداد بستند و ساخت دو راکتور 300 مگاواتی برق اتمی را اجرائی کردند ولی به دلیل اینکه ایران در جنگ بود، این فرصت را از دست دادیم.

خاطره‌ای از سفر آیت‌الله خامنه‌ای به چین در سال 68

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در سال 68 که آخرین سفر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای به عنوان رئیس جمهور بود، ایشان به پکن تشریف آوردند و در بدو ورودشان به داخل هواپیما رفتیم و ضمن عرض خیر مقدم گفتم که آقای «دنگ ژیائو پینگ» رهبر چین به دلیل بیماری و سن بالا که 94 سال سن داشت، پزشکان ملاقات با وی را منع کرده بودند و هر چه تلاش کردیم موفق به تعیین وقت برای ملاقات نشدیم و به آیت الله خامنه ای گفتم با این شرایط هر چه که شما می‌فرمایید را انجام می دهیم.

تشریح ماجرای دیدار مقام معظم رهبری و رهبر 94 ساله چین

وی افزود: آیت الله خامنه ای به آقای ولایتی دستور دادند تا با "چیان چی چن" وزیر خارجه چین وارد میدان شوند. آقای ولایتی خیلی با وزیر خارجه صحبت کردند ولی گفتند اصلا اختیار این موضوع در دست ما نیست زیرا تیم پزشکی، ملاقات را منع کرده و شرایط پزشکی اجازه ملاقات نمی دهد. ما نیز حساس بودیم که این دیدار حتما انجام شود. به آیت الله خامنه ای، عرض کردم که شما به عنوان عدم رضایت از این برنامه ریزی، بازدید بعدازظهر از شهر ممنوعه را لغو کنید.

بروجردی ادامه داد: شهر ممنوعه مجموعه بزرگی است که مربوط به پادشاهان گذشته چین در میدان "تی آنمن" واقع شده است که معمولا هیئت های خارجی از این مجموعه بازدید می کنند. آیت الله خامنه ای در پاسخ به این پیشنهاد می فرمودند نه، من در اعتراض به این برنامه ریزی، در ملاقات های رسمی حضور پیدا نمی کنم. ما نیز نگران این تصمیم شدیم، زیرا ملاقات اصلی یعنی همه سفر، در آن زمان «لی پنگ» نخست وزیر چین بود. در چین نخست وزیر بعد از رهبری این کشور، مسئول رده یک است. ارزیابی این بود که این اقدام رئیس جمهور وقت ایران، این سفر را تحت الشعاع قرار می دهد ولی آیت الله خامنه ای بر این موضوع تاکید کردند.

چرا رئیس جمهور وقت به کنگره خلق چین نرفت؟

وی گفت: قرار بود که ساعت 6 بعدازظهر آیت الله خامنه ای به کنگره خلق چین، تشریف ببرند، ولی بنا به تصمیم قبلی تشریف نبردند و با گذشت 5 دقیقه، ده ها خبرنگاری که در محل بودند، ایجاد مشکل در روابط ایران و چین را مخابره کردند. کمتر از نیم ساعت بعد، در مهمانسرای دولتی که محل اقامت آیت الله خامنه ای بود، به همراه دکتر ولایتی ایستاده بودیم، نخست وزیر چین آقای "لی پنگ" به مهمان سرا آمد. چینی ها آدم های عاقل و باهوشی هستند. نخست وزیر از دور که می آمد گفت، "کوچکتر به دیدار بزرگتر آمده است" و بعد از آن گفت‌وگوهایی انجام شد. آیت الله خامنه ای فرمودند در فرهنگ اسلامی ما باید از کسی که بیمار شده، باید عیادت کنیم و علاقمندیم از رهبر چین احوالپرسی کنیم. بعد از آنکه جدیت ایران در انجام این ملاقات را مشاهده کردند موافقت شد تا روز بعد قراری تنظیم شود که به مدت 10 دقیقه دیداری انجام شود.

نماینده بروجرد در مجلس بیان کرد: بعد از آنکه دیدار آغاز شد، مدیرکل تشریفات پس از گذشت 10 دقیقه به ساعت خود اشاره می کرد. به آیت الله خامنه ای موضوع را منتقل کردیم. ایشان به رهبر چین گفتند، آقایان می گویند وقت تمام شده ولی ما از دیدار با شما سیر نمی شویم و بعد از آن دیدار تا 20 دقیقه نیز ادامه یافت. در بازگشت از ملاقات، آیت الله خامنه ای گفتند باورم شد که رهبر چین واقعا کسالت داشت. زیرا رنگ و رویی زرد داشت و دو نفر برای راه رفتن به وی کمک می‌کردند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه این سفر دستاوردهای خوبی داشت و بسیاری از مطالب به صورت اساسی و خوب صورت گرفت و اجرای بسیاری از این پروژه ها نیز بعد از انقلاب انجام شد، بیان کرد: همه افراد رده یک کور به چین و کره شمالی سفرکردند. چین اکنون نیز شریک اول تجاری و ایران است. زمانی که قیمت نفت خیلی بالا بود روابط تجاری ایران و چین به 50 میلیارد رسید ولی با کاهش قیمت نفت، اکنون میزان تبادلات تجاری 32 میلیارد است.

