کد خبر: ۲۱۱۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۷۵

تاکید اوبر بر توسعه فناوری خودروی خودران

با وجود تصادف مرگبار یک نمونه از خودروهای خودران اوبر، این شرکت قصد دارد با توسعه فناوری خودران مسیر خود را ادامه دهد. ماه گذشته یک زن ۴۹ ساله هنگام رانندگی خودروی خودران اوبر در آریزونا با آن برخورد کرد و کشته شد. این حادثه باعث توقف آزمایش فناوری خودران این شرکت و مطرح شدن سؤالاتی در مورد ایمنی و قابلیت رانندگی خودروهای خودران شد. اما دارا خسروشاهی مدیرعامل اوبر، اصرار دارد این شرکت همچنان به کار روی توسعه این فناوری ادامه خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ خسروشاهی در این زمینه می‌گوید:
ما به این فناوری ایمان داریم؛ خودروهای خودران در زمان بلوغ خود، ایمن‌تر خواهند بود.

اوبر در حال حاضر به‌طور بسیار جدی در مورد حادثه تصادف آریزونا با تیم تحقیقات اداره ملی ایمنی بزرگ‌راه‌های آمریکا همکاری می‌کند. این فرآیند برای بررسی حادثه از جوانب مختلف صورت می‌گیرد تا در آینده از تکرار چنین وقایعی جلوگیری شود. تحقیقات این اداره می‌تواند توانایی خودروهای خودران، در فراهم آوردن ایمنی برای عابران پیاده و سرنشینان را مورد ارزیابی دقیق قرار دهد.

خسروشاهی می‌گوید:
آن‌ها بی‌طرفانه و خنثی عمل می‌کنند و این را درک می‌کنند. در آینده همه متوجه خواهند شد ما چه کاری انجام می‌دهیم.

در عین حال مجوز اوبر در ایالت آریزونا برای آزمایش خودروهای خودران به حالت تعلیق درآمده است. ایالت آریزونا به‌عنوان مرکز اصلی تست فناوری خودران شرکت اوبر فعالیت می‌کرد؛ به‎‌طوری که نیمی از ۲۰۰ خودروی آزمایشی خودران و صدها نفر از کارکنان اوبر در این منطقه فعال بودند.

داگ دوسی فرماندار ایالت آریزونا، ماه گذشته این حادثه را «ناراحت‌کننده و هشداردهنده» توصیف کرد و تصادف خودروی خودران اوبر با عابر پیاده را یک «اشتباه غیر قابل منازعه» نامید.
اوبر قبلا قراردادی جهت توسعه همکاری با ولوو امضا کرده است که طبق آن دو طرف براساس معماری ماژولار مقیاس‌پذیر (SPA) تولید شرکت سوئدی، خودروی خودران می‌سازند. در حال حاضر تنها خودروی سری 90 ولوو به فناوری خودران اوبر مجهز می‌شوند؛ اما در آینده نزدیک این قرارداد شامل خودروی شاسی‌بلند جدید ولوو XC60 نیز خواهد شد. انتظار می‌رود ده‌ها هزار خودروی ولوو طی سال‌های بین ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ به توانایی رانندگی با فناوری خودران اوبر مجهز شوند.

آزمایش خودروی خودران تویوتا در جاده‌های عمومی متوقف شد
سال ۲۰۱۸ را می‌توان زمانی ناامیدکننده‌ برای شرکت‌های اوبر و تسلا نامید. چرا که تصادف‌ نمونه‌هایی از خودروهای این دو شرکت، منجر به کشته شدن افراد و توقف فرآیند آزمایش شد. اوبر هم‌چنان درگیر پیامدهای تصادف مرگبار آریزونا است و تسلا نیز به علت عملکرد نامطلوب سیستم نیمه خودران اتوپایلوت مورد انتقادات فراوان قرار دارد. البته تسلا ادعا می‌کند سیستم اتوپایلوت تنها یک دستیار رانندگی محسوب می‌شود و نمی‌توان آن را یک سیستم رانندگی خودران شبیه اوبر قلمداد کرد. با این حال، افکار عمومی آمریکا به دنبال پاسخ مستدل و مناسب‌تری برای توجیه تصادفات و میزان ایمنی خودروهای تولیدی است.

ایمنی خودروهای جدید به میزان بسیار قابل قبولی افزایش یافته است؛ اما سالانه افراد زیادی به علت تصادفات مرگبار جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند. با وجود الزام شرکت‌های خودروسازی به رعایت استانداردهای سختگیرانه برای دستیابی به ایمنی بیش‌تر، باز هم گاهی اوقات اتفاقاتی رخ می‌دهد که تمامی معادلات را به هم می‌ریزد. ایالات متحده آمریکا قوانین و استانداردهای زیادی در زمینه ایمنی خودرو دارد، اما همچنان عده زیادی در این کشور به علت تصادف جان خود را از دست می‌دهند.