کد خبر: ۲۱۲۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۸۳۵

جزئیات چهارمین روز جشنواره جهانی فجر با حضور فیلمسازان ایرانی و خارجی

نمایش نسخه‌ی بازسازی شده‌ی «بازمانده»، کارگاه ابراهیم حاتمی‌کیا،فاطمه معتمدآریا و کارگاه تخصصی بازار از جمله خبرهای روز چهارم جشنواره‌ی جهانی فجر بود.


نمایش نسخه‌ی بازسازی شده‌ی «بازمانده»، کارگاه ابراهیم حاتمی‌کیا،فاطمه معتمدآریا و کارگاه تخصصی بازار از جمله خبرهای روز چهارم جشنواره‌ی جهانی فجر بود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ فاطمه معتمدآریا در چهارمین روز از سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره تاثیر شناخت آدم ها از خودشان با هنرجویان «دارالفنون» صحبت کرد و تمرین های عملی بازیگری را با آنها انجام داد.

بعد از ظهر یکشنبه 2 اردیبهشت ماه کارگاه آموزش «بازیگری» در ادامه کارگاه های آموزشی «دارالفنون» جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور فاطمه معتمدآریا بازیگر سینما در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

معتمدآریا در ابتدای کارگاه درباره آموزش بازیگری گفت: قبل از آن که بخواهم با شما تمرینهای عملی را انجام دهم، میخواهم درباره موضوع کلی‌تری صحبت کنم و آن هم مساله جهان هستی است. این جهان بزرگ و شلوغ که روز به روز بزرگتر و مدرنتر میشود برای ما فرصتی باقی نمیگذارد تا از خودمان بپرسیم چه کسی هستیم.

وی ادامه داد: مهمترین مساله من این است که از خودمان بپرسم چه کسی هستیم و چه چیزی میخواهیم و بعد حرکت کنیم. در واقع موبایلهای شما که همیشه همراهتان است و همه اطلاعات لازم را از آن میگیرید، فرصت پرسیدن این سوالات از خودتان را گرفته است.

معتمدآریا با اشاره به این که سعی دارد در تمرینهای این کارگاه کاری کند که هنرجویان به خودشان نزدیکتر شوند، گفت: چون خواستهها و درخواستهای ما از زندگی، بینهایت است. هر روز یک چیز جدید میخواهیم و حتی گاهی خواستههای ما به قدری فراتر میرود که فکر میکنیم دیگر چیزی در جهان نیست که ما را راضی کند. این درخواستهای بیش از اندازه ما در حال تخریب این کره خاکی است.

بازیگر فیلم «روسری آبی» درباره تاثیر خودشناسی عنوان کرد: شناخت خودمان اولین درس بازیگری است که در ابتدا باید آن را با تمرینهای فیزیکی و شناخت، تنفس و پنج حسی که همه انسانها و موجودات دارند، یاد بگیریم. با شناخت خودمان میتوانیم در ابتدا خودمان و بعد جهان پیرامونمان را تغییر دهیم و آنگاه است که با دقت بیشتری به جهان نگاه میکنیم و بعد میتوانیم نگاه متفاوتتری داشته باشیم و هنرمندان بهتری شویم.

معتمدآریا در تمام طول کارگاه، تمرینهای بدنی مختلف برای شناخت بهتر و عمیق تر حس بویایی، شنوایی، بینایی، لامسه و چشایی به هنرجویان ارایه داد و همچنین تنفس درست از دیافراگم را که در بازیگری بسیار موثر است با آنها تمرین کرد.

برنامه نمایش نسخه مرمت شده «بازمانده»

برنامه نمایش نسخه مرمت شده «بازمانده» ساخته زنده‌یاد سیف الله داد با حضور دو تن از عوامل این فیلم و مسئولان جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد و آنها از نحوه ساخت این فیلم و خاطراتشان با سیف الله داد سخن گفتند.

نمایش نسخه مرمت شده فیلم «بازمانده» با حضور رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر، سیف‌الله صمدیان مدیر رویدادهای ویژه جشنواره، منوچهر محمدی تهیه کننده «بازمانده» و علیرضا زرین دست فیلمبردار این فیلم عصر یکشنبه 2 اردیبهشت ماه در سالن شماره 3 چارسو برگزار شد.

سیف اله صمدیان در ابتدای نمایش فیلم «بازمانده» بیان کرد: ما نمایش یک فیلم خاص از یک فیلمساز خاص را داریم. «بازمانده» فیلمی خاص است چون در تاریخ سینمای ایران باقی میماند و کارگردان نیز خاص است چون اثرش ماندگار شده است ولی متاسفانه خودش دیگر در بین ما حضور ندارد.