تصمیم به حضور در انتخابات مجلس ششم را نداشتم/ پورمحمدی چگونه بروجردی را تشویق به حضور در انتخابات مجلس ششم کرد

وی در مورد چگونگی حضور در انتخابات مجلس ششم، افزود: من تصمیم به حضور در انتخابات مجلس ششم را نداشتم. یک روز آقای مصطفی پورمحمدی آمدند و ما در آن زمان در مجمع جهانی اهل بیت فعالیت می کردیم که آقای ولایتی دبیرکل بودند و من نیز به عنوان معادن بین الملل مشغول به فعالیت بودم. آقای پورمحمدی خطاب به من گفت: ما ارزیابی کرده ایم و متوجه شده ایم که در بروجرد رای خوبی دارید و باید از این حوزه وارد مجلس شوید. در جواب گفتم از جمله جاهایی که در زندگی ام مصمم هستم تا وارد نشوم، مجلس است زیرا گروه خونی من اصلا به مجلس نمی خورد. این تصمیم در مجموعه خانواده اصولگرایی بود و هیئتی نیز از بروجرد نزد آقای ولایتی آمدند و اصرار کردند تا من در انتخابات شرکت کنم و مانند آبشار نیاگارا به پایین پریدم.

فکرش را نمی‌کردم مجلس ششم آن گونه شود/ اصولگرایان در مجلس ششم آبستراکسیون می‌کردند

بروجردی بیان کرد: فکرش را نمی کردم مجلس ششم اینگونه باشد. اقلیت اصولگرایان در مجلس ششم بسیار منسجم بودیم. آقایان حداد عادل، حسنوند، حاجی بابایی، قشقاوی، جلالی، محمدی سلسله و دلفان امامی راد کوهدشت حضور داشتند و حدود 50-60 نفر بودیم که طیف اصولگرایی بسیار قوی و اقلیتی تاثیرگذاری بودیم و هر وقت که می خواستیم آبستراکسیون می کردیم و جلسه را از اکثریت می انداختیم و خارج می شدیم.

همواره آراء کمیسیون امنیت در مجلس ششم 19 اصلاح طلب به 4 اصولگرا بود

وی با بیان اینکه مجلس ششم، مجلسی تند بود، افزود: در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی آقای میردامادی رئیس بود و از 23 عضو کمیسیون همواره 19 رای یک طرف و 4 رأی در طرف مقابل بود.آقایان جلالی، حاجی بابایی، قشقاوی و من اصولگرا بودیم و 19 رأی مقابل ما، اکثرا از حزب مشارکت و شورای مرکزی بودند. دوران سختی بود مخصوصا زمانی که تحصن کردند. تحصن در یک قوه، علیه نظام، بد بود ولی به هر جهت اتفاقی بود که رخ داد. با وجود این و با توجه به ساختار نظام، مقام معظم رهبری اجازه نمی دادند که مجلس از خطوط قرمز عبور کند. به دنبال این بودند که اجرای پروتکل الحاقی را قانونی کنند یا قانون مطبوعات را به صحن آوردند که با دستور حکم حکومتی از دستورکار خارج شد. از این گونه مشکلات زیاد داشتیم.

برای چه بین دو جریان سیاسی حاضر در مجلس ششم هماهنگی به وجود آمد؟

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: بین دو جریان سیاسی حاضر در مجلس ششم در مسائل کلان ملی، هم داستانی هم به وجود می آمد. برای مثال اعطای صلاحیت به دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای اقامه دعوا علیه آمریکا را در مجلس ششم تصویب کردیم و همه به این قانون رأی دادند. از آنجایی که آمریکا در مراجع داخلی خود علیه جمهوری اسلامی ایران شکایت می کرد و ایران محکوم می شد، مجلس ششم نیز متقابلا این صلاحیت را به محاکم جمهوری اسلامی ایران داد تا بتوانند علیه آمریکا شکایت کند و این کشور محکوم شود و توازنی به وجود آید.

