کد خبر: ۲۱۶۲۱۲
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۵۷

تحول در صنایع با ظهور استارت‌آپ‌ها

امروزه استارت‌آپ‌ها تحولات بسیاری در حوزه‌های مختلف کسب‌و‌کار ایجاد کرده‌اند. به ویژه آنکه به گفته کارشناسان تا سال 2025 میلادی، بسیاری از مشاغل از میان رفته یا به صورت اینترنتی انجام می‌شوند. پیشرفت تکنولوژی تمامی عرصه‌های زندگی را تحت تاثیر خود قرار داده است. بسیاری از شغل‌ها نیز به جای دفاتر به فضای مجازی منتقل شده و در سایت‌ها، نرم‌افزارها و استارت‌آپ‌ها فعالیت می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ در کلانشهرهای پر‌ترافیکی مانند تهران، مردم ترجیح می‌دهند به جای گیر کردن در ترافیک با استفاده از لپ‌تاپ یا تلفن‌های همراه هوشمند کارهای اداری خود را انجام دهند نه در صف‌های طولانی منتظر بمانند نه دود هوای آلوده تهران را استنشاق کنند.

سرویس‌های بسیاری در سراسر جهان با ایده‌هایی ناب به وجود می‌آیند و در مدتی کوتاه موفق می‌شوند مسیری صد ساله را در یک شب طی کنند.

موفقیت این شرکت‌های نو‌پا توجه دیگر افراد را نیز به مفهوم «استارت‌آپ» جلب کرده است. این روز‌ها مقالات بسیاری در رابطه با چگونگی راه‌اندازی یک استارت‌آپ موفق در سطح اینترنت منتشر می‌شوند و کاربران بسیاری رویاهای خود را در راه‌اندازی استارت‌آپی متفاوت جست‌وجو می‌کنند.

«استارت‌آپ» چند سالی می‌شود که در ایران نیز رونق پیدا کرده است. برگزاری رویداد‌های مختلف و گردهمایی‌های متعدد در طول سال‌های گذشته کمک کرده تا همزمان با دیگر کشور‌ها، کاربران ایرانی نیز در تب و تاب استارت‌آپ راه انداختن قرار بگیرند.

استارت‌آپ چیست‌

به طور کلی استارت‌آپ یک سازمان موقت است که با هدف یافتن یک مدل کسب‌و‌کار تکرارپذیر و مقیاس‌پذیر ایجاد شده است. استارت‌آپ‌ها‌ معمولا حول ایده‌های نوآورانه و خلاقانه بنا می‌شوند. در واقع فرد یا افرادی خوشفکر، با ایده‌های نو، در جست‌وجوی روش‌هایی برای کسب درآمد از آن ایده و تولید انبوه محصولات یا خدمات مبتنی بر آن ایده هستند. نوآوری در استارت‌آپ‌ها، به شکل نوآوری در بازار یا نوآوری در محصولات و خدمات خود را نشان می‌دهد.

اگر‌چه در تعریف استارت‌آپ بر این مساله تاکیدی وجود ندارد که حتما فعالیت آن در حوزه تکنولوژی یا فناوری اطلاعات باشد، اما به دلیل اینکه بسیاری از استارت‌آپ‌ها در سال‌های اخیر‌ حول این زمینه‌ها شکل گرفته‌اند، گاهی در تعریف استارت‌آپ به این مساله هم اشاره می‌شود که استارت‌آپ باید در حوزه فناوری‌های نوین فعال باشد.

تحول در فعالیت‌های مرتبط با بیمه

یکی از کارهای اداری وقت‌گیر و زمانبر فعالیت‌های مربوط به درخواست صدور و تمدید انواع بیمه‌هاست. به جز ترافیک و آلودگی هوا متقاضیان باید ساعت‌ها در صف انتظار بمانند یا اینکه منتظر اتمام اقدامات مربوطه برای صدور بیمه در دفاتر بیمه باشند اما اکنون استارت‌آپی در زمینه خدمات بیمه‌ای فعالیت می‌کند که با استقبال خوب مردم از آن به نظر می‌رسد دفاتر بیمه باید کسب‌و‌کار خود را جمع کنند و در فکر شغل دیگری باشند.

آیدین محمد‌حسینی، مدیر عملیاتی و پروژه استارت آپ (ایمیتو)در گفت و گو با «جهان صنعت» اظهار کرد: از اواخر سال 94 اقدامات مربوط به تحقیقات بازار و فعالیت‌های مطالعاتی آغاز شد و در روز 13 آذر 95 که روز بیمه است از این استارت‌آپ به صورت رسمی بهره‌برداری شد.

او افزود: ابتدا تنها خدمات مربوط به بیمه شخص ثالث و بیمه‌های خودرو ارائه می‌شد تا پس از مشاهده میزان اقبال عمومی دیگر خدمات نیز به این استارت‌آپ افزوده شود. پس از چندی بیمه عمر، بیمه مسافرتی، بیمه اموال و آتش‌سوزی، بیمه وسایل نقلیه شامل بارکش‌ها و موتور‌سیکلت‌ها، بیمه اشخاص، بیمه‌های پزشکان و پیرا‌پزشکان نیز به مردم عرضه شد.

محمد حسینی در ادامه بیان کرد: اکنون با سازمان تامین اجتماعی نیز همکاری می‌کنیم و صدور، تمدید و تجدید دفترچه‌های بیمه را نیز انجام می‌دهیم.

او درباره میزان استقبال مردم از این استارت‌آپ اظهار کرد: استقبال کاربران بسیار فراتر از آنچه انتظار داشتیم بوده است و از برنامه کاری خود جلوتر هستیم. با این استقبالی که مشاهده شده به زودی خدمات بیشتر و متنوع‌تری را به بازار عرضه خواهیم کرد.

تحول در صنعت گردشگری

یکی از حوزه‌هایی که به شدت در حال تغییر و توسعه است صنعت گردشگری است. این صنعت نیز با توجه به گسترش تکنولوژی موفق شده بسیاری از کسب‌و‌کارهای خود را به دنیای مجازی منتقل کند و در ایران نیز به تازگی شاهد استارت‌آپ‌های مختلفی هستیم که در زمینه اطلاع‌رسانی، فروش بلیت پروازها، قطارها و اتوبوس‌ها و رزرو هتل‌ها فعالیت می‌کنند.

حمید خلیلی‌پناه، مدیر و مشاور گردشگری استارت‌آپ‌(ایران پلنر) اظهار کرد: استارت‌آپ ما در زمینه برنامه‌ریزی سفر برای گردشگران داخلