کد خبر: ۲۱۵۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۵۰

حبیب الله زاده: سفر جک استراو به تهران سه روزه است

کاردار غیر مقیم ایران در انگلیس اعلام کرد که هیات پارلمانی انگلیس به ریاست «جک استراو» نیمه دی ماه جاری برای سفری سه روزه به تهران می آیند.

به گزارش ایرنا، «محمدحسن حبیب الله زاده» درباره این سفر اظهار داشت: بر اساس توافق مقدماتی، این سفر برای نیمه دوم دی ماه سال جاری تنظیم شده است و طی آن یک هیات پارلمانی مرکب از چهار نماینده عضو گروه روابط با ایران در مجلس انگلیس به مدت سه روز به کشورمان سفر می کنند.

عباسعلی منصوری آرانی رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس نیز به تازگی اعلام کرده است، هیات پارلمانی انگلیس به سرپرستی جک استراو با علی لاریجانی رییس مجلس، علاء الدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس و برخی مقامات سیاسی کشور دیدار می کند.

به گزارش ایرنا، کاردار غیرمقیم ایران در انگلیس درباره سفر اخیرش به لندن و اقدامات صورت گرفته نیز در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی خانه ملت گفت: در این سفر بازدیدی از اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در انگلستان صورت گرفت، نحوه ارایه خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم نیز بررسی شد و مذاکراتی با مقامات وزارت خارجه انگلستان صورت گرفت.

حبیب الله زاده ادامه داد: در این سفر دو ملاقات جداگانه با تعدادی از نمایندگان گروه پارلمانی روابط با ایران در مجلس انگلیس نیز انجام شد و دیداری نیز با حجت الاسلام والمسلمین معزی رییس محترم مرکزاسلامی انگلیس صورت گرفت.

وی با اشاره به رایزنی وزرای خارجه دو کشور در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و تاکید بر احیای گام به گام روابط دو جانبه اظهار داشت: بازگشایی سفارتخانه های دو کشور در تهران و لندن یکی از این گام ها است اما قبل از آن لازم است تا طرفین پیرامون برخی مسایل توافقات لازم را صورت دهند.

حبیب الله زاده ادامه داد: از طرفی برخی از ساختمان ها و اماکن نیاز به تعمیرات و بازسازی دارند که بخشی از آن باید قبل از بازگشایی صورت پذیرد.

وی درباره برافراشته بودن پرچم سوئد بر سر در سفارت انگلیس در تهران گفت: در شرایط کنونی و پس از آنکه طرفین پیرامون روند اجرایی لغو وضعیت حفاظت منافع به توافق برسند، در مرحله بعد، تبادل یادداشت انجام خواهد شد که نتیجه آن ملغی شدن وضعیت حفاظت منافع بوده و به تبع آن پرچم حافظ منافع از سفارتخانه ها نیز برداشته خواهد شد.

حبیب الله زاده با تاکید بر اینکه به لحاظ ماهوی هیچ تفاوتی در صلاحیت های کاردار مقیم و غیرمقیم وجود ندارد مگر در محل استقرار که آن هم با توجه به وضعیت جاری توافق شده است، گفت: پس از حل و فصل مسائل ممکن است وضعیت از غیرمقیم به مقیم تغییر پیدا کند.

وی با یادآوری اینکه در خصوص رفت وآمد کارداران دو کشور به تهران و لندن نیز هیچ محدودیتی وجود ندارد، افزود: طرفین می توانند بر اساس ضرورت به صورت مکرر به پایتخت ها سفر و به هر میزانی که لازم باشد اقامت و ضمن انجام ملاقات ها و مذاکره، امورات را پیگیری کنند.

کاردار غیرمقیم ایران در انگلیس با بیان این که بالغ بر صدها هزار نفر از هموطنان ایرانی در انگلیس مقیم هستند، اظهار داشت: پس از تعطیلی سفارت کشورمان لندن در سال 1390، ارایه خدمات کنسولی به ایرانیان عملا متوقف شد.

وی افزود: وزارت امور خارجه در این مدت از طریق دو راهکار برخی از امور کنسولی را با تاسیس ستاد پشتیبانی کنسولی ایرانیان مقیم انگلیس و نیز صدور دستور العملی برای انجام امور کنسولی ایرانیان در برخی از نمایندگی های جمهوری اسلامی در پایتخت های اروپایی موضوع را پیگیری کرد.

حبیب الله زاده با یادآوری اینکه از ابتدای خرداد ماه امسال نیز ارایه بخشی از خدمات کنسولی به صورت مستقیم در لندن آغاز شده است، گفت: در شرایط فعلی امکان ارائه تمام خدمات کنسولی مورد نیاز هموطنان مقیم انگلیس در دست بررسی قرار دارد.