بروجردی ادامه داد: کار در مجلس ششم مشکل بود، زیرا هر روز نوعی از ناآرامی و تنش را به افکار عمومی منتقل می کرد. در آن زمان نطق ها میان دستور نبود و به صورت پیش از دستور مطرح می شد که اکثراً در فضایی این نطق ها قرائت می شد که موجبات نارضایتی را فراهم می کرد. مجلس ششم با همه سختی هایی که داشت، گذشت و در مجلس هفتم به میزان قابل توجهی این وضعیت جبران شد.

توضیح علاءالدین بروجردی در مورد عملکرد رئیس مجلس ششم

نماینده مردم بروجردی در مجلس شورای اسلامی در خصوص اداره مجلس ششم، گفت: به یاد دارم که مخبر کمیسیون ذی ربط که احتمالا فرهنگی بود، و در حال قرائت گزارش کمیسیون راجع به قانون مطبوعات بود، دستور حضرت آقا رسید و آقای کروبی که اداره جلسه را برعهده داشت، پس از مطالعه نامه از همانجا با صدور فرمانی لری به مخبر کمیسیون گفت "برو بشین"، همه تعجب کردند و رئیس مجلس گفت دستور بعدی قرائت شود.

جواب کروبی به اعتراض مزروعی چه بود؟

وی افزود: مزروعی به نشانه اعتراض ایستاد و مصرانه می خواست به این حرکت اعتراض کند، ولی رئیس جلسه اجازه صحبت به وی را نداد. دقایق طولانی مزروعی ایستاده بود زیرا در آن زمان سیستم الکترونیکی وجود نداشت و نمایندگان باید کاغذ شماره صندلی را بلند می کردند تا رئیس جلسه شماره را مشاهده و اجازه صحبت دهد. بعد از آنکه مزروعی مدت ها ایستاده بود، آقای کروبی گفت آنقدر بایست تا علف زیر پایت سبز شود، ولی من به تو اجازه صحبت نمی دهم و بعد از آن بود که مزروعی سر جای خود نشست.

کروبی اهرم تعادل مجلس ششم بود

وی افزود: اگر اداره جلسات مجلس ششم به آن شیوه نبود، حتما مجلس ششم تندتر رفتار می کرد. فضای این مجلس به قدری تند بود که ایشان اهرم تعادل محسوب می شدند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: طبیعت جامعه این است که تندروی را نمی‌پسندد و مردم به دنبال محیطی آرام در جامعه و ثبات امنیت در کشور هستند که البته این آرامش غیر از انقلابی بودن است. جامعه و نظام ما انقلابی است، امام و رهبری ادبیات و عملشان ضمن هوشمندانه بودن، کاملا انقلابی است و مواضع قاطعی دارند و اشدا علی الکفار در مواضعشان محسوس است، اما با این وجود قرار نیست در داخل کشور نیز تنش داشته باشیم، بلکه با درایت و عقلانیت باید مشکلات داخل کشور را حل کرد و فشارها را بر دشمن خارجی وارد آورد.

نسخه شفابخش اقتصاد بیمار، اصول 24 گانه اقتصاد مقاومتی است

وی با اشاره به انتخابات اردیبهشت ماه 96، افزود: یکی از برکات انقلاب اسلامی تحقق شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است که مردم در ابتدای انقلاب این شعار را سر می دادند. هر چند که در عرصه اقتصادی کاستی های زیادی داریم که البته نباید اینچنین باشد، زیرا ایران بالقوه کشوری ثروتمند است و بیشترین نفت و گاز دنیا را در اختیار دارد، اما وضعیت اقتصادی اکنون کشور معلول عوامل متعددی است که تشریح آن‌ها از حوصله این بحث خارج است، ولی حتما به نظر من نسخه شفابخش این بیماری اقتصادی، اصول 24 گانه اقتصاد مقاومتی است که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است.

خام فروشی بدترین مدل تعامل با نفت است

بروجردی با بیان اینکه اتکا به توانمندی داخلی یکی از محورهای بسیار مهم و بهره گیری از سرمایه های خارجی نیز دارای اهمیت است، زیرا منابع داخلی محدود است، حتی با وجود اینکه منابع نفتی سرشاری داریم ولی به دلیل عضویت در اوپک با یک سقف محدودیت مواجهیم و نمی توانیم به هر میزانی که توان استخراج داریم، با فروش نفت تولید ثروت کنیم، گفت: خام فروشی بدترین مدل تعامل با نفت است و لازم است تا جایی که در توان داریم پتروشیمی‌ها را تقویت کنیم. سیر صعودی تولیدات پتروشیمی بعد از انقلاب مورد توجه بوده است.