وی ادامه داد: «بازمانده» به صورت مرمت شده امروز برای اولین بار در این سالن نمایش داده میشود و خوشبختانه از آن بازماندهها امروز دو نفر اینجا هستند.

صمدیان قبل از پخش فیلم، مخاطبان را به تماشای یک مالتی مدیا دعوت و عنوان کرد: ما امسال به صورت موازی نمایشگاه عکسی از آلفرد یعقوب زاده عکاس ایرانی داریم. او ۲۸ سال درباره فلسطین کار کرده است و ما امسال نمایشگاهی از وی با نام «انتفاضه» در گالری شماره ۱۴ داریم.

وی اضافه کرد: اکنون یک مالتی مدیای چهار دقیقهای از فضای آن سالهای فلسطین بر اساس عکسهای آلفرد یعقوب زاده نمایش داده میشود.

بعد از پخش مالتی مدیایی که موسیقی آن از موسیقی متن فیلم «بازمانده» ساخته مجید انتظامی گرفته شده بود، صمدیان از دیگر عوامل «بازمانده» دعوت کرد تا روی سن بیاید.

منوچهر محمدی در سخنان کوتاهی عنوان کرد: حضور من در اینجا به عنوان تهیه کننده فیلم «بازمانده» به دلیل پاسداشت کارگردانی است که کم فیلم ساخت اما فیلمهای خوبی ساخت و اگرچه آقای داد رفت اما اثری ساخت که بین ما ماند.

وی ادامه داد: من باید گواهی دهم که در طول ۶ ماه که در سوریه بودیم او با تک تک سلولهایش این فیلم را ساخت.

این تهیه کننده اظهار کرد: من و سیف الله داد وجب به وجب تمام سوریه را برای لوکیشنهای فیلم گشتیم. سوریه کشوری بسیار زیبا با تمدنی دیدنی بود و من این روزها که اوضاع دمشق، حلب و پالمیرا را میبینم خیلی تاسف میخورم. سوریها تمدن زیبایی دارند که یک رفتار جاهلی با استفاده از نام اسلام به صورت دگم همه آن زیباییها را نابود کرد و من خوشحالم «بازمانده» بخش هایی از این زیبایی را ثبت کرد.

علیرضا زرین دست فیلمبردار نیز در سخنانی بیان کرد: شخصیتهایی چون فخرالدین انوار و سیدمحمد بهشتی بعد از دهه ۶۰ سینمای جدیدی را پیریزی کردند که ویژگی آن حمایتی بود. در آن دوره سینمای ایران متحول شد و سینمایی قابل توجه در خارج از کشور بوجود آمد.

وی ادامه داد: یکی از تولیداتی که در دوران این ۲ شخصیت ساخته شد «بازمانده» بود.

زرین دست با اشاره به همکاری با عوامل خارجی برای ساخت «بازمانده» تصریح کرد: بخش جذاب این همکاری، بازیگران سوری بودند.

این فیلمبردار سینمای ایران اضافه کرد: در روزهای اول فیلمبرداری من به عنوان مدیرفیلمبرداری نسبت به سیف الله داد گارد داشتم و فکر می کردم خواستههای او دیکتاتورمابانه است ولی وقتی مدتی گذشت فهمیدم چنین تفکری در وی وجود ندارد.

وی در پایان سخنانش گفت: او با ذهن آماده درباره سکانسها به صحنه میآمد و حاصل شخصیتی که او از خودش به جا گذاشت فیلم «بازمانده» است. به نظرم فیلم خوب ساختن از فرستادن انسان به هوا هم سختتر است و سیف الله داد این فیلم را به خوبی ساخت.

همچنین در این مراسم سیدرضا میرکریمی دبیر جشنواره درباره سیف الله داد گفت: خاطرات زیادی از سیف داد برایم زنده شد که هیچ یک را اکنون تعریف نمیکنم اما این فیلم همان زمان هم تاثیر خود را روی من گذاشت.

وی ادامه داد: این فیلم مدیون سه نفر است که دو نفرشان اکنون حصور دارند. تهیه کنندگی این فیلم جزو معدود آثاری است که با پروداکشن جدی در خارج از کشور رخ داد.

میرکریمی اظهار کرد: حضور زرین دست و غنای تصویری کار او به ماندگاری‌ فیلم کمک کرد.

