کد خبر: ۲۱۲۶۶۴
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۰۸

انعقاد بزرگترین قرارداد نفتی با ارتش در مکران

قرارداد خط لوله ایرانشهر – چابهار بین وزارت نفت و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور وزرای دو وزارتخانه امضا شد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ بیژن نامدار زنگنه در مراسم امضای قرارداد خط لوله گاز ایرانشهر – چابهار که بین وزارت نفت و وزارت دفاع امضا شد اظهار داشت: امروز روز مهمی برای صنعت نفت و منطقه مکران است. از این جهت که این منطقه به لحاظ راهبردی و توسعه اهمیت داشته و تاکید جمهوری اسلامی ایران بر توسعه آن بوده است.

وی ادامه داد: بخشی از منطقه مکران از جاسک آغاز می‌شود که پایانه نفتی در آن احداث شده که ابتدای سال 99 فعال می‌شود همچنین برنامه احداث پالایشگاه و پتروشیمی را در منطقه داریم. بخش شرقی مکران نیز منطقه چابهار و کنارک است که علاوه بر نقش بندری واحدهای پتروشیمی در آن احداث خواهد شد که منجر به تحول در این منطقه کلیدی و دسترسی به اقیانوس هند خواهد شد.

وزیر نفت با بیان اینکه گازرسانی به سیستان و بلوچستان برای ما اهمیت زیادی داشته است گفت: سیستان و بلوچستان تنها استانی است که گاز نداشتیم که گازرسانی به این استان را از اردیبهشت سال گذشته افتتاح کردیم و اکنون توسعه در حال انجام است و یکی دیگر از برنامه‌های ما نیز گازرسانی به چابهار و کنارک و مکران است که البته پیش از گازرسانی به منازل به لحاظ تامین گاز صنعت اهمیت دارد.

وی با اشاره به پروژه خط لوم گاز ایرانشهر – چابهار تصریح کرد: این پروژه با اهتمام و سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی نیروهای مسلح ا نجام می‌شود و تمام منابع 1300 میلیارد تومانی آن غیر از ورق لوله که توسط شرکت گاز تامین می‌شود را تامین خواهند کرد.

زنگنه ادامه داد: با اجرایی شدن این پروژه دو کارخانه تولید متانول احداث می‌شود که سود آ‌ن از محل بازپرداخت هزینه‌ها برداشته می‌شود.

وی با یادآوری اینکه پروژه خط لوله گاز ایرانشهر – چابهار طی چهار سال به نتیجه خواهد رسید بیان کرد: این پروژه نمایانگر اراده وزارت دفاع برای اتمام سریع کار است ضمن اینکه بزرگترین پروژه‌ای است که تاکنون وزارت نفت با بخش ارتش وزارت دفاع داشته و این به دلیل اهمیت استراتژیک توسعه در منطقه مکران است.