سیستم بانکی کشور بیمار است و نیازمند انقلابی در سیستم بانکی هستیم

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: سیستم بانکی کشور بیمار است و نیازمند انقلابی در سیستم بانکی هستیم. کشورهایی که بعد از جنگ جهانی توسعه پیدا کردند، روش منطقی برای سرمایه گذاری و استفاده مردم از تسهیلات برای ایجاد اشتغال دارند. سودهای 18 و 20 درصد که عملا 5 درصد دیگر نیز به آن اضافه می شود، برای تقویت تولیدات داخلی مضر است، زیرا موفق ترین پروژه ها 20 درصد سود دارد، وقتی بانک ها تمام سود یک تولیدی را اخذ می‌کنند، یعنی اعلام ورشکستگی، با این شرایط تولیدی‌ها چگونه می توانند دارایی، مالیات، پول آب، برق و گاز را بپردازند.شیوه فعلی اصلا منطقی نیست و یکی از دلایلی که نشان می دهد سیستم اقتصادی کشور فشل است را همین موضوع می دانم. در کشورهایی مانند آلمان، آمریکا و ژاپن اصلا شاهد این سودها نیستیم و نهایتاً بانک ها در این کشورها 3 درصد سود می گیرند که اگر در ایران نیز این اتفاق رخ دهد، قطعاً تولید کشور رونقی مناسبی می‌گیرد.

وی افزود: کار منطقی این است که حتی با پول بدون بهره کمک کنیم تا یک واحد تولیدی موفق به بهره برداری برسد و این نهال به درختی تنومند تبدیل شود که بعد از آن امکان میوه چینی از این درخت وجود داشته باشد و حتی بعد از ثمر دادن می‌توان از این واحدهای تولیدی مالیات 50 درصد نیز دریافت کرد.

دولت روسیه مصوب کرده تا 5 میلیارد یورو با سود یک درصد به ایران پرداخت شود

بروجردی گفت: اخیراً دولت روسیه تصویب کرده تا 5 میلیارد یورو به ایران پرداخت شود که عملاً تاکنون 2.5 میلیارد یورو از این مبلغ را در اختیار قرار داده اند، ولی سود بازپرداخت آن یک درصد است. این تسهیلات می تواند به نجات اقتصاد کمک کند و منجر به تحول شود.

نقد افکارعمومی به دولت روحانی مسئله اقتصاد است

وی افزود: در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری یک محور اساسی مسائل اقتصادی بود، نقدی که اکنون به دولت آقای روحانی از طرف افکار عمومی وارد می شود، مسئله اقتصاد است. مردم انتظار تحول مثبت داشتند و منتظر بودند که تولید رونق بگیرد، اگر نظرسنجی در افکار عمومی انجام شود، بیش از 80 درصد انتقادات در عرصه اقتصاد است که شامل موضوعاتی مانند صنعت، معدن و کشاورزی می‌شود.

مساله مهم در انتخابات ریاست جمهوری 1400 چیست؟

نماینده مردم بروجرد در مجلس بیان کرد: در انتخابات به لحاظ فضای سیاسی افکار عمومی تعریف خاص خود را داشت ولی به لحاظ اقتصادی من فکر می کنم که یکی از انتظارات به حق مردم مسئله اقتصاد بوده و در انتخابات بعدی نیز مسئله اقتصاد بسیار مهم است و اگر در آینده نتوانیم تحولی را در این عرصه ایجاد کنیم، مشکلات کشور بیشتر می‌شود.

هیچکس پیش بینی نمی کرد احمدی نژاد رئیس جمهور شود!

وی در خصوص اینکه آیا جمنا در انتخابات 96 شکست خورد، گفت: در انتخابات قرار نیست که دو طرف پیروز شوند، یکی از دلایل بّین آزادی انتخابات در ایران همین است که قوی ترین تحلیلگران نیز نمی تواند پیش بینی کنند، در زمانی که رقابت ریاست جمهوری در سال 76 با آقای ناطق نوری صورت گرفت همه می گفتند حتما آقای ناطق نوری بر سید محمد خاتمی پیروز می شود، همانطور که هیچکس پیش بینی نمی کرد احمدی نژاد رئیس جمهور شود! چه کسی فکر می کرد در مقابل شخصیتی با قدمت پیش و پس از انقلاب آقای هاشمی رفسنجانی، احمدی نژاد پیروز انتخابات شود. زمانی که روحانی در انتخابات سال 92 پیروز شد، ارزیابی آنها نیز پیروزی 100 درصدی روحانی را نشان نمی‌داد. این شرایط نشان می دهد که مردم  محاسبه خاص خود را دارد و براساس آن نیز تصمیم گیری می‌کنند و رأی می دهند.