وی با اشاره به شعارهایی که درباره حمایت از فلسطین داده میشود، بیان کرد: آن زمان بسیاری بودند که شعار حمایت از فلسطین میدادند اما کاری نکردند ولی سیف الله داد از آنها بود که شعار نمیداد اما رفت کاری کارستان کرد.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر ادامه داد: حتی چند کشور عربی هم که به ظاهر شعار حمایت از فلسطین میدادند دیگر حمایتی نکردند و حالا سخت است که ببینیم این درد همچنان جاری است و کسی اعتنایی به آن ندارد.

میرکریمی درپایان سخنانش عنوان کرد: از صمدیان ممنونم که کارهای سخت را بر عهده میگیرد. یک نمایشگاه عکس بیرون برپا شده است که فقط ذهن سیف اله صمدیان میتواند چنسن نمایشگاهی از تاریخ سینمای ایران را جمع آوری کند.

صمدیان در پایان مخاطبان را به تماشای فیلم دعوت و بیان کرد: این اثر چهارمین فیلم بازسازی شده از تاریخ سینمای ایران است که در جشنواره نمایش میدهیم و پیش از این «گاو»، «باد صبا» و «ناخدا خورشید» فیلم هایی بودند که مرمت شدند و در دوره های قبلی جشنواره به نمایش درآمدند.

طراحی کانسپت یک کار لوکس و بی‌اثر نیست/ خاصیت شهودی بودن فیلمسازان ایرانی

ابراهیم حاتمی‌کیا در چهارمین روز از سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به هنرجویان کارگاه «کارگردانی» توصیه کرد حتما در ساخت آثارشان از طراحی کانسپت استفاده کنند.

کارگاه آموزشی «کارگردانی» ظهر یکشنبه دوم اردیبهشت با حضور ابراهیم حاتمی‌کیا نویسنده و کارگردان ایرانی در پردیس چارسو محل برگزاری سی و ششمین جشنواره حهانی فیلم فجر برپا شد. سهیل دانش اشراقی طراحی کانسپتهای فیلمهای اخیر حاتمی کیا نیز در این نشست حضور داشت.

ابراهیم حاتمی‌کیا در این جلسه با اشاره به استفاده از طراحی کانسپ در سه فیلم اخیرش گفت: اگر فرض ما بر این باشد که فیلمنامه آماده است و با پروداکشن بزرگی روبه رو هستیم لازم است که حتما قبل از شروع تولید به این فیلمنامه عینیت بخشیده شود و کارگردان تصوراتش را رو کاغذ بیاورد، البته می‌دانم که ما عادت داریم عینیت در حین فیلمبرداری ایجاد شود.

وی در ادامه صحبت‌های خودش در مورد نحوه عینیت بخشی در سینمای ایران عنوان کرد: فکر می‌کنم یکی از ویژگی‌های سینمای ایران شناور بودن فیلمسازها است. فیلمساز ایرانی به شکل شهودی و درونی با شرایطی که رخ می‌دهد تطبیق پیدا می‌کند. این پدیده ویژگی سینمای رئالیستی است و سینمای ایران هم در این زمینه موفق بوده با این حال وقتی قرار است یک فیلم با نگاه صنعتی تولید شود گروه باید به شکل دقیق توجیه باشد. در این شرایط حتما باید تصورات کارگردان تصویر شده باشد و وجود مرحله کانسپت بسیار ضروری است البته این بخش هنوز در سینمای ایران جا نیفتاده اما بسیار مهم است.

حاتمی‌کیا توضیح داد: کارگردان برای طراحی یک کانسپت خوب باید مانند یک متهم تمامی تصاویری را که در ذهنش وجود دارد به طراح کانسپت بگوید تا او بتواند آنها را نقاشی کند. متاسفانه در سینمای ایران معتقد هستند این کار لوکس و به درد نخور است اما من در سه پروژه اخیرم بسیار از این کار بهره بردم حتی معتقدم این کار به لحاظ اقتصادی هم بسیار اثرگذار است . علاوه بر این اگر طراح کانسپت به روز نباشد و فهم سینمایی نداشته باشد ممکن است تصاویر بسیار زیبایی خلق کند اما در ساخت اثر نهایی که یک فیلم بزرگ است به کار نیاید. به همین دلیل طراحی کانسپت کار هر کسی نیست و باید توسط هنرمندی اجرا شود که علاوه بر نقاشی و طراحی در حوزه سینما هم با سواد باشد.

