کد خبر: ۲۱۱۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۷۹

داستان همکاری هواوی و لایکا چگونه شکل گرفت؟

شرکت هواوی (Huawei) اکنون برای دوربین گوشی های هوشمند خود با یکی از بزرگ‌ترین سازندگان دوربین یعنی شرکت لایکا (Leica) همکاری می‌کند. اما این همکاری چگونه شکل گرفت و از کجا شروع شد؟

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ هواوی که در حوزه عکاسی با هوش مصنوعی نمونه‌های موفقی در سری گوشی های میت 10 (Huawei Mate 10) به بازار عرضه کرده بود، سه هفته پیش گوشی هوشمند جدید خود را معرفی کرد. هواوی پی 20 پرو (Huawei P20 Pro) اولین گوشی هوشمند است که تاکنون با یک دوربین سه گانه طراحی شده و برای این طراحی، همکاری بلند بالایی با لایکا (Leica) داشته است. با بهره‌گیری از عملکرد تصویربرداری در کلاس DSLR، عصر جدیدی در دوربین گوشی های هوشمند معرفی شد.

هواوی یک شرکت جوان با تکنولوژی پیشرفته از چین و لایکا یک شرکت تجاری مطرح در زمینه‌ی عکاسی با سابقه بسیار طولانی در آلمان است. چگونه این دو با هم متحد شدند؟ این همکاری باعث چه پیشرفت‌هایی شده است؟ در ادامه به‌ صحبت‌های لی چانگ جو، معاون ریاست دستگاه‌های تجاری Huawei Consumer BG می‌پردازیم تا داستان همکاری این دو شرکت را بیشتر بدانیم.

بعضی‌ها می‌گویند که گوشی های هوشمند از دوربین سنتی الهام گرفته‌اند. با این حال، اکنون هواوی با یکی از بزرگ‌ترین سازندگان دوربین همکاری می‌کند. امروزه دوربین در تمام گوشی های هوشمند به یک ویژگی ضروری تبدیل شده است. دوربین یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در مقایسه دو گوشی هوشمند به شمار می‌رود و سازندگان مختلف قابلیت‌های خود را در این زمینه نشان داده‌اند. ویژگی‌های مانند افزایش پیکسل، وضوح بالا، فیلترها، تثبیت کننده‌های تصویر نوری، عکاسی شبانه، کیفیت تصویر و تجربه مصرف‌کننده را به شدت غنی کرده است. بدون نیاز به حمل یک دوربین سنگین‌وزن، ما فقط با یک گوشی هوشمند می‌توانیم هر لحظه را ثبت کنیم و خاطرات خود را جاودانه نگه داریم.

Huawei به‌ شدت معتقد است که در این عصر دیجیتال، ماهیت دنیا تغییر نکرده است. اصول تصویربرداری، طراحی نوری و کیفیت تصویر تغییر نکرده است. بنابراین، ما باید گوشی های هوشمند را با کیفیت تصویر برتر و یک تجربه لذت‌بخش دوربین ارائه دهیم. Huawei در حال ایجاد فلسفه‌ای در مورد چگونگی ثبت تصاویر با گوشی های هوشمند است که احساسات تصویر و مفهوم را در خود جای دهد. این موضوع در نهایت منجر به همکاری با شرکت برتر در صنعت دوربین می‌شود: یعنی Leica.

چرا لایکا ؟
لایکا برای علاقه‌مندان به عکاسی همانند یک افسانه است. هیچ دوربین دیگری به اندازه عکاسی به یکی از دوربین های لایکا احساس خوبی به شما نمی‌دهد. این نه تنها به این دلیل است که Oskar Barnack نخستین نمونه 35 میلی‌متری فیلم لایکا را در سال 1914 به عنوان نمونه اولیه دوربین کامپکت مدرن ساخت بلکه دلیل اصلی کیفیت دوربین های لایکا بوده که عمر این شرکت را صد ساله کرده است. عکاسان مختلف از دوربین های Leica برای ضبط لحظات تاریخی گران‌بها استفاده کرده‌اند.

دوربین های لایکا سیستم‌های نوری عالی دارند. فرآیند تولید لنزهای این برند بسیار پیچیده است. علاوه بر مواد منحصربه‌فرد مورد استفاده، چند ماه طول می‌کشد تا درجه حرارت شیشه نوری را به تدریج کاهش دهند که به درجه حرارت مناسب دست پیدا کنند. شهر ویتزلار که لایکا در آن واقع شده است، به عنوان دروازه سیلیکون نوری اروپا شناخته می‌شود، جایی که جمعی از کارشناسان نوری کارهای خود را برای تحقیق و طراحی اختصاص داده‌اند. عکس‌های گرفته شده با یک دوربین لایکا، شفاف، اشباع کافی در رنگ، مناسب برای به چشم و یک احساس سه بعدی بین موضوع و پس‌زمینه را به شما القا می‌کند. با توجه به قدرت تفکیک بالا لنز، لایه‌های تصاویر غنی هستند و حس خاصی از طراوت دارند.

