کد خبر: ۲۱۵۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۵۷
مجید انصاری:

فاصله بین دفتر جنتی با دفتر رئیس جمهور کمتر از صد متر است؛ تلفن سیاسی هم دم دستشان است چرا بیانیه؟/ صدور بیانیه نشان دهنده نوعی مقابله است

فاصله بین دفتر آقای جنتی با دفتر آقای رئیس جمهور فکر می کنم کمتر از صد متر یا دویست متر باشد و تلفن سیاسی هم دَم دستشان است و خیلی راحت می توانند نظرات خودشان را با آقای رئیس جمهور در میان بگذارند.
فاصله بین دفتر آقای جنتی با دفتر آقای رئیس جمهور فکر می کنم کمتر از صد متر یا دویست متر باشد و تلفن سیاسی هم دَم دستشان است و خیلی راحت می توانند نظرات خودشان را با آقای رئیس جمهور در میان بگذارند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه برجام باید در جهت منافع انقلاب اسلامی و ملت ایران ارزیابی شود، گفت: ما به دوران مذاکرات برگشته ایم که همزمان با حضور آقای دکتر ظریف و تیم مذاکره کننده هسته ای در ژنو و صحنه کارزار مبارزات دیپلماتیک، دلواپسان علیه آنها اعلامیه صادر می کردند و از تریبون ها می خواندند.

امروز هم درست در شرایطی که آقای ظریف و دستگاه دیپلماسی کشور دارند برای جلوگیری از تحقق توطئه آمریکا و حفظ برجام مشغول مبارزه و در حال مسافرت به روسیه و کشورهای اروپایی هستند، این نوع برخورد و اعلام موضع در واقع تضعیف دولت و تضعیف دستگاه دیپلماسی کشور است.

آنچه در ادامه می آید مشروح گفت و گوی جماران با حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری است:

نظر شما در مورد بیانیه اخیر رییس مجلس خبرگان چیست؟

بیانیه ای که در سطح رسانه ها به عنوان بیانیه رییس مجلس خبرگان مطرح شد مایه شگفتی و در عین حال تأسف است؛ گرچه این بیانیه به هیچ وجه به عنوان بیانیه مجلس خبرگان رهبری تلقی نمی شود. بیانیه هایی که به عنوان مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام و یا هر نهاد حقوقی دیگری صادر می شود راهکار خودش را دارد. اگر چند نفر از اعضای یک نهاد حقوقی بیانیه ای را صادر کنند، بیانیه شخصی آنها محسوب می شود و اعلام موضع امضاء کنندگان آن است. طبق آیین نامه داخلی اگر به نام مجلس خبرگان بیانیه صادر می شود، هیأت رئیسه آن را تنظیم می کند و باید در مجلس مطرح و مورد تأیید اعضا قرار بگیرد.

مواضع آقای جنتی در مورد برجام از ابتدا برای همه روشن بود

بیانیه اخیر خبرگان به نام رئیس آن صادر شده است.

اگر رئیس یک نهاد از طرف آن نهاد بخواهد بیانیه ای را صادر کند حتما باید با اطلاع و تأیید آن نهاد باشد؛ پس این اطلاعیه صرفا اعلام موضع شخص آیت الله جنتی است. مواضع آیت الله جنتی در مورد برجام و حتی دولت آقای روحانی از ابتدا برای همه روشن بود؛ از این جهت این مواضع دور از انتظار نیست. اما اینکه رئیس یک نهاد مهم حکومتی، آن هم در جایگاه خبرگان رهبری، در شرایطی که دشمنی های آمریکا و مثلث شوم آمریکا، اسرائیل و عربستان با پادویی و صحنه گردانی منافقین علیه ملت ایران در جریان است و نتانیاهو و دشمنان ملت ایران ذوق زده از خروج آمریکا از برجام دولت و ملت ایران را تحت انواع اتهامات و فشارها قرار داده اند، همراهی با آنها در اعمال فشار بر رئیس جمهور و دولت منتخب نه شرط انصاف و اخلاق و نه در جهت منافع ملی است.

ما به دوران مذاکرات برگشته ایم

به طور کلی نظر شما در مورد انتقادات که در فضای کنونی به برجام می شود و موضع گیری هایی که قبل و بعد از خروج آمریکا از برحام در مورد این توافق صورت می گیرد، چیست؟

در شرایط کنونی همه مردم و تمام نهادها، دستگاه ها و مسئولین کشور باید همصدا و یکپارچه برای خنثی سازی آثار این شیطنت ها حضور داشته باشند و از دولتی که در خط مقدم مواجهه و مقابله با این شیطنت ها است حمایت کنند. ما به دوران مذاکرات برگشته ایم که همزمان با حضور آقای دکتر ظریف و تیم مذاکره کننده هسته ای در ژنو و صحنه کارزار مبارزات دیپلماتیک، دلواپسان علیه آنها اعلامیه صادر می کردند و از تریبون ها می خواندند. امروز هم درست در شرایطی که آقای ظریف و دستگاه دیپلماسی کشور دارند برای جلوگیری از تحقق توطئه آمریکا و حفظ برجام مشغول مبارزه و در حال مسافرت به روسیه و کشورهای اروپایی هستند، این نوع برخورد و اعلام موضع در واقع تضعیف دولت و تضعیف دستگاه دیپلماسی کشور است.

اگر قرار به عذرخواهی باشد دیگران اولی هستند

اگر قرار به عذرخواهی در کشور برای اقدامات نسنجیده باشد، دیگران خیلی اولی هستند که با حمایتشان از دولت گذشته و مواضع افراطی و اقدامات نسنجیده کار را به اینجا رساندند. آنها باید از ملت ایران عذرخواهی کنند؛ کسانی که به نوعی به تحمیل تحریم های دوازده سال گذشته به مردم کمک کردند.

تناقض در موضع گیری های جریان دلواپس

جریان مخالف دولت و یا به اصطلاح دوران برجام جریان دلواپس، بعد از خروج آمریکا از برجام هجمه شدیدی علیه دولت، آقای رئیس جمهور، آقای دکتر طریف و کل مذاکرات هسته ای راه افتاده که در بیانیه آقای جنتی هم تحت عنوان اینکه باید رئیس جمهور از مردم عذرخواهی کند به چشم می خورد. مشخص نیست این آقایان دنبال چه موضوعی هستند؛ نوعی تناقض در موضع گیری آنها به چشم می خورد. از یک طرف آمریکا را به خاطر عهدشکنی و خروج از برجام محکوم می کنند و تأکید می کنند که باید اروپایی ها به برجام پایبند باشند و باید تضمین لازم را برای حفظ برجام بدهند و از طرفی به رئیس جمهور و آقای ظریف نسبت به انجام برجام اعتراض دارند. اگر برجام بد بوده پس چرا ترامپ را به خاطر خروج از آن سرزنش می کنند؟ و چرا کشورهای اروپایی و اعضای 1+5 را به ماندن در برجام و دادن تضمین انجام مفاد برجام توصیه می کنند؟ این یک تناقض آشکار است.

برجام و مذاکرات هسته ای درست و در جهت منافع ملی بوده است

برجام و مذاکرات هسته ای درست و در جهت منافع ملی بوده است. دلیلش این است که بارها و بارها آقای ترامپ گفتند که ایرانی ها سر ما کلاه گذاشتند و دولت اوباما بدترین توافق تاریخ آمریکا را امضا کرد. نتانیاهو بارها گفته که برجام یک توافق بد و مصیبت بار برای اسرائیل بوده است. توافقی که برای آمریکا بدترین قرارداد و برای اسرائیل مصیبت بار تلقی شود علی القاعده در جهت منافع انقلاب اسلامی و ملت ایران باید ارزیابی شود.

گرچه آقای روحانی بارها گفته اند که ما این را قبول نداریم و این توافق برد برد بوده، اینکه آقای ترامپ از این توافق خارج شده و بی آبرویی نقض عهد و بر هم زدن یک توافق بین المللی را به جان خریده نشان می دهد که برجام توافقی حقوقی و در جهت منافع مردم ایران بوده است.

صحبت کردن یک مسئول عالی رتبه از طریق بیانیه نهایت بی تدبیری است

چرا از نظر سیاسی به اینجا رسیده ایم که مسئولین نظام از طریق بیانیه با هم صحبت کنند؟

به هر صورت اینکه یک مسئول عالی رتبه در نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق بیانیه با رئیس جمهور کشور صحبت کند نهایت بی تدبیری و نادیده گرفتن مصالح عمومی کشور است.

فاصله صد متری دفتر آیت الله جنتی با رئیس جمهور

به نظر شما بهترین راهی که آیت الله جنتی می توانست انتقادات خود نسبت به برجام و خروج آمریکا از برجام را مطرح کند چه بود؟

اولا آقای جنتی در این بیانیه راهکاری ارائه نکرده اند و همان مسائل کلی که مقام معظم رهبری خطوط آن را ترسیم کردند و دولت هم با تمام توان دارد اقدام می کند را بیان کردند. ثانیا فاصله بین دفتر آقای جنتی با دفتر آقای رئیس جمهور فکر می کنم کمتر از صد متر یا دویست متر باشد و تلفن سیاسی هم دَم دستشان است و خیلی راحت می توانند نظرات خودشان را با آقای رئیس جمهور در میان بگذارند. صدور بیانیه نشان دهنده نوعی مقابله است و در شرایط فعلی مقابله با دولت یا تضعیف شخص آقای رئیس جمهور شرط عقل و انصاف نیست؛ ضمن اینکه به هر حال حکایت از این دارد که هنوز عده ای در حال و هوای دوران انتخابات هستند و منویات انتخاباتی خودشان را هر از چندگاهی یک بار در قالبی بروز می دهند. در هر حال من فکر می کنم این اقدام از سوی آقای جنتی به هیچ وجه پذیرفته شدنی نیست و در جهت منافع ملی ارزیابی نمی شود.