کد خبر: ۲۱۲۲۵۴
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۹۶

بودجه ساخت سریال، ۲ برابر می‌شود

معاون سیما گفت: حدود ۱۰۰ پروژه در مراحل مختلف تولید است و بودجه سریال‌سازی تلویزیون در سال ۹۷ به نسبت سال ۹۶ حداقل ۲ برابر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ «مرتضی میرباقری» در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هدف گذاری تلویزیون در برنامه‌های ماه مبارک رمضان چگونه است و اولویت‌ها چیست؟ گفت: ما برای ماه مبارک رمضان هم خدا را شکر مثل نوروز تدارکات وسیعی دیده‌ایم. ۳ سریال را برای شب‌های رمضان درنظر گرفته‌ایم و همچنین مستند-مسابقه و برنامه ترکیبی «خندوانه» قرار است با شروع ماه مبارک رمضان به روی آنتن بروند.

وی ادامه داد: فقط شبکه‌های یک، دو و سه سریال دارند و به این دلیل که هنوز در حال تنظیم اسامی آنها هستیم؛ نمی‌توانم به طور مشخص نام ببرم. در حال حاضر حدود ۶ سریال به صورت آماده داریم که می‌توانیم در ماه مبارک رمضان پخش کنیم. قطعا سریال‌هایی را باید پخش کنیم که بیننده رضایت بیشتری دارد. امکان دارد کاندیداهای ما در ماه‌های قبل برخی سریال‌ها بوده باشند اما الان چون دستمان بازتر شده؛ اینکه از بین آنها کدام را انتخاب کنیم، هنوز مشخص نیست.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی راجع به گزارش برنامه «حالا خورشید» و اینکه آیا نظارتی روی گزارش‌های برنامه‌های تلویزیونی هست یا خیر نیز عنوان داشت: این برنامه اتاق فکری دارد که برنامه‌هایشان را از قبل در آن تنظیم کرده و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند و اینگونه نیست که یکباره تصمیم‌گیری روی آنتن صورت بگیرد.

در همین برنامه حالا خورشید موارد زیادی بوده از افرادی که نقدهایی داشتند و به حوزه کارشناسی دستگاه‌های مختلف فرصت داده می‌شود تا نظرات خود را اعمال کنند. در هرصورت برنامه زنده پربیننده که تجربه طولانی هم دارد، مجری مجرب قطعا نمی‌خواهد اشکالی در کار به وجود بیاورد و ما اگر طراوت و ریسک‌پذیری برنامه‌ها را با ملاحظات زیاد پایین بیاوریم، برنامه‌ها تخت خواهد شد.

اما هیچ برنامه‌ای هم اجازه ندارد بدون کارشناسی گزارشی را پخش کند. شیوه ما بخصوص در حالا خورشید به این صورت بوده و اگر هم خطایی بوده با سرعت بالا واکنش نشان دادیم و برطرف شده است.

میرباقری همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر با مضمون اینکه گفته شده تلویزیون قرار است در ماه رمضان برنامه‌های معارفی متفاوتی را به روی آنتن ببرد و ایجاد شور و نشاط از جمله اهداف شماست، نیز تصریح کرد: در هر صورت خود ماه مبارک رمضان که ماه ضیافت الهی است و جشن بزرگی برای مسلمان‌هاست. همین که مردم به صورت عمومی توجه کنند که گناه و خلاف به حداقل ممکن برسد، زمینه شکوفایی بیشتری فراهم خواهد شد و برای اینکه این کار اتفاق بیافتد یکسری برنامه‌ها در ساختارهای مختلف داریم. یکسری جنگ‌ها و جشن‌های برنامه‌ای و مستند و آثار نمایشی داریم و دستگیری مستمندان و اطعام و ... همه فضای همکاری جمعی و اتحاد و انسجام شبیه شاید سال‌های قبل داشته باشیم. زمیه نیز برای کسانی که علاقه‌مند به کمک کردن هستند،برایشان بستر مناسبی فراهم خواهد شد. امسال در نیمه اول مصادف با سوم خرداد و فتح خرمشهر است و پس از آن ۱۴ و ۱۵ خردادماه را داریم که رحلت امام عزیز نیز هست و بعد انقلابی در ماه مبارک رمضان نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت. در ماه مبارک رمضان تعطیلی زیاد است و مادر این مقطع باید خودمان را با یک جمعیت سیار تنظیم کنیم. در حالی که هر سال در ماه مبارک رمضان با جمعیتی مواجه بودیم که مستقر بودند ولی نوروز در حرکت بودند و ما ریتم برنامه‌ها را اینگونه تنظیم می‌کردیم.

وی درباره تأمین بودجه سریال‌های رمضانی نیز یادآور شد: ما در حوزه نمایشی می‌توانیم بگوییم که از زمان حضور دکتر علی‌عسکری در صداوسیما سالی ۵۰ درصد به بودجه نمایشی سیما اضافه کرده‌ایم.ولی الان به دلیل اینکه پروژه‌های فراوانی در مرحله تولید است، و حدود ۱۰۰ پروژه در مراحل مختلف تولید است. این ماجرا موضوع بدهی‌ها را متفاوت می‌کند. این بدهی به قیمت فعال کردن هزاران نفر از همکاران خود ما است. بودجه سریال‌سازی تلویزیون در سال ۹۷ به نسبت سال ۹۶ حداقل ۲ برابر می‌شود.

میرباقری درباره برنامه «هفت» نیز عنوان کرد: برنامه «هفت» مهمترین برنامه سینمایی تلویزیون برای ما است و در آخرین مذاکرات ما قرار بود قبل از ماه مبارک رمضان راه بیفتد و هیچ منع داخل سازمانی برای این برنامه وجود ندارد. فکر می کنم مهمترین مشکل برای راه اندازی این برنامه انتخاب مجری بود که هنوز انتخاب نشده است.

وی درباره ساختارهای مختلف برنامه سازی در تلویزیون گفت: ما سبدی را برای مردم تهیه می کنیم که در آن ساختارهای مختلف برنامه‌های ترکیبی، مسابقات، مستند، نمایشی و ... وجود دارد. با توجه به نظرسنجی ها در ایام نوروز ساختار نمایشی مثل سریال «پایتخت» از بقیه ساختارها جلو زد در حالی که در طول سال برنامه ترکیبی مثل «دورهمی» و «خندوانه» همیشه جلوتر بود با این حال با توجه به ذائقه ای که ما از مردم می شناسیم سریال ها انتخاب اول مخاطبان هستند.

معاون سیما در پایان اظهارکرد: ما اکنون چندین سریال مختلف در تلویزیون داریم و مخاطبان هر یک ممکن است بخشی از این سریال ها را دنبال کنند. در نوروز سریال «پایتخت» ۸۰ درصد و سریال «دیوار به دیوار» حدود ۳۴ تا ۴۰ درصد مخاطب داشت. از آنجایی که سریال «پایتخت» اثری پربیننده بود، باقی سریال ها را تحت الشعاع قرار داد.