کد خبر: ۲۱۴۹۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۷۲۰۹۷
آیت‌الله یزدی:

حرف ما این است که باید از این حکومت الهی و مردمی تمام‌قد حمایت کنیم/ برخی با لباس روحانیت می‌گویند حوزه‌های علمیه باید به شرایط قبل از انقلاب برگردند / توجیهشان این است که حوزه نباید به حکومت و دولت وابسته باشد/ مگر ما طرفدار وابستگی حوزه به حکومت هستیم؟

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: متأسفانه برخی با لباس روحانیت می‌گویند که حوزه‌های علمیه باید به شرایط قبل از انقلاب برگردند، توجیهشان این است که حوزه علمیه نباید به حکومت و دولت وابسته باشد.


رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: متأسفانه برخی با لباس روحانیت می‌گویند که حوزه‌های علمیه باید به شرایط قبل از انقلاب برگردند، توجیهشان این است که حوزه علمیه نباید به حکومت و دولت وابسته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: متأسفانه برخی با لباس روحانیت می‌گویند که حوزه‌های علمیه باید به شرایط قبل از انقلاب برگردند، توجیهشان این است که حوزه علمیه نباید به حکومت و دولت وابسته باشد.

آیت‌الله یزدی در آغاز درس خارج فقه خود با اشاره به سیر تاریخی نهضت اسلامی و پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 57 اظهار داشت: حدوداً چهل سال پیش در این کشور انقلابی به پا شد، یک رژیم طاغوتی موردحمایت همه‌ طاغوت‌های دنیا به دست امام راحل رضوان‌الله تعالی علیه و علمای اسلام و با همراهی مردم واژگون شد و حکومتی به نام اسلام و موردقبول مردم و روحانیت مستقر شد.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه به دشمنی‌ها و توطئه‌های مختلف برای تضعیف و سرنگونی انقلاب اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: با وجود همه توطئه‌های دشمنان، ما نزدیک به چهل سال از این حکومت دفاع کرده‌ایم و همچنان از آن دفاع می‌کنیم اما این به معنای آن نیست که در نظام ما، هیچ نقص و ایرادی وجود ندارد.

آیت‌الله یزدی با اشاره به این نکته که در همه حکومت‌ها ممکن است نواقصی وجود داشته باشد، ابراز کرد: مگر می‌توان حکومتی را پیدا کرد که هیچ نقصی و ایرادی در سازوکار خود نداشته باشد؟ اما عاقلانه و منطقی نیست که به بهانه وجود یک نقص و اشکال، ماهیت آن حکومت را به‌طور مطلق زیر سؤال ببریم.

وی ادامه داد: واقعیت این است که جهت‌گیری و مسیر نظام ما، بر اساس احکام و دستورات اسلام و قرآن است، اسلامی که تا پیش از انقلاب تنها در مساجد و حوزه‌ها وجود داشت اما به برکت انقلاب اسلامی در سراسر جامعه و ادارات و نهادها و دستگاه‌های حکومتی و دولتی جاری و ساری شده است.

آیت‌الله یزدی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی از درون حوزه و با حمایت روحانیت و علمای اسلام برپاشده است، بر لزوم حفظ روحیه انقلابی گری طلاب تأکید کرد و افزود: ما وظیفه‌داریم که از نظام اسلامی دفاع کنیم، روحانیت و حوزه‌های علمیه همچنان که از ابتدای پیروزی انقلاب حامی و پشتوانه این نظام بوده، همچنان با همان روحیه انقلابی باید از نظام اسلامی دفاع کند.

وی با انتقاد از برخی زمزمه‌ها مبنی بر بازگشت حوزه‌های علمیه به فضای پیش از انقلاب، گفت: متأسفانه برخی با لباس روحانیت می‌گویند که حوزه‌های علمیه باید به شرایط قبل از انقلاب برگردند، توجیهشان این است که حوزه علمیه نباید به حکومت و دولت وابسته باشد، اما مگر ما طرفدار وابستگی حوزه به حکومت هستیم؟ حرف ما این است که باید از این حکومت الهی و مردمی که برای احیای احکام و سنت‌های اسلامی و برای استقلال و آزادی برپاشده، تمام‌قد حمایت کنیم. در این مسیر روحانیت هم وظیفه دارد با توجه به دینی بودن نهضت و با توجه به اینکه امام راحل از درون همین حوزه‌ها قیام خود را شروع کرده‌اند، راه ایشان را تا رسیدن به همه آرمان‌ها و شعارها ادامه بدهیم.

استاد حوزه علمیه گفت: اسلام وقتی قوی است که بتوانیم احکام الهی را اجرا کنیم، وگرنه اسلام منحصر و محدود در مساجد و حوزه‌ها همچنان که پیش از انقلاب وجود داشت، چه ضمانتی برای اجرای احکام و چه خطری برای دشمنان اسلام دارد؟

آیت‌الله یزدی تصریح کرد: حوزه‌های علمیه پایگاه اسلام و انقلاب هستند، یقیناً فرصتی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای تبلیغ دین و معارف اسلامی فراهم شد، هرگز وجود نداشت، بنابراین روحانیت باید از این فرصت تاریخی نهایت بهره را ببرد نه آنکه فکر بازگشت به دوران پیش از انقلاب را در سر داشته باشد.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین همچنین بر لزوم استفاده از ایام تبلیغی ماه مبارک رمضان برای تبیین خدمات انقلاب اسلامی تأکید کرد و افزود: طلاب در این ایام باید مردم و مخصوصاً جوانان را بیش‌ازپیش با اسلام و انقلاب آشنا کنند و ضمن تبیین شرایط حساس داخلی و خارجی و البته اشاره به مشکلات و نواقص مختلف، دل‌های مردم را برای آینده‌ای بهتر امیدوار نگه‌دارند.