پس از یک صدسال توسعه، Leica یک فرهنگ منحصربه‌فرد را تشکیل داد. دوربین لایکا نماد فناوری حرفه‌ای و تضمین ایجاد هنری است. البته با توجه به قیمت بالای آن، Leica تحت دسته‌بندی کالاهای لوکس قرار می‌گیرد. استفاده از دوربین های لایکا نشانه‌ای از طعم و مزه است. این دوربین‌ها حتی به عنوان یک کالای باارزش نسل به نسل منتقل می‌شوند.

هواوی و لایکا همکاری می‌کنند
اولین بازدید Huawei از Leica در تابستان 2014 بود. در اوایل سال 2013، هواوی ایمیل‌هایی را به Leica جهت همکاری ارسال کرد اما به صورت کاملا مودبانه‌ای درخواست‌ها رد شدند. با این حال، پس از چندین تلاش، لایکا درنهایت موافقت کرد با Huawei ملاقات کند.

این اتفاق با یک دیدار آغاز شد. سال 2014، لایکا به محل تازه تاسیس خود نقل مکان کرد. سالن جدید Leica یک موزه کوچک برای مردم است. نمایشگاه‌های عکاسی در طول سال وجود دارد. در اینجا برای اولین بار، مجموعه کاملی از دوربین‌های Leica را در محدوده نزدیک مشاهده کردیم. این اولین بار بود که من متوجه شدم که این عکس‌ها با دوربین لایکا گرفته شده و دوربین معروف Leica M Monochrome تنها می‌تواند عکس‌های سیاه‌وسفید بگیرد.

برای اولین بار، دو طرف، فرهنگ شرکت‌های مربوطه خود را معرفی کردند. مدیرعامل شرکت Leica در حدود 20 دقیقه وقت صرف کرد تا به معرفی ما گوش فرا دهد. هر دو طرف موافقت کردند تا جلسه بعدی را برقرار کنند.

این دیدار کوتاه دو ساعته در لایکا به من احساس تازه‌ای بخشید. این نام تجاری با قرن‌ها تجربه در ایجاد تصاویر باکیفیت بالا، فن‌آوری بالا، ساخت‌وساز فوق‌العاده و جزئیات کامل، تمرکز بر یک فرهنگ سازمانی است که بسیار شبیه به Huawei است. اگر Huawei و Leica قادر به همکاری با یکدیگر در فناوری دوربین گوشی های هوشمند باشند، این امر منجر به یک محصول خیره‌کننده خواهد شد.

اگرچه فروش Leica هنوز هم به طور پیوسته در هر سال افزایش می‌یابد و هنوز هم سود بالا را حفظ می‌کند، مدیریت ارشد آن نیز فکر می‌کرد که ماموریت Leica به ارمغان آوردن تصاویر باکیفیت بالا برای مصرف‌کنندگان به خصوص در گوشی های هوشمند است. برای انجام این کار، آنها نیاز به یک شریک استراتژیک با فرهنگ مشابه، دید یکسان و البته تکنولوژی لازم داشتند.

Leica به دنبال شرکت‌هایی برای همکاری بود که Huawei انتخاب شد. سرنوشت دو طرف به این صورت بود. با توجه به زمینه‌های تخصص، درک و احترام به ارزش یکدیگر، نگرش همکاری شکل گرفت. پس از چندین دور ارتباط و ارزیابی، یک توافقنامه همکاری استراتژیک به‌پایان رسید.

اجرای نهایی
رسیدن به توافق‌نامه همکاری تنها اولین گام بود. هدف نهایی برای هر دو طرف این بود که تجربیات عکس جدید را به کاربران از طریق همکاری افزایش دهند. هر دو طرف گروهی از کارشناسان را به رهبری دکتر Weyler از Leica و دکتر Yi از Huawei تشکیل دادند که هدف اصلی آنها طراحی نوری و کیفیت تصویر بود.

هنگامی‌که Leica روش‌های تست خود را به کارشناسان Huawei و تامین‌کنندگان ما معرفی کرد، همه شوکه شدند. منبع نور لایکا برای خلق‌وخوی و انعکاس نور حداقل ده برابر قوی‌تر از آزمون معمول نور ما بود. لایکا در استفاده از استانداردهای آزمون لنز برای آزمایش لنز گوشی هوشمند اصرار کرد زیرا پایه کیفیت تصویر عالی است.

