کد خبر: ۲۱۴۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۱۸

تاکتیک جدید نفتی ایران چیست؟

تاکتیک جدید نفتی ایران چگونه است؟

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ تحلیلگر مسایل نفت در اعتماد نوشت: یک هفته مانده به اعلام نظر ترامپ برای خروج احتمالی امریکا از برجام، شرکت ملی نفت ایران با تدبیری درست خود را برای روز ۱۲ مه، آماده کرده است. چطور؟

١- روزهاي گذشته در خبر‌ها خوانديد كه صادرات نفت خام ايران در ماه آوريل (فروردين و ارديبهشت) به رقم بي‌سابقه ۲ ميليون و ۶۲۰ هزار بشكه در روز رسيده است. آيا اين به معناي افزايش توليد نفت ايران است؟ خير.

٢- حالا يك خبر جديد به شما بدهم. با قراردادهاي فروش نفتي كه امضا شده است، صادرات نفت ايران در ماه مه‌ (ارديبهشت و خرداد) هم از متوسط صادرات نفت خام ايران در دوره پس از برجام، بالاتر خواهد بود. پس بازار در انتظار نفت بيشتري از ايران باشد.

متوسط صادرات نفت خام ايران پس از برجام، روزانه حدود ۲ ميليون و ۱۴۰ هزار بشكه بوده است.

٣- با توجه به متوسط صادرات نفت خام ايران بعد از برجام، (روزانه حدود ۲ ميليون و ۱۴۰ هزار بشكه)، شركت ملي نفت با اتخاذ راهكارهايي، در ماه گذشته (آوريل) و در ماه فعلي (مه) تمام نفت‌هايي كه روي كشتي‌ها يا در مخازن خشكي، ذخيره كرده بود را به فروش رسانده و مي‌رساند. صريح بگويم كه در ماه‌هاي گذشته به دليل تعميرات برخي پالايشگاه‌هاي دنيا و برخي مشكلات، بخشي از نفت توليدي ايران فروش نرفته و روي كشتي‌ها مانده بود.

٤- سياست جديد شركت ملي نفت باعث آن شده است تا چنانچه ترامپ از برجام خارج شود و با همراهي اروپايي‌ها مشكلاتي براي فروش نفت ايران ايجاد شود، ايران بتواند براي مدتي همچنان به ميزان فعلي (حدود ٢ ميليون و ١٤٠ هزار بشكه در روز)، نفت توليد كند. حتي اگر نتواند بخشي از اين توليد نفت را بفروشد، مي‌تواند براي مدتي آن را در مخازن ذخيره‌سازي خشكي‌اش ذخيره كند و بخشي را هم روي كشتي‌ها نگه‌دارد.

٥- چين در ماه آوريل ۷۱۳ هزار بشكه در روز، هند روزانه ۷۰۰ هزار بشكه و اروپا ۸۱۵ هزار بشكه در روز نفت خام از ايران خريده‌اند. ژاپن نيز حدود ۱۴۰ هزار بشكه نفت خام و كره جنوبي هم حدود ۹۰ هزار بشكه در روز نفت خام از ايران خريده‌اند. (كره جنوبي علاوه بر نفت خام، ۱۳۰ هزار بشكه هم ميعانات گازي از ايران خريده است.)

٦- اگر اروپا با تصميم احتمالي ترامپ براي خروج از برجام همراهي نكند و با ماندن در برجام نفت ايران را بخرد، فروش نفت ايران حتي با خروج امريكا از برجام، صدمه‌اي نمي‌بيند. فقط ممكن است انتقال پول نفت كمي سخت‌تر شود. مگر همين الان انتقال پول نفت ايران سخت نيست؟!