بروجردی با بیان اینکه مردم 40 سال است که بار سنگین جنگ، انقلاب، سختی ها و تحریم ها را به دوش می کشند و به شدت نسبت به جایگاه والای ولایت و نظام وفادار هستند، ادامه داد: نماد این وفاداری 22 بهمن است. در 22 بهمن سال 96 دشمن فکر می کرد اتفاقات دیگری در این روز رخ می‌دهد و حضور مردم حداقلی است، ولی به تعبیر حضرت آقا، حضور مردم تماشایی بود و تحول مهمی را به وجود آورد. با این وجود حق آن است در عرصه اقتصاد تحول خوبی رخ بدهد.

مقصد ما در مسئله برجام فقط منافع ملی بود

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برجام، اظهار داشت: مقصد ما در مسئله برجام فقط منافع ملی بود. صورت مسئله بسیار روشن بود، در دوران تحریم حدود 8 قطع نامه علیه ایران صادر شده بود، فروش نفت را محدود کرده بودند و با شیب خطرناک به سمت سیری نزولی می رفت تا فروش ایران به صفر برسد، زیرا سالانه 20 درصد کم می شد و قطعا این شرایط توأم با عزت نبود. اگر شما امکانات داشته باشید ولی صاحب امکانات خود نباشید، یعنی پولی در اختیار دارید ولی حق خرج کردن آن را نداشته باشید، اصلا وضعیتی همراه با عزت نیست.

پیامبر اسلام (ص) نیز گاهی با یهود پیمان می بست تا کفار شکست بخورند

وی افزود: این شرایط که تمام دنیا علیه شما هم داستان باشند، حتما از هوشمندی سیاسی اسلامی به دور است، پیامبر اسلام (ص) نیز گاهی با یهود هم پیمان می بست تا کفار شکست بخورند. هوشمندی سیاسی به آن است که اجازه ندهید دشمن جبهه واحد شود ولی در آن مقطع آمریکا موفق شده بود که همه کشورها را علیه ایران هم داستان کند.

بحث برجام را اصلا به نام دولت تمام نکنید، زیرا یک تصمیم ملی بود

بروجردی گفت: بحث برجام را اصلا به نام دولت تمام نکنید، زیرا یک تصمیم ملی بود. مقام معظم رهبری نرمش قهرمانانه را با هوشمندی مطرح کردند ولی کمتر به آن توجه شد.

واکنش جک استراو به درخواست ایران چه بود؟

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه 10 سال پیش از حصول توافق برجام، جمهوری اسلامی ایران در عرصه هسته ای ضعیف بود، اظهار داشت: زمانی که دکتر روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود، جک استراو در کنار دو وزیر خارجه فرانسه و آلمان در مذاکرات، بعد از شنیدن درخواست به حق و منطقی ایران درخصوص اینکه اجازه در اختیار داشتن 20 دستگاه سانتریفیوژ برای فعالیت علمی و دانشمندان را بدهند، با تفرعن ویژه انگلیس‌ها جواب داده بودند که دو سانتریفیوژ را نیز اجازه نخواهیم داد. آیا این عزت است؟

نماینده مردم بروجرد در مجلس گفت: در آن زمان نرمش اصلا معنایی نداشت زیرا قهرمان نبودیم، ولی با چالش هایی مانند تحمل تحریم پیش رفتیم و نظام هزینه ها را به حق پذیرفت تا به قله برسیم که رسیدیم. از استخراج اورانیوم تا تهیه کیک زرد و تبدیل بهUF6، هگزا فلوراید اورانیوم و تزریق آن به سانتریفیوژ و ساخت سانتریفیوژ ها تا غنی سازی به شهادت آژانس، نشان می دهد که مراحل دوره قهرمانی طی شد و بر این دانش مسلط شدیم و پرچم پیروزی را در قله برافراشتیم.

تعریف برجام از نگاه بروجردی چیست؟/ انتظار دوستی از آمریکا ساده اندیشی سیاسی است

وی افزود: حال باید فشارهایی که بر دوش ملت وجود داشت را برمی‌داشتیم و تعریف برجام از دید من فقط همین است. باید قطع نامه ها کنار می‌رفتند که رفت، باید از چنگال تحریم ها خارج می‌شدیم که شدیم. درست است که اکنون آمریکا بازی درمی آورد ولی باید توجه داشت که آمریکا دشمن ما است و هیچ انتظاری از آمریکا در عرصه دوستی با جمهوری اسلامی ایران نباید داشت و داشتن چنین انتظاری ساده اندیشی سیاسی است چرا که ماهیت انقلاب اسلامی در تضاد جدی با ماهیت استکباری آمریکا است و این دو نمی توانند با یکدیگر رفیق باشند و حتما چالش هایی وجود خواهد داشت. تا زمانی که انقلاب اسلامی ماهیت خود را حفظ کند و آمریکا نیز همینگونه به مسیر خود ادامه دهد، این چالش ها وجود خواهند داشت.