در ابتدا، برای هر 100 لنز تولید شده تنها 10 عدد استفاده می‌شد. تیم فناوری نوری ما این چالش را پذیرفت. تیم تحقیق و توسعه هواوی در کنار همکاری با تامین‌کنندگان و کارشناسان Leica کار کرد. با تلاش بسیار زیاد نرخ به طور مداوم بهبود یافته و در نهایت به تولید انبوه قبل از مهلت برنامه‌ریزی شده رسیدیم. لنزهای P9 و P9 Plus لنزهای لایکا را در گوشی‌های Huawei با دیافراگم 2.2 و 2.5 قراردادند.

چگونه به کیفیت Leica در تصاویر رسیدیم؟
کارشناسان کیفیت تصویر Huawei متوجه شدند که اگرچه کیفیت ابزار و سیستم‌عامل تست در دو طرف یکسان بوده، اما استانداردهای آزمون Leica بسیار بالاتر است. برای برآورده ساختن استانداردهای لایکا، نیازهای بالاتر بر روی دستگاه‌های تلفن همراه، الگوریتم‌های ISP و پس پردازش اعمال شد.

تست کیفیت تصویر شامل اندازه گیری‌های مختلف مانند رنگ، تمرکز، بافت، نویز، اعوجاج و حرکت است. تیم تست کیفیت تصویر نه تنها شمار زیادی از تصاویر را به عنوان نمونه در هر روز برداشت، بلکه تعداد زیادی از تصاویر بتا برای آزمایش نیز دریافت کرد. هرکدام از آنها، دارای نکته‌ای بودند که در سری بعد برطرف می‌شد.

به عنوان یک فرد باتجربه در این زمینه، هر روز از ژانویه تا فوریه 2016 تصاویری را با استفاده از نمونه اولیه P9 وارد کردم. بعد از هر ارتقا، من می‌توانم بهبود کیفیت عکس‌ها را احساس کنم و به سبک Leica نزدیک شدیم.

امید به موفقیت
در 3 آوریل 2016، در لندن، هواوی پی 9 (Huawei P9) و P9 Plus در برابر بیش از 1500 خبرنگار از صدها رسانه در سراسر جهان رونمایی شد. همکاری با Leica در دوربین دوگانه بزرگ‌ترین نقطه برجسته کنفرانس شد. ما در این کنفرانس چهار عکاس برتر جهان را دعوت کردیم تا عکس‌هایی را که با P9 گرفته بودند را به اشتراک بگذارند. در 15 آوریل ریچارد یو، مدیرعامل شرکت Huawei Consumer Group، در شانگهای محصولات P9 را به مصرف‌کنندگان چین عرضه کرد. مدیران ارشد و مدیران اجرایی Leica همه در کنفرانس شرکت کردند و سخنرانی کردند.

بسیاری از دوستان من اکوسیستم خود را به P9 تغییر دادند و به لطف این دستگاه کاربران زیادی به هواوی مهاجرت کردند. بعضی از دوستانم متوجه شدند که حالت سیاه‌وسفید P9 بسیار عالی است و تصاویر آن بسیار شبیه به تصاویر لایکا بود. 100 سال سابقه استفاده از تصاویر سیاه‌وسفید Leica تنها در Leica M Monochrome مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بلکه در P9 نیز در شما را شگفت زده خواهد کرد.

اما مهم‌تر از همه، مردم در ذهنشان یک سوال داشتند. محصولات لایکا محصولات باکیفیت بالا را در نظر گرفته‌اند. Huawei تولیدکننده لوازم الکترونیکی مصرفی است. چرا آنها با هم یکی شدند؟ آیا فلسفه خاصی در مورد طراحی وجود دارد؟ پس از کنفرانس مطبوعاتی P9 / P9 Plus، یک خبرنگار این سوال را از مدیرعامل شرکت Leica پرسید.

ما فکر می‌کنیم که محصولات Huawei با کیفیت بسیار خوبی هستند، چه در انتخاب مواد، معرفی فناوری‌های پیشرفته و یا استانداردهای کیفیت در نرم‌افزار و سخت‌افزار، که همه آنها منعکس‌کننده کیفیت بالا و ویژگی‌های پیشرفته است. Leica یک نام تجاری با تاریخ بیش از 100 سال است. همچنین در هنگام انتخاب یک همکار باید بسیار مراقب باشد و در نهایت Huawei را به‌عنوان یک شریک استراتژی بلندمدت انتخاب کرد.