کد خبر: ۲۱۲۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۵۵۱

سخنان معنادار زنگنه خطاب به نماینده دلواپس مجلس: اگر من جانی، جنایتکار و خیانتکار هستم نباید اینجا باشم/ اشکالی ندارد ما با هم مخالف باشیم ولی از هم متنفر نباشیم، چرا اینقدر به یک وزیر سوء ظن دارید؟/ چرا در برابر هر تغییری مقاومت می‌کنیم؟

وزیر نفت با بیان اینکه مجری سیاست‌های نظام است، گفت: ما برای کار نفت به حمایت شما (نمایندگان) نیاز داریم و از نظر منابع در وضعیت خوبی نیستیم و دچار مشکلات جدی هستیم. من نمی‌توانم در جلسه علنی بگویم که آمریکا چه بهانه‌هایی دارد،‌ نباید بهانه سوء استفاده به دست‌شان بدهیم اما باید به نفت کمک کرد.


وزیر نفت با بیان اینکه مجری سیاست‌های نظام است، گفت: ما برای کار نفت به حمایت شما (نمایندگان) نیاز داریم و از نظر منابع در وضعیت خوبی نیستیم و دچار مشکلات جدی هستیم. من نمی‌توانم در جلسه علنی بگویم که آمریکا چه بهانه‌هایی دارد،‌ نباید بهانه سوء استفاده به دست‌شان بدهیم اما باید به نفت کمک کرد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ بیژن نامدار زنگنه در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) و در جریان پاسخگویی به سوال جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد درباره نقش باشگاه نفت و حضور فامیل‌های ثروت و قدرت در نگاه به بیرون، اظهار کرد: اینکه صنعت نفت ما می‌تواند در توسعه کشور نقش عظیمی داشته باشد، شکی نیست البته می‌گویند قبل از انقلاب انگلیسی‌ترین وزارتخانه، نفت بوده در حالیکه این وزارتخانه سال ۵۸ و بعد از انقلاب تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه تمام درآمد حاصل از صادرات نفت خام و فرآورده‌های آن به خزانه واریز می‌شود و مجلس برای ریال به ریال آن تصمیم‌گیری می‌کند، گفت: من همیشه مصر هستم که بخشی از درآمد نفت به توسعه منابع نفت‌خیز اختصاص یابد و این موضوعی است که نمایندگان خوزستان و مناطق نفت‌خیز در جریان آن هستند.

وی با اشاره به انتقاد نماینده مشهد نسبت به افزایش صادرات و تولید نفت، گفت: من مجری سیاست‌های نظام هستم و سیاستگذار نیستم. سال ۷۹ مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی بخش نفت و گاز را ابلاغ کردند که در آن افزایش ظرفیت تولید صیانت شده نفت متناسب با ذخایر موجود و برخورداری کشور از قدرت اقتصادی، امنیتی و سیاسی پیش‌بینی شده است. همچنین افزایش تولید نفت به حضور ما در بازارها از نظر امنیتی هم کمک می‌کند. کشوری که یک میلیون رشد صادرات دارد با کشوری که پنج میلیون رشد صادرات دارد متفاوت است. مثلا روسیه ۱۰ میلیون بشکه تولید نفت دارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز به اروپا صادر می‌کند. هیچ کس در دنیا جرات ندارد صادرات گاز و نفت روسیه را تحریم کند چرا که اگر این کار را بکنند اروپا زمین می‌خورد بنابراین حتما قدرت امنیتی را بالا می‌برد اما این تصمیم من نبوده و تصمیم نظام بوده است.

زنگنه با بیان اینکه حفظ و توسعه ظرفیت‌های تولید نفت و گاز در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی پیش‌بینی شده، اظهار کرد: من باید این سیاست‌ها را اجرا کنم. همچنین در قانون برنامه پنجم مصوب شده که تولید نفت در پایان برنامه به ۴.۸ میلیون بشکه در روز برسد، این میزان در حال حاضر ۳.۸ میلیون بشکه است. علاوه بر این ۲۰۰ میلیارد دلار نیاز سرمایه‌گذاری در صنعت نفت پیش‌بینی شده که ۱۳۰ میلیارد دلار آن در صنایع بالادستی است و برای تحقق آن باید با خارجی‌ها کار کنیم چرا که هم به سرمایه و هم به تکنولوژی نیاز داریم.

وزیر نفت با بیان اینکه ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه را نمی‌توان از بازار داخلی تامین کرد، گفت: چنین ظرفیتی وجود ندارد ولی معتقدم تا جایی که می‌شود باید از داخل جذب کنیم. ما در قراردادهای خارجی هم حداقل ۲۰ درصد سهم ایرانی‌ها را داریم، ضمن اینکه حضور خارجی‌ها به افزایش امنیت ملی ما هم منجر می‌شود. در مناقصه‌هایی که با توتال برگزار شد ۸۰ درصد ایرانی‌ها برنده شدند در واقع آنها منابع، مدیریت و فناوری می‌آورند و در کنارش ایرانی‌ها کار را جلو می‌برند.

