کد خبر: ۲۱۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۹۰

کربلا در تب و تاب اربعین

 ایرنا - حضور میلیون ها زائر اربعین حسینی در کربلای معلی، یکشنبه شب به اوج خود رسیده و این در حالی است که گزارش های رسمی حاکی از آن است که طی 10 روز گذشته حدود 20 میلیون نفر از مبادی این شهر مقدس، عبور کرده اند.

20 یا 30 میلیون چه فرقی دارد؟ این قدرت عشق به زیباترین حماسه تاریخ است. چه تفاوتی دارد برای آنها که برای همدردی با زینب، برای تسلیت به مناسبت اربعین حسین و کربلائیان پیاده به کربلا می روند.

مردم آمار اعلام شده درباره زائران امسال اربعین را صحیح ندانسته و معتقدند که در طول 10 – 12 روز گذشته بیش از 30 میلیون زائر وارد کربلا شده و بعد از زیارت آنجا را ترک کرده اند.

کدام آمارها درست است، خیلی مهم نیست، مهم این است که در تمام 10-12 روز گذشته، رود عظیم انسانی از نجف به کربلا و نیز از بغداد به کربلا حتی برای ساعتی قطع نشده و مردم عراق دسته دسته از دورترین مناطق تا حاشیه ای ترین نقاط این کشور و از میان ناامنی ها، خود را به کربلا می رسانند.

برای شرکت در مراسم اربعین حسینی، باید از میان خودروهای انفجاری و برخی آدم های مریض انتحاری عبور کنند. در بعضی نقاط هم مورد حمله مسلحانه قرار می گیرند. حتی برای زائران خارجی هم اوضاع بهتر نیست. خیلی از آنها هم در معرض عملیات تروریستی هستند. با این حال، آخرین گزارش ها حاکی از ازدحام شدید در پشت مرزهای ایران است.

در مدت 15 روز گذشته، بسیاری از دستجات هنگام عبور از بغداد مورد حمله قرار گرفتند، اما هنوز منابع رسمی عراق آمار جمع بندی شده ای از تعداد شهدای اربعین امسال ارائه نداده اند.

در میان زائرانی که دیشب در هوای سرد از مسیر بغداد راهی کربلا بودند، کودکان و نوجوانان حضوری کاملا برجسته داشتند. حتی خردسالانی که لای پتو پیچیده شده بودند و در کالسکه قرار داشتند.

لباس های اسپورت به تن می کنند، با دمپایی بدون باروبندیل، بدون تکلف و تشریفات وارد کربلا می شوند و زیارت کرده و بدون فوت وقت بر می گردند.

هیات های مذهبی و عزاداران حسین هم مسیر بغداد به کربلا و نجف به کربلا را با ایجاد ایستگاههای صلواتی با انواع غذا، میوه، شیرینی جات و نوشیدنی ها، از وضعیت جاده خارج کرده اند و گویی در حاشیه یک شهر طویل قدم می زنی؛ حالا فاصله اش 110کیلومتر باشد، یا 80 کیلومتر!

در حالی که براساس تقویم عراقی، تا اربعین حسینی، در روز سه شنبه، ساعاتی بیش نمانده، جمعیت همچنان از دو ورودی بغداد و نجف وارد کربلا می شود.

این در حالی است که امسال سیستم اتوبوسرانی و نیز شبکه راه آهن بغداد- بصره هم به امر نقل و انتقال زائران اختصاص یافته است. برای امسال، روزانه 4 هزار زائر از بغداد به کربلا انتقال یافته است؛ این را «طالب حمزه» رییس ایستگاه قطار، در حالی که جوانان و نوجوانانی را نشان می داد که بر سقف قطار و یا میان واگن ها جا خوش کرده بودند، بیان کرد.