کد خبر: ۲۱۵۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۹۰

تعداد فوتی‌های مسمومیت قارچ‌های خودرو به ۶ نفر رسید

سخنگوی اورژانس کشور گفت: برابر آخرین آمار‌های دریافتی تا این لحظه ۲۷۹ نفر به مراکز درمانی اورژانس کشور مراجعه کرده اند که ۱۶۱ نفر از این تعداد در مراکز تحت معالجه قرار گرفته اند و متاسفانه ۶ نفر از آن‌ها فوت شده اند که ۵ نفر از این افراد از ساکنین استان کرمانشاه بوده اند و یک نفر ساکن استان لرستان بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ سخنگوی اورژانس کشور با اشاره به مسمومیت‌های قارچی اخیر گفت: از هفته گذشته مواردی به مراکز درمانی اورژانس کشور مراجعه می‌کردند که دارای علائمی همچون تهوع، استفراغ، درد‌های شکمی و کاهش سطح هوشیاری بودند.

مجتبی خالدی ادامه داد: با توجه به اینکه موارد مذکور، جزو علائم اولیه مسمومیت گوارشی هستند به مراکز درمانی ابلاغ شد که منبع مشترک این بیماری را شناسایی کنند چرا که در بازه زمانی کوتاهی تعداد زیادی از افراد درگیر این علائم شدند و روز به روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شد و این امر مستلزم شناسایی منبع مشترک بود. وی بیان کرد: پس از بررسیهای اولیه مشخص شد که کلیه بیماران دارای مسمومیت گوارشی، از قارچ‌های خودرو یا طبیعی مصرف کرده اند و بر همین مبنا رسیدگی به این مسئله در دستور کار حوزه بهداشت و درمان قرار گرفت.

خالدی افزود: برابر آخرین آمار‌های دریافتی تا این لحظه ۲۷۹ نفر به مراکز درمانی اورژانس کشور مراجعه کرده اند که ۱۶۱ نفر از این تعداد در مراکز تحت معالجه قرار گرفته اند و متاسفانه ۶ نفر از این افراد فوت شده اند که ۵ نفر از آن‌ها از ساکنین استان کرمانشاه بوده اند و یک نفر ساکن استان لرستان بوده است. وی تشریح کرد: استان‌های کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، لرستان و زنجان جزو استان‌هایی بوده اند که تعدادی مراجع مسموم به مراکز درمانی داشته اند.

از کارافتادگی یا نارسایی کبدی
سخنگوی اورژانس کشور خاطرنشان کرد: ۲۳ نفر از ۲۷۹ نفر مذکور با توجه به شدت و وخامت حالشان به جهت مسمومیت گوارشی ناشی از مصرف قارچ دچار مسمومیت کبدی و از کارافتادگی یا نارسایی کبدی شده اند که نیاز به پیوند کبد پیدا کرده اند. وی ادامه داد: برابر آخرین گزارشات ۲۳ نفر از بیماران نیز به بیمارستان نمازی شیراز انتقال پیدا کرده اند و ۳ نفر از آن‌ها عمل پیوند کبد را انجام داده اند و مابقی در نوبت بررسی پیوند کبد هستند و ۱۰ نفر از افراد مسموم به شهر تهران منتقل شده اند و در بخش مراقبت‌های ویژه تحت معالجه قرار گرفته اند.

از مصرف قارچ‌های خودرو و طبیعی خودداری کنید
خالدی در توصیه به شهروندان ساکن استان‌های غربی که در معرض این مسمومیت قارچی قرار دارند، ابراز داشت: به شهروندان ساکن مناطق غربی توصیه می‌شود از مصرف قارچ‌های خودرو و طبیعی خودداری کنند چرا که شاید این قارچ‌ها از نظر ظاهری تفاوتی با قارچ‌های معمولی که در بازار عرضه می‌شوند نداشته باشند، ولی سطح مسمومیت آن‌ها بسیار بالا است و جان افراد مسموم را تهدید می‌کند. وی در پایان تاکید کرد: همچنین به پرسنل بهداشت و درمان توصیه می‌شود در صورت مشاهده علائم اولیه مسومیت در مراجعان به مراکز،سریعا از مصرف قارچ خوراکی آن‌ها اطلاع یابند و در صورتی که فرد مسموم، قارچ مصرف کرده بدون معطلی شخص را به مراکز درمانی دارای متخصص مسمومیت گوارش داخلی ارجاع و افراد را از مرگ حتمی نجات دهند.