وی اضافه کرد: می‌گویند نگاه به داخل ندارید، آیا من نگاه به خارج دارم؟ مپنا و پتروپارس را چه کسی در کشور درست کرد؟ چه کسی تحول عظیم صنعت پتروشیمی را برای جلوگیری از خام فروشی ایجاد کرد؟ ما در سال ۷۶، یک میلیارد دلار تولید پتروشیمی داشتیم و الان این میزان ۲۰ میلیارد دلار است که طی چند سال آینده به ۴۰ میلیارد دلار هم خواهد رسید. همچنین برای لوله‌های مصرفی صنعت نفت قراردادی به ارزش ۵۶۰ میلیون دلار به یک شرکت ایرانی واگذار شده است.

زنگنه با بیان اینکه هزینه‌کرد ۱۵ تا ۱۶ هزار میلیارد دلار برای گازرسانی روستایی علاوه بر تامین منافع مردم موجب ایجاد اشتغال شده، اظهار کرد: من معتقد نیستم که برای عزت ایران باید بگوییم خارجی‌ها به کشور نیایند، مگر تیم ملی ما مربی خارجی ندارد، چه اشکالی دارد تعامل کنیم، این ترس از خارجی‌ها چیست؟

وزیر نفت در ادامه با اشاره به طرح برندینگ، یادآور شد: این طرح از اول اختیاری بود و اجباری در کار نبوده و هدف آن هم کاهش تصدی دولت و ارائه خدمات بهتر به مصرف‌کنندگان بوده است. برخلاف برداشتی که می‌شود که قرار است انحصار ایجاد شود، چنین چیزی نیست و کسی نمی‌تواند بیشتر از ۲۰ درصد نازل‌ها را داشته باشد، چرا در برابر هر تغییری مقاومت می‌کنیم؟ آیا شما از وضع جایگاه‌ها راضی هستید؟ ما سه هزار و ۵۰۰ جایگاه بنزین و گازوئیل و دو هزار جایگاه سی‌ان‌جی داریم که برای آنها شرکت پخشی با ۱۷ هزار پرسنل درست شده که هزینه‌اش به دوش مردم است در حالیکه برند، حمل و نقل، نظارت بر کیفیت و کمیت و زیباسازی جایگاه را انجام می‌دهد و این به نفع جایگاه‌داران است و اختیاری است اما اینکه برخی می‌گویند برندها واسطه هستند این‌چنین نیست و اطلاع‌رسانی اشتباه صورت گرفته است.

زنگنه با بیان اینکه برای باشگاه نفت و گاز وقتی نگذاشته و تنها در پنج سال، دو سخنرانی برای آنها انجام داده است، گفت: به من می‌گویید ۲۰۰ شرکت درست کنید، برای شرکت‌های اکتشاف و تولید چقدر مخالفت شد، باید فضای کسب و کار درست باشد و همه همدل باشیم. من یک عمر با آبرومندی کار کردم و تنها چیزی که دارم آبروست. اشکالی ندارد ما با هم مخالف باشیم ولی از هم متنفر نباشیم، چرا اینقدر به یک وزیر سوء ظن دارید؟ به من می‌گویید کار سری می‌کنم، آیا منظورتان کار غیرقانونی است؟

وی ادامه داد: اگر من جانی، جنایتکار و خیانتکار هستم نباید اینجا باشم اما اگر نیستم با این کار به ۲۷۰ نماینده‌ای که من را انتخاب کردند توهین می‌شود. آنها به من اعتماد کردند و اگر من خلاف کنم به اعتمادشان خیانت کردم. یک عده با شما همفکر نیستند، این چه گناهی است؟ اگر خلافی است دستگاه‌های امنیتی و قضایی با آن برخورد می‌کنند و او را حصر می‌کنند. از کدام فامیل ثروت و قدرت و کدام آقازاده صحبت می‌کنید.

زنگنه درباره باشگاه نفت و گاز گفت:‌ تشکیلاتی طبق قانون تشکیل شده و ۲۰۰ ارشد بخش نفت و برق که از اساتید برجسته هستند در آنجا مشغولند، ما باید به آنها احترام بگذاریم، آیا حتما همه چیز باید در دولت باشد؟ یک نهاد غیردولتی می‌خواهد به کشور خدمت کند، ما باید با هم با دوستی و بدون سوء ظن کار کنیم. جایی هم که اطمینان به یک خلاف داریم آن را به قوه قضاییه و دستگاه‌های امنیتی بدهیم تا بررسی کند اما اگر چنین چیزی نیست، توهین هم نشود.

وزیر نفت خطاب به نمایندگان گفت: ما برای کار نفت به حمایت شما نیاز داریم،‌ از نظر منابع در وضع خوبی نیستیم و دچار مشکلات جدی هستیم. من نمی‌توانم در جلسه علنی بگویم آمریکا چه برنامه‌هایی دارد، ما نباید بهانه سوء استفاده دست آنها بدهیم، باید به نفت کمک کنیم چرا که نفت می‌تواند موتور پیشران توسعه اقتصادی کشور باشد.

وی در پایان با بیان اینکه سرمایه‌گذاری سالانه ۴۰، ۵۰ میلیارد دلار کشور را متحول می‌کند، در عین حال گفت که اگر اجازه ندهیم سرمایه خارجی به کشور بیاید، وضعیت روز به روز بدتر می‌شود.