استراتژی جمهوری اسلامی ایران معادلات را در محور مقاومت تغییر داد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این افتخار را در کل جهان اسلام داریم که در صف اول جبهه مقاومت هستیم و پیروز بوده ایم، ادامه داد: در 5 جنگ قبل از سال 2000 یعنی از سال 1948 تا 2000  یعنی بیش از نیم قرن در تمام جنگ های 48، 56، 67 کشورهای خط مقدم این جبهه شکست خوردند، عقب نشینی کردند و زمین از دست دادند، اما استراتژی جمهوری اسلامی ایران موجب شد که برای اولین بار معادلات تغییر کند و سرزمین های اشغالی جنوب لبنان آزاد شد.

برجام حواشی زیادی دارد

وی افزود: حزب الله در سال 2006 پیروز شد، در سال های 2008، 2012 و 2014  حماس و جهاد اسلامی پیروز شدند و اسرائیل شکست خورد. این مسائل را به این منظور مطرح کردم، زیرا برجام حواشی زیادی دارد ولی توانستیم از فشارهای فزاینده  به ملت رها شویم و جبهه متحد علیه ایران قطعاً شکسته شد.

اگر آمریکایی‌ها بخواهند برجام را کنار بگذارند، چه می‌شود؟

بروجردی گفت: امروز اگر آمریکایی ها بخواهند برجام را کنار بگذارند و دنبال یارگیری برای تحریم باشند، قطعاً اتحاد قبل از برجام علیه ایران شکل نخواهد گرفت. امروز روسیه و چین در تضاد جدی با آمریکا هستند و سیاست های ضد برجامی ترامپ را کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه و حتی انگلیس نیز این سیاست ها را قبول ندارد.

پاسخ بروجردی به امکان ایجاد مجدد اجماع جهانی علیه ایران چه بود؟

نماینده مردم در مجالس ششم تا دهم در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است باز هم اجماع جهانی علیه ایران شکل بگیرد؟، گفت: علل زیادی برای ایجاد اجماع علیه ایران وجود داشت، بیان  برخی نکات که طرح آن ضرورتی نداشت موجب شد تا اجازه دهیم این اجماع علیه ایران شکل بگیرد، سهم ما در ایجاد این اجماع علیه ایران، این بود ، اما شرایط سیاسی جهانی نیز موثر بود، زیرا در آن زمان تضادی که اکنون بین آمریکا و روسیه وجود دارد، وجود نداشت. اکنون حاکمیت آمریکا با همپیمانان خود نیز مشکل دارد، تصمیمی که ترامپ برای تعرفه فولاد اتخاذ کرده، سبب اعتراض شدید اروپایی ها نیز شده است. اتحاد علیه ایران در آن مقطع زمانی یک علت واحد نداشت ولی واقعیت این بود که این اتحاد شکل گرفته بود و آمریکا در اوج سوءاستفاده از این وضعیت فشارها علیه ایران را بیشتر می کرد.

وی افزود: معتقدم که در کوتاه مدت یا میان مدت اگر هوشمندانه عمل کنیم، هیچ گاه چنین اجماعی علیه ایران شکل نمی‌گیرد.
 

هشدارهای لازم در خصوص کاستی‌های حفاظتی مجلس از سوی مجلس شفاها و کتبا به دستگاه‌های ذیربط ارائه شده بود / تا وقتی خطر خودش را به صورت جدی نشان ندهد، کار را جدی نمی‌گیریم

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص حمله به مجلس و حرم مطهر امام (ره) در خرداد ماه سال 96، گفت: مجلس به دلیل اینکه نهادی مردمی و متعلق به مردم است، مسئولان مجلس حداکثر تسهیلات را برای مردم قائل می‌شوند و این را یک اصل می‌دانند تا مردم گرفتار خاکریزهای متعدد در مراجعه به مردم نباشند ولی با این وجود از آنجایی که تهدیدهای داعش به صورت روزافزون افزایش پیدا می‌کرد بر اساس جلساتی که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی داشتیم مشخص شد که هشدارهای لازم در خصوص کاستی‌های حفاظتی مجلس از سوی مجلس شفاها و کتبا به دستگاه‌های ذیربط ارائه شده بود، ولی ارگان واحدی این مسئولیت را برعهده ندارد و معمولا تا وقتی خطر خودش را به صورت جدی نشان ندهد ما نیز کار را جدی نمی‌گیریم و این رویه در سال‌های پس از انقلاب به امری معمول تبدیل شده است.

چرا امام خمینی دستور داد تا گارد پرواز تشکیل شود؟

وی افزود: برای مثال در ابتدای انقلاب که گارد پرواز نداشتیم آنقدر هواپیما از ایران به سرقت رفت و به خارج از کشور برده شد که نهایتا امام خمینی دستور دادند تا گارد پرواز تشکیل شود. از زمانی که نیروهای سپاه به عنوان فرزندان غیور و برومند این ملت ورود پیدا کردند، جزء معدود کشورهایی هستیم که هیچ حادثه قابل توجهی که تروریست‌ها موفق شوند انجام دهند را شاهد نبوده‌ایم، البته چند تلاش از سوی تروریست‌ها انجام شد ولی آن‌ها شکست خوردند و نیروهای حفاظتی توانستند کنترل کار را در دست بگیرند.

بروجردی با بیان اینکه یک عامل واحد در مورد فراهم شدن زمینه حمله به مجلس وجود نداشت، گفت: یکی از علل این بود که فضای ارتباط مردم با نمایندگان را در سهل‌ترین شکل تعریف کرده بودیم. مسئولان امنیتی به دلیل آن که در مأموریت‌های متعددی توانسته بودند ده‌ها تیم داعشی را دستگیر کنند این اطمینان را یافته بودند که به لحاظ اطلاعاتی به اندازه کافی هستند و کنترل امور را در دست دارند تا چنین اتفاقی رخ ندهد.

مجموعه حلقه‌های حفاظتی مجلس به گونه‌ای بود که دشمن می‌توانست نفوذ کند

وی ادامه داد: مجموعه حلقه‌های حفاظتی مجلس به گونه‌ای بود که دشمن می‌توانست نفوذ کند؛ به طور مثال برادرهایی که مقابل درب‌های ورودی مجلس مسئولیت پاسداری را برعهده داشتند، سلاحی در اختیار نداشتند در حالی که حتما باید مسلح بودند. در بسیاری از پارلمان‌ها و حتی اروپا وقتی وارد مجلس می‌شویم علاوه بر گیت، افرادی که مأمور حفاظت هستند با مسلسل مسلح شدند. حادثه تروریستی که در مجلس رخ داد تجربه تلخی بود ولی تلنگر خوبی شد تا با هوشمندی بتوانیم از حوادث تلخ جلوگیری کنیم.

واکنش بروجردی به شوخی تلخ "ولی به جاش امنیت داریم!"/ اروپایی‌ها به امنیت ایران غبطه می‌خورند

وی در مورد شوخی‌های تلخی که در فضای مجازی پیرامون امنیت مطرح می‌شود و با ذکر محدودیت های اقتصادی، عده‌ای عنوان می‌کردند "ولی به جای آن امنیت داریم!"، گفت: کلام معصوم بر این است که سلامتی و امنیت دو نعمت الهی هستند که گم شده هستند؛ یعنی امنیت تا زمانی که وجود دارد به خوبی قابل مشاهده نیست ولی بعد از آن که از دست می‌رود می‌توان متوجه شد که چه نعمت بزرگی از دست رفته است. در پاکستان و افغانستان مردم برای اقامه نماز هم که به مسجد می‌روند نگران هستند که افراد کناری آنها عامل انتحاری نباشند زیرا این موضوع بارها رخ داده است، بنابراین می‌توان گفت امنیت نعمت بزرگی است و تندترین منتقدان به نظام جمهوری اسلامی ایران نیز نمی‌توانند امنیت پایداری که به فضل الهی و تلاش نیروهای اطلاعاتی و امنیتی به وجود آمده را انکار کنند. خروجی تلاش یک مجموعه زحمتکش امنیت پایداری است که گاهی اروپایی‌ها نیز به آن غبطه می‌خورند زیرا می‌دانند با وجود پیرامون ناامنی که ایران دارد، تأمین امنیت در این شرایط کار بسیار مهمی است.

علت اعتراضات دی ماه 96 از نظر بروجردی

رئیس کمیسیون امنت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص اعتراضات دی ماه 96، اظهار داشت: مردم معمولی و حتی نزدیک به خط فقر در گستره جغرافیایی کل کشور، همه هستی خود را فروختند و پول خود را در موسسات مالی قراردادند تا به صورت ماهانه بتوانند از این موسسات مبلغی را دریافت کنند.

