کد خبر: ۲۱۲۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۶۴

آیا امواج گوشی باعث سوختن عابربانک‌ها می‌شود؟

عابر بانک ها دارای یک نوار مغناطیسی سیاه رنگی هستند که اطلاعات ما و حساب ما به صورت کد در آنها ثبت شده است. این نوارها از ذرات آهن تشکیل شده اند، بنابراین زمانیکه در یک میدان مغناطیسی قوی قرار میگیرند، ممکن است آسیب ببینند. اما میدان مغناطیسی قوی برای یک کارت اعتباری چقدر است؟

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ احتمالاً برای شما هم اتفاق افتاده که شخصی توصیه کند عابر بانک ها و یا گواهینامه و کارت ملی را در کنار تلفن همراه تان نگذارید، چرا که این کار باعث سوختن کارت هایتان خواهد شد. حتی ممکن است که خودتان هم این مورد را به شخص دیگری تذکر داده باشید. اما این ادعا تا چه حد درست است و آیا موبایل ها می توانند در لیست قاتل های کارت های اعتباری ما قرار بگیرند یا خیر؟

گوس (Gauss) واحد اندازه گیری شدت میدان مغناطیسی است. به طور معمول برای خراب شدن یک کارت اعتباری به میزان 1000 تا 1500 گوس میدان مغناطیسی نیاز است. این در حالیست که شدت میدان مغناطیسی گوشی های ما در بدترین حالت در حدود 10 میلی گوس می باشد. بنابراین خیلی بعید به نظر میاد که با قرار گرفتن موقت کارت های عابر بانک در کنار موبایل آسیب جدی ای به آنها وارد شود. اما همانقدر که شدت میدان مغناطیسی مهم است، مدت زمانی که کارت در معرض این میدان قرار میگیرد هم اهمیت دارد. یعنی اگر به طور مداوم کارت ها را در فاصله بسیار نزدیکی از موبایل قرار دهید، احتمالاً در بلند مدت کارت های شما دچار آسیب خواهند شد.

کارت های اعتباری NFC چطور؟

بعضی از کارت های اعتباری مانند، کارت مترو و اتوبوس دارای فناوری NFC (ارتباطات میدان نزدیک: Near Field Communication) می باشند که مشابه امواج گوشی های همراه از خودشان امواج الکترومغناطیسی ساطع می کنند. این تکنولوژی به مردم اجازه میدهد که برای خرید خود بدون کشیدن و حتی لمس کردن آن از کارت استفاده کنند. امواج رادیویی که از طریق این کارت ها در هوا پخش می شود؛ به ترمینال کارت اعتباری موجود در آن مکان متصل می شود، مانند امواج تلفن همراه که به آنتن های موبایل در شهر متصل می شوند.

امواج NFC به طور معمول توسط گوشی ها جذب نمی شود و گوشی به هیچ وجه نمی توانند به آنها آسیب بزنند. بسیار بعید است که گوشی های هوشمندی که خودشان دارای NFC هستند بتوانند به کارت های با تکنولوژی مشابه آسیب بزنند. بنابراین زمانیکه کارت های اعتباری و گوشی های هوشمند با استفاده از این تکنولوژی می توانند با هم در ارتباط باشند، نمی توانند از همان طریق به هم آسیب بزنند.

آسیب فیزیکی

کارت های اعتباری به دلایل مختلفی می توانند از کار بیفتند. اما شایع ترین دلایل آنها گرما و آسیب فیزیکی است. قرار گرفتن در معرض حرارت شدید مانند بخاری یا آتش می تواند باعث آسیب دائمی به کارت شود. آسیب های فیزیکی مانند خراش بر روی آنها و خم کردن کارت نیز از دلایل بسیار شایع خراب شدن کارت های عابر بانک می باشد. البته در نظر داشته باشید، همانطور که پیش تر اعلام شد قرار گرفتن طولانی مدت در معرض میدان های مغناطیسی قوی مانند دستگاه MRI نیز می تواند باعث از کار افتادن کارت های شما باشد.