کد خبر: ۲۱۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۵۷

تاکتیک غول های نفتی آمریکا در مقابل جدل های اوباما و کنگره بر سر ایران چیست؟

شرکت های نفتی بزرگ آمریکایی مانند اکسون موبیل و کونوکو فیلیپس در صورتی که واشنگتن تحریم های اقتصادی علیه تهران را کاهش دهد می توانند با حضور و سرمایه گذاری در میدان های نفتی و گازی ایران که یکی از بزرگترین میدان های موجود در جهان هستند و تولید ذخایر آن هزینه بر نیست سودهای کلانی ببرند.
رویترز  نوشت: همزمان با افزایش بحث و جدل در واشنگتن درباره نخستین گشایش ایجاد شده در روابط ایران و آمریکا بعد از چندین دهه ، شرکت های بزرگ نفتی در آمریکا ، تاکتیک غیرمعمولی را در پیش گرفته اند: سکوت

به گزارش سرویس بین الملل تیک Tik.ir، شرکت های نفتی بزرگ آمریکایی مانند اکسون موبیل و کونوکو فیلیپس در صورتی که واشنگتن تحریم های اقتصادی علیه تهران را کاهش دهد می توانند با حضور و سرمایه گذاری در میدان های نفتی و گازی ایران که یکی از بزرگترین میدان های موجود در جهان هستند و تولید ذخایر آن هزینه بر نیست سودهای کلانی ببرند.

ولی شرکت های انرژی آمریکا حداقل تا ماه سپتامبر ترجیح دادند در حالی که کنگره اعمال افزایش محدودیت ها علیه صادرات نفت ایران را بررسی می کرد نقش تماشاگر را ایفا و به همین نقش اکتفا کنند.

این یک موضع غیر معمولی برای صنایعی است که به حضور قوی در داخل راهروهای کنگره در مسایل مختلف از جمله قوانین آلودگی در تگزاس تا تجارت جهانی معروف است. ولی این موضوع چه بسا ، بسیار داغ تر از موضوعات دیگر است.

بر اساس موافقتنامه موقتی که بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک امضا شد ، ایران غنی سازی اورانیوم را در مقابل آزاد سازی محدود دارایی های بلوکه شده خود در آمریکا بر اساس قانون این کشور محدود می کند.

پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران که ژوئن گذشته برگزار شد دلیل اشکاری است بر این که سال 2013 بهترین سال در تاریخ روابط واشنگتن- تهران از زمان پیروزی انقلاب در ایران در سال 1979 تاکنون است.

ولی کنگره همچنان بر موضع خود مبنی بر افزایش تحریم ها علیه ایران اصرار دارد. مجلس نمایندگان آمریکا در ژوئیه امسال با اکثریت آراء ( 400 رای در مقابل 20 رای ) به سود هدف قراردادن بودجه برنامه هسته ای ایران از طریق کاهش صادرات نفتی آن به میزان بسیار بیشتر از آن چه که در سال 2010 تصویب شد ، تصویب کردند. سنای آمریکا همچنین از اتخاذ مواضع قاطع تر در قبال ایران حمایت می کند ولی باراک اوباما رییس جمهور آمریکا فشار آورد تا با پیش نویس قانونی برای دادن فرصت به منظور موفقیت موافقتنامه ژنو موافقت شود.

وزارت نفت ایران امیدوار است که امضای موافقتنامه نهایی باعث شود شرکت های انرژی آمریکایی در آینده به سرمایه گذاری های جدید در ایران اقدام کنند. بیژن زنگنه وزیر نفت ایران همین ماه اسامی هفت شرکت انرژی غربی از جمله اکسون موبیل و کونوکو را که خواستار بازگشت و سرمایه گذاری در ایران در صورت لغو تحریم ها هستند اعلام کرد.

آلن جیفرز سخنگوی شرکت اکسون موبیل گفت: « شرکت اکسون موبیل همواره در جستجوی فرصت هایی برای فعالیت در ایران است ولی قوانین کنونی آمریکا فعالیت ما در ایران را منع می کند.»

سخنگوی شرکت کونوکو نیز گفت: « شرکت کونوکو در شرایط کنونی هیچ مذاکراتی را با ایران برای سرمایه گذاری در طرح های این کشور برگزار نمی کند.»

بر اساس گزارش های منتشر شده ، این دو شرکت آمریکایی امسال کنگره را در خصوص تحریم های علیه ایران تحت فشار قرار نمی دهند. همچنین دو شرکت آمریکایی شیفرون و هالبرتون نیز هیچ فشاری به کنگره اعمال نکرده اند.

این چهار شرکت سال دو هزار و ده فشارهایی را بر کنگره در خصوص نسخه اولیه پیش نویس قانون تحریم ها علیه صادرات نفت ایران وارد کردند.

سخنگوی شرکت کونوکو افزود این شرکت در سال 2010 فشارهایی را در چارچوب ائتلاف موسوم به یو اس ای انجیج علیه کنگره اعمال کرد زیرا بیم داشت تحریم ها بر طرح های مشترک در کشورهای خارجی تاثیر گذارد.

این سخنگو تاکید کرد پیش نویس قانون تحریم ها در سال 2013 چنین تاثیری را ندارد بنابراین نیازی به اعمال فشار بر کنگره نیست. سه شرکت دیگر آمریکایی از اظهار نظر در این خصوص امتناع ورزیدند.

مشاوران کنگره بر این موضوع اجماع دارند که شرکت های نفتی آمریکایی اگر تلاش کنند قانونگذاران را به لغو تحریم های کنونی یا وضع نکردن تحریم های جدید ترغیب کنند در واقع زمان هدر می دهند.

به نظر می رسد شرکت هایی که امسال برای اعمال فشار بر کنگره فشار آوردند شعبه های آمریکایی شرکت های بزرگ نفتی بین المللی مانند بی پی آمریکا ؛ شل اویل آمریکا و رویال داچ شل هستند.

بر اساس گزارش های منتشر شده ، شرکت بی پی بین ماه های آوریل و سپتامبر امسال کنگره را در خصوص پیش نویس قانون مجلس نمایندگان درباره ایران تحت فشار قرار دادند در حالی که اعمال فشار شرکت شل در فاصله زمانی بین ماه ژانویه و مارس فقط مربوط به مسایل عمومی مربوط به ایران است.

اسکات دین سخنگوی شرکت نفتی بی پی گفت: « هیچ شگفتی ندارد که شرکت بی پی پیش نویس قوانین جدید پیشنهاد شده به نمایندگان را بررسی کند تا هدف از آن ها و میزان آن مشخص شود تا بتوانیم در صورت تصویب به آن پایبند باشیم.»