اعتراضات به موسسات مالی به نقطه جوش رسید و در دی ماه 96 شاهد قُل زدن آن بودیم

وی افزود: مردم به این موسسات مالی در حالی که با تابلو و به صورت رسمی فعالیت می کردند اعتماد داشتند ولی این موسسات به صورت سلسله‌وار یکی پس از دیگری ورشکسته شدند و کسی هم پاسخگوی مطالبات مردم نبود. صدها هزار نفری که این کار را انجام داده بودند ده‌ها بار مقابل بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و مجلس تجمع کردند و فریاد زدند که البته به صورت روزانه صدها پیامک نیز برای نمایندگان مجلس از سوی مردم ارسال می‌شد. در نهایت وقتی این اعتراضات به نقطه جوش رسید در دی ماه 96 شاهد قُل زدن آن بودیم. اصل قضیه اعتراضات مردمی به همین دلیل بود، همان طور که مشاهده شد این اعتراضات فقط در تهران نبود ولی ضد انقلاب به شدت موج سواری کرد و شکل مسئله را تغییر داد به همین دلیل مردم عادی کنار کشیدند و مسئله جمع شد.

دکتر لاریجانی بازدید از زندان‌ها را پس از درگذشت بعضی از زندانیان به کمیسیون حقوقی مجلس واگذار کرد

بروجردی در خصوص اتفاقاتی در زندان برای زندانیان رخ داد، بیان کرد: دکتر لاریجانی بازدید از زندان‌ها را پس از درگذشت بعضی از زندانیان به کمیسیون قضایی و حقوقی واگذار کرد. کمیسیون امنیت قصد ورود داشت ولی گفتند به این موضوع ماهیت امنیتی ندهید و آقای ملکشاهی به همراه تعدادی از نمایندگان بازدیدهایی را انجام داد.

پشت پرده مساله دختران معترض به حجاب اجباری چیست؟

نماینده مردم در مجلس در خصوص دختران معترض به حجاب اجباری نیز گفت: در جامعه‌ای که 50درصد آن زن هستند و جمعیتی 80 میلیونی دارد اینکه چند نفر به تحریک ضد انقلاب چنین کاری را انجام دهند خیلی مهم نیست. آن شخص ممکن است برادر یا پدرش اعدامی باشد و ضد انقلاب بخواهد از بیرون با آنها خط دهی و آموزش بدهد و آنها را تحریک کند که اینگونه هم هست.

وی افزود: شبکه‌های ضد انقلاب از طریق اینترنت و تلویزیون خط می‌دادند تا چنین حرکتی انجام شود اما طبع جامعه این مسائل را برنمی‌تابد تا این هنجارشکنی ضد الهی انجام شود. حجاب دستور خداوند متعال است و دستور نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران نیست و مسئولان ذیربط به صورت قانونی مکلف و موظف به برخورد هستند و جامعه نیز این بی‌حجابی‌ها را نمی پسندد، متأسفانه بدحجابی در جامعه وجود دارد ولی اینکه اجازه داده شود بی‌حجابی شکل بگیرد و تجاهر به امر ضد الهی شود طبیعتا خط قرمز است و با آن برخورد می‌شود.
 

شبکه سروش باید تقویت شود/ رسانه‌ها باید ذائقه جامعه را به سمت شبکه ملی تغییر دهند

وی با اشاره به فضای مجازی، گفت: شبکه سروش باید تقویت شود. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از آقای فیروزآبادی دعوت کردند و این موضوع بررسی شد، اما رسانه‌ها باید ذائقه جامعه را به سمت شبکه ملی تغییر دهند.

ایجاد نگرانی در مردم به جهت کنترل شدن رفتارشان در شبکه‌های اجتماعی ملی، القاء دیگران است

بروجردی با در خصوص اینکه گفته می شود مردم نگران کنترل شدن در شبکه‌های اجتماعی ملی هستند، بیان کرد: این تصوراتی است که دیگران القاء می‌کنند و باید برنامه‌ریزان اعتماد مردم را جلب کنند و ایرانی به خودش افتخار کند.

تلگرام در چین فیلتر است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فضای مجازی در حال حاضر نیز قابل کنترل است و نرم افزارهای عادی وجود دارد که با استفاده از آنها می توان پیام‌های افراد را کنترل کرد، گقت: در جامعه یک میلیارد و 400 میلیونی چین تلگرام فیلتر شده و مردم از شبکه ملی خود (وی چت) استفاده می‌کنند و ما نیز باید به سمت استفاده از شبکه ملی حرکت کنیم. روسای جمهور روسیه و آمریکا تلفن‌هایی را که مسئولان ما از آن‌ها استفاده می‌کنند را مورد استفاده قرار نمی‌دهند بلکه از تلفن‌های ملی استفاده می‌کنند که کد و رمز دارد. باید به سمتی حرکت کنیم که بی‌خودی اطلاعات به ترامپ ندهیم تا خوشحال نشود.
*خانه ملت