کارگردان فیلم «روبان قرمز» در مورد تاثیرات زیاد طراحی کانسپت در آخرین اثرش گفت: در فیلم «به وقت شام» در صحنه‌ای می‌خواستیم آذوقه‌های کمکی را که از آسمان به سمت زمین فرستاده می‌شوند تجسم کنیم و برای این که به خروجی نهایی برسیم فیلم‌ها و تصاویر بسیار زیادی متعلق به همان منطقه را دیدیم سپس طراح کانسپت همه‌ این‌ها را روی کاغذ آورد. با این شکل عوامل فیلمبرداری، طراح صحنه و.. تا حدود زیادی متوجه می‌شوند که باید چگونه کار کنند. این کمک می‌کند که همه عوامل تصور یکسانی از یک پلان داشته باشند. یکی از گرفتاری های همیشگی کارگردان، طراح صحنه و... برای اجرای یک پلان نداشتن تصور یکسان از فضا است اما با این کار دیگر چنین مشکلاتی پیش نمی‌آید.

وی افزود: در واقع کانسپت به ما می‌گوید که چه چیز را می‌خواهیم و چه چیز را نمی‌خواهیم، وقتی ما از خواسته‌های خود به عنوان کارگردان آگاه باشیم، می‌توانیم آنها را به باقی تیم انتقال دهیم. البته بعضی از اوقات کانسپت بخشی از بی‌سوادی ما را به رخ می‌کشد و ممکن است به ما بگوید که هنوزآماده زایش هنری نیستیم.

این فیلمساز دفاع مقدسی درباره نقش طراحی کانسپت در اثر نهایی بیان کرد: طراحی کانسپت آن چیزی است که کارگردان می‌خواهد عوامل اجرا کنند. این جمله بسیار ساده است اما در اجرا بسیار سخت است. مساله کانسپت باعث می‌شود که ذهنیت کارگردان به شکل مشخص منتقل و فیلم به بهترین حالت اجرا شود. اگر این ذهنیت اجرا نشود فیلمبردار کار خودش را انجام می‌دهد و نماهای خوبی می‌گیرد اما این‌ها نماهایی نیست که مدنظر کارگردان است.

در دومین کارگاه تخصصی بازار فیلم چه خبر است؟

در دومین کارگاه‌ تخصصی بازار فیلم سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر بازارهای مهم و شاخص دنیا معرفی شدند و به شیوه های حضور و فروش آثار پرداخته شد.

دومین کارگاه‌ تخصصی بازار فیلم سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با موضوع «معرفی بازارهای عرضه محتوا» با حضور محمد اطبایی پخش کننده بین‌المللی و کارشناس سینما، چنگیز حسنی کارشناس حوزه سینمای بین الملل و مهدی یادگاری مدیر بازار فیلم سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، یکشنبه 2 اردیبهشت ماه ساعت 17:30 در سالن 6 پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

مهدی یادگاری در ابتدای کارگاه با اشاره به اینکه در حال حاضر عطشی در فیلمسازان وجود دارد که فیلمهایشان را در جهان به نمایش بگذارند، بیان کرد: بازارهای عرضه محتوا در حال حاضر به سه دسته آثار سینمایی، مستند و کودک تقسیم میشوند.

وی در مورد بازارهای جذاب برای فروشندهها بیان کرد: بازارهای مهم عرضه آثار سینمایی به بازارهای AFM، EFM، بازار جشنواره فیلم کن، بازار برلین و بازار فیلم و تلویزیون بین المللی هنگ کنگ تقسیم میشوند.

محمد اطبایی پخش کننده بین‌المللی نیز درباره بازارهای جهان گفت: بازارهای مختلفی در سینمای دنیا برگزار میشود که در کنار بازارهای مهم و شاخص، بازارهای عامتر نیز هستند که انواع فیلم در آنها عرضه میشود. البته اگر فیلم شما در 5 جشنواره مهم سینمایی دنیا پذیرفته شوند، شانس حضور در بازارها نیز آسانتر میشود.

وی در معرفی بازار فیلم جشنواره کن بیان کرد: جشنواره کن 1946 آغاز به کار کرد و موفقیتهایی که داشت سبب شد در سال 1959 بازارش نیز راه اندازی شود. بازار کن به شکل حرفهای از زمانی که ژیل ژاکوب در دهه 70 شکل جدی تری به خود گرفت.

اطبایی افزود: برخی فیلمسازان سینمای ایران پیش از انقلاب به بازار کن میرفتند و بعد از آن، از صنعت سینمای ایران مرحوم آشتیانی نیز فیلمهایی در این بازار عرضه می کرد. اولین حضور جدی از طرف ایران در بازار کن از طرف بنیاد سینمای فارابی و علیرضا شجاع نوری بود که از سال 1368 تاکنون به صورت جدی هر سال حضور داشته است، همچنین برخی شرکتها نیز به صورت مستقل در بازار کن حضور دارند.

