کد خبر: ۲۱۵۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۸۸

اخوانی ها به پایان خط رسیدند؟

تروریستی نامیده شدن جنبش اخوان المسلمین، به معنای آن است که این گروه از این به بعد حق هیچ گونه فعالیت سیاسی و اجتماعی ندارد و عضویت در آن نیز جرم محسوب می شود.
فرانس 24 نوشت: تروریستی نامیده شدن جنبش اخوان المسلمین، به معنای آن است که این گروه از این به بعد حق هیچ گونه فعالیت سیاسی و اجتماعی ندارد و عضویت در آن نیز جرم محسوب می شود.

به گزارش سرویس بین الملل تیک Tik.ir،  قدرت حاکم بر مصرجنبش اخوان المسلمین را گروهی تروریستی نامیده و در نتیجه فعالیت های آن نیز از این به بعد غیرقانونی خواهد بود.تروریستی نامیده شدن اخوان المسلمین توسط قدرت حاکم بر مصر بعد از حمله روز سه شنبه این هفته به نیروهای مسلح مصری در صحرای سینا صورت گرفت که گفته می شود کار این گروه بوده است.این درحالی است که گروه دیگری مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.

به هر حال، تروریستی نامیده شدن این جنبش از آنجا در فضای سیاسی مصر مهم است که همه پرسی درباره قانون اساسی جدید این کشور قرار است تا سه هفته دیگر برگزار شود.

معنای روشن تروریستی اعلام شدن جنبش اخوان المسلمین این است که این گروه از این به بعد حق ندارد هیچگونه فعالیتی، چه سیاسی چه اجتماعی داشته باشد. این در حالی است که این گروه اکنون مدارس و بیمارستان های زیادی در سراسر مصر دارد. اما این گروه سیاسی فعلا تظاهرات و راهپیمایی های اعتراضی خود را ادامه می دهد.طرفداران محمد مرسی اکنون چندین ماه است که برای بازگرداندن وی به قدرت تظاهرات می کنند.

پیامد مهم تر دیگر این تصمیم آن است که هر کسی که ثابت شود عضو جنبش اخوان المسلمین است بازداشت خواهد شد.

اما کارشناسان مسائل حقوقی نظر دیگری در این باره دارند. آنها می گویند گرفتن چنین تصمیمی، نه درحوزه اختیارات دولت،بلکه در قلمرو صلاحیت دستگاه قضایی کشوراست. این امر بدان معناست که اگر جنبش اخوان المسلمین بخواهد می تواند به دستگاه قضایی کشور دراعتراض به این تصمیم شکایت کند.اما در شرایط کنونی نیز دستگاه قضایی کشور مایل به بررسی چنین اعتراضی نیست و در نتیجه این گروه مذهبی -سیاسی برای احقاق حق خود نمی تواند به دستگاه قضایی کشور نیز امیدی داشته باشد.از همین رو، جنبش اخوان المسلمین با بی توجهی به این تصمیم از طرفداران خود خواسته است دوباره تظاهرات کنند.

فرانس 24 ضمن اشاره به اینکه  یک گروه دیگر غیر از اخوان المسلمین مسئولیت حمله روز سه شنبه این هفته به نیروهای پلیس مصر در صحرای سینا را برعهده گرفته است ،نوشت:«درست است که مسئولیت این حمله را گروه انصار بیت المقدس برعهده گرفته است که گروهی وابسته به القاعده است و نفوذ زیادی نیز در منطقه صحرای سینا دارد،اما مقامات مصری آن را جدای از اخوان المسلمین نمی دانند. همین گروه بود که در ماه گذشته عملیات نافرجام علیه وزیر کشور مصر را انجام داد. مقامات مصر کاملا مطمئن هستند که گروه انصار بیت المقدس در مصر با جنبش اخوان المسلمین ارتباط دارد».

دولت مصر هیچ گونه دلیل و مدرکی در دست ندارد که نشان دهد بین این گروه و جنبش اخوان المسلمین ارتباط وجود دارد. خود گروه جنبش اخوان المسلمین نیز هر گونه ارتباط با این گروه و دست داشتن در عملیات علیه نیروهای پلیس را رد و آن را محکوم کرده است.