کد خبر: ۲۱۲۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۹۹

احتمال ممنوعیت فروش محصولات اپل در چین

احتمال ممنوعیت فروش محصولات اپل در چین با افزایش منازعات میان دولت آمریکا و کمپانی‌های چینی هواوی و زد تی ای قوت گرفت. اما این تصمیم چه پیامدهایی برای اپل و موقعیت آن در بزرگ‌ترین بازار موبایل دنیا خواهد داشت؟

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ مجادله فعلی بین دولت آمریکا و کمپانی چینی هواوی می‌تواند حتی از وضعیت کنونی نیز پیچیده‌تر شود چرا که گزارش‌های اخیر از احتمال دخالت مستقیم دولت چین خبر می‌دهند.

اخیرا دولت آمریکا، فروش محصولات دو شرکت چینی هواوی و زد تی ای را در این کشور ممنوع و با تدابیری دقیق، اطمینان پیدا کرده است که هیچ‌کدام از محصولات یا سخت افزار این دو شرکت توسط کمپانی‌های آمریکایی استفاده نمی‌شوند. به علاوه، ZTE به مدت هفت سال نمی‌تواند از محصولات آمریکایی‌ها استفاده کند و این یعنی در محصولات آینده این شرکت شاهد به‌کارگیری سیستم عامل اندروید و یا چیپست‌های کوالکام نخواهیم بود.

دولت چین تا به امروز در این رابطه سکوت کرده بود، ولی به نظر می‌رسد همه‌چیز قرار است تغییر کند. پیش از بررسی ورود دولت، ابتدا نگاهی به عملکرد بزرگ‌ترین کمپانی آمریکایی در چین یعنی اپل خواهیم داشت.

عملکرد اپل در چین
در کنفرانس درآمدهای اخیر اپل در ماه فوریه، مدیر ارشد اجرایی این شرکت یعنی تیم کوک اعلام کرد تا اولین سه ماهه مالی دسامبر، درآمد شرکت در کشور چین بالا بوده است. گوشی های آیفون بخشی کلیدی از این درآمد بوده‌اند و فروش آیپدها، مک ها و ساعت های هوشمند نیز طی همین دوره به آرامی افزایش پیدا کرده است. کوک همچنین اعلام کرد که اطلاعات شرکت نشان می‌دهد در میان شهرهای ثروتمندتر چینی، پنج گوشی هوشمندی که بیشترین فروش را طی سه ماهه پایانی سال گذشته داشتند، همانند بازار آمریکا، گوشی های آیفون بوده‌اند.

سال گذشته، درآمد اپل در منطقه چین بزرگ (که شامل چین، تایوان، هنگ کنگ و ماکائو می‌شود) به 46 میلیارد دلار رسید که این میزان تقریبا نصف درآمد کسب و کار آن در آمریکا بوده و 19 درصد از مجموع فروش اپل در سال 2017 را تشکیل می‌دهد. مطابق با اطلاعات "Counterpoint”، سهم اپل از بازار تلفن های هوشمند چین 11 درصد است، در حالی که گوشی های هواوی 19 درصد از سهم بازار را تشکیل می‌دهند. کوک اضافه کرد: «زمانی که من به ارقام فروش در این مناطق نگاه می‌کنم، احساس می‌کنم ما عملکرد بسیار خوبی در بازار چین داریم.»

مطابق با گزارش‌هایی که منابع مختلف در حال انتشار آن هستند، احتمالا دولت چین به خاطر «امنیت ملی»، گزینه ممنوعیت فروش همه محصولات اپل در این کشور را در نظر خواهد گرفت.
اگر واقعا تصمیم ممنوعیت فروش محصولات اپل در چین به خاطر اقدام دولت آمریکا نهایی شود، این موضوع پیامدهای زیادی برای عملکرد اپل و کسب و کار آن در بازار آسیا خواهد داشت.

پیامدهای ممنوعیت فروش محصولات اپل
این مجادله سبب از دست رفتن ناگهانی 19 درصد از درآمد اپل و بیرون رفتن آن از بزرگ‌ترین بازار مصرف‌کنندگان دنیا می‌شود. ارزش سهام اپل در بازار نیز به شکل قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد و حتی ممکن است مدیران مجبور به تعدیل 10 تا 20 درصد از نیروهای خود شوند. در این صورت، 27 هزار نفر از کارمندان اپل اخراج خواهند شد.

باید این موضوع را هم در نظر گرفت که گستردگی فعالیت هیچ‌کدام از شرکت‌های چینی در بازار آمریکا به اندازه حضور اپل در چین نیست.
چهار سال پیش، چین سازما‌ن‌های دولتی را بابت موضوع امنیت ملی از خرید محصولات اپل منع کرده بود. در نتیجه، گسترش این ممنوعیت به دیگر گروه‌ها کار دشواری برای دولت نخواهد بود.

آیا هواوی نفعی می‌برد؟
بدون شک چین بزرگ‌ترین بازار تلفن های هوشمند در جهان بوده و با خروج اپل، هواوی می‌تواند بخش قابل توجهی از درآمد 46 میلیارد دلاری آن را به دست آورد چرا که گوشی های رده بالای سری P و همین‌طور سری Mate این شرکت، کاملا با آیفون های گران‌قیمت اپل (آیفون 7، آیفون 8 و آیفون ایکس) قابل رقابت هستند.

سال گذشته، کسب و کار مصرف‌کنندگان هواوی (که شامل کسب و کار اسمارت فون ها هم می‌شود) درآمدی تقریبا 38 میلیارد دلاری داشت و عرضه گوشی های هوشمند این شرکت با افزایش 43.6 درصدی در مقایسه با سال قبل، به 153 میلیون دستگاه رسید. با ممنوعیت فروش محصولات اپل ، هواوی به سرعت به بزرگ‌ترین سازنده گوشی های هوشمند در جهان تبدیل خواهد شد.

البته کمپانی‌های دیگری همچون سامسونگ، شیائومی، وان پلاس، اوپو، میزو و ویوو در حال رصد وضعیت کنونی بوده و با آغاز ممنوع شدن فروش محصولات اهالی کوپرتینو، رقابتی سخت را برای بازار 46 میلیارد دلاری اپل با هواوی آغاز خواهند کرد.