وی در مورد جایگاه بازار کن اظهار کرد: بازار کن نسبت به بقیه بازارهای دنیا فاصله گرفته است و در قله قرار دارد و این موضوع به ویژگیها و سیاستهای فرهنگی فرانسه برمی گردد.

اطبایی همچنین به هزینه های بالای حضور در بازار کن و برلین اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 60 کشور در ویدیواینترنشنال حضور دارند و اطلاعات کلی در مورد سینمای ملی کشورشان ارایه میدهند و جای تاسف دارد که ما هنوز در این بخش جایی نداریم. شاید بنیاد فارابی می توانست در بخش دهکده، فضایی را به خودش اختصاص دهد.

این پخش کننده بین المللی با اشاره به ترس مسئولان سینمایی در بازارهای عرضه محتوا گفت: برخی از مدیران سینمایی از حضور در بازار واهمه دارند که در بیشتر مواقع به دلیل حواشی ایجادشده توسط رسانهها است. به نظر من حضور مدیران و مسئولان سینمایی باید در بازارها بیشتر باشد و جا دارد اهالی سینما هم به شکلی در این فضا حضور پیدا کنند. 34 درصد شرکت کنندگان در بازار کن، کن اولی هستند و بنابراین نباید از حضور در بازار واهمه داشت چراکه باید جایگاه خودمان را تثبیت کنیم.

وی به زمان برپایی بازارهای عرضه محتوای جهانی نیز تاکید کرد و آن را یکی از ویژگیهایی برشمرد که در فروش فیلم ها تاثیر دارد.

یادگاری در بخش دیگری از کارگاه بازارهای فیلم های انیمیشن را برشمرد و افزود: بازار فیلم انیمیشن یکی از بازارهایی است که مورد غفلت سینماگران و مسئولان ما است. در این حوزه، سه بازار مهم درایم که میپ جونیور، سینه کید و اَنِسی هستند.

وی همچنین به بازار فیلمهای مستند اشاره کرد و گفت: از افرادی که در حوزه مستند فعالیت دارند تقاضا میکنم برای تهیه و درج زیرنویس از افرادی که به زبان مادری کشور مربوطه آشنایی دارند استفاده کنند.

مدیر بازار فیلم سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر خاطرنشان کرد: بازارها به خاطر آسان شدن ارتباطات، در حال کم رونق شدن هستند که البته ممکن است به خاطر وضعیت اقتصادی جهان هم باشد.

چنگیز حسنی نیز در سخنانی به پخش کنندهها و تهیهکننده‌ها توصیه کرد: کارتان را از بازارهای خیلی بزرگ شروع نکنید. حُسن بازارهای کوچکتر این است که اگر خوب پیگیری کنید تمامی هزینههای شما رایگان میشود و اگر کانتر داشته باشید حتی هزینه رفت و آمد و اسکان تان را پرداخت می کنند چراکه این بازارها منطقه ای هستند.

وی با تاکید بر مداومت حضور شرکت ها در بازارهای اصلی به مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد داد که نسبت به حمایت از این بخش تمهیداتی اندیشند.

در بخش دیگر مراسم یادگاری نیز با تاکید بر مساله کپی رایت گفت: یکی از گرفتاریهای سینماگران ما این است که از محل حق نشرشان درآمد مداومی ندارند. دستگاههای اجرایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در این حوزه فعالیت کنند و به بازارهایی نیاز داریم که صاحبان اثر و خریدارها با هم صحبت کنند.

وی در مورد حضور شرکتهای خصوصی در بازارهای جهانی نیز بیان کرد: راه ورود به بازارهای جهانی از طریق شرکتهای خصوصی است و امیدوارم در کنار اینها دولت نیز حمایتهایی داشته باشد.

اطبایی با بیان اینکه دولت برای حضور در بازارهای دنیا هیچ هزینهای پرداخت نمیکند، گفت: ما در این بازارها تنها هستیم و این تنهایی ما در رقابت با دیگر کشورها قابل مقایسه است و حتی امکان تک نمایش و تبلیغات برای فیلمهایمان نداریم چون نمی توانیم از پسِ هزینه‌های آنها برآییم. در مورد این موفقیتها حرف زیاد مطرح می شود اما در عمل اتفاقی نمی افتد.

وی در پایان درباره رایت فیلمهای ایرانی در بازارهای جهانی اظهار کرد: رایت فیلمهای ایرانی در بازارهای جهانی در زمره کمترین مبلغ است. همچنین از آنجایی که ظرفیتهای نمایشی برای فیلم‌های هنری کم شده است، فروش این فیلمها در بازارهای جهانی بسیار سخت است.