کد خبر: ۲۱۳۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۴۱

ولایتی: نام خلیج فارس، هرگز تغییر نمی‌کند

مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل با اشاره به تاریخچه و سوابق دیرینه خلیج فارس و تعلق همیشگی این خطه به ایرانیان، گفت: داغ و آرزوی تصرف و یا تغییر نام خلیج فارس برای همیشه تاریخ بر دل استعمارگران و ایادی استکبار گذاشته خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ علی‌اکبر ولایتی روز یکشنبه در مراسم رونمایی از کتاب مصور 'خلیج فارس' در مرکز همایش های صدا و سیما باقدردانی از تولید این اثر ماندگار با موضوع خلیج فارس، اظهار کرد: درباره خلیج فارس و هربخش از ایران اسلامی هر اندازه کار و تلاش کنیم باز هم جای کار دارد و کم است .

ولایتی با اشاره به موضوعات و اهداف پشت پرده ایادی استکبار ،آمریکا و اسرائیل در تلاش برای تغییر نام این منطقه تصریح کرد: ماجرای تغییرنام خلیج فارس و تحریف آن توسط ایادی استکبار، فتنه انگیزی است و آنها باید این را بدانند که کاری بیهوده و گذرا کرده اند.

مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: از گذشته های دور و آنچه اسناد، تاریخ و پیشینه ایرانیان و بیان مورخان فارس و عرب نشان می دهد، خلیج فارس خطه متعلق به ایرانیان بوده است .
ولایتی با اشاره به آثار و نوشته های یونانیان در این زمینه خاطر نشان کرد : در تمامی اسناد موجود بررسی شده ایرانی و عرب نام این خطه را با ' بحر فارسی ' و ' خلیج فارس' آورده و شناخته اند.

وی گفت : اطلاعات نقشه های موجود در موزه ها بویژه در خارج از کشور نیز حکایت از همین مهم دارد .
مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب با ذکر این سوال که چرا بیگانگان این قدر روی این خطه و تغییر نام آن اصرار دارند، گفت : تغییرنام در واقع مقدمه ای بر تغییر هویت و ادعای مالکیت بر خلیج فارس است و جز این هیچ هدف دیگری در کار نیست.

به گفته ولایتی، ایادی استکبار هنوز هم بر تغییر نام و تسلط بر خلیج فارس اصرار دارند چرا که بنای آنها تسلط بر آسیای مرکزی و اقیانوس هند است.

وی تاکید کرد کسانی مانند سعودی ها که امروز درمورد خلیج فارس سخن می گویند در واقع بلند گوهای آمریکا ، رژیم صهیونیستی و انگلیس هستند که ایده استعمار و استبداد را دنبال می کنند.

ولایتی گفت: جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته و حتی قوی تر و محکم تر از گذشته برنام خلیج همیشه فارس تاکید داشته و دارد و هیچگاه اجازه نخواهد داد کوچکترین تغییری در نام این خطه ایجاد شود.

وزیر اسبق امور خارجه ایران با ذکر این نکته که نخستین بار انگلیسی ها این تغییر نام را آغاز کردند تا نام فارس را حذف کرده و 'خلیج عربی' را جایگزین کنند، اظهار داشت: از آن پس دیگران نیز به دنبال این تغییر نام برآمدند اما راه به جایی نبرده و در واقع تلاش بیهوده کرده و به بیراهه زدند.

ولایتی خاطرنشان کرد: در مقطعی به صورت رسمی و مکتوب از سازمان ملل درباره خلیج فارس سوال کردیم و پاسخی که ارائه شد تاکید بر نام خلیج فارس بود.

وی در عین حال تاکید کرد: تغییر نام مقدمه تغییر هویت، مالکیت و ایجاد ادعاهای کاذب درمورد تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران است از این رو وقتی عبارت خلیج عربی استفاده می شود برای این است که بار حقوقی به آن تعلق گیرد این درحالی است که اگر تمامی سواحل را هم در نظر بگیریم مجموعه سواحل ما درخلیج فارس با تمامی جزایر آن بیش از مجموعه سواحلی خواهد شد که 6 کشور حاشیه خلیج فارس در اختیار دارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت راهبردی منطقه خلیج فارس تاکید کرد و افزود: ازنظر متخصصان ژئوپلتیک هر کشوری که بر خلیج فارس مسلط شود بر اقیانوس هند مسلط شده است لذا برخی کشورها امروز با طرح موضوع تغییر نام خلیج فارس در واقع بلندگوهای هژمونیست های دنیا به شمار می روند که این سخنان را تکرار می کنند.

ولایتی تاکید کرد در واقع یک موضع استعماری پشت این قضیه به چشم می خورد اما آنچه حائز اهمیت است اینکه مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران پای آن ایستاده و آن چه قطعی می ماند نام جاویدان و بلندآوازه خلیج همیشه فارس است.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل همچنین در پایان ابراز امیدواری کرد که در زمینه موضوع خلیج فارس آثار دیگری نیز با وصف همه ابعاد و موضوعات این خطه به رشته تحریر درآید تا از این طریق بتوان نام خلیج فارس را برای همیشه در حافظه تاریخ مکتوب ثبت و به نسل های آینده تبیین و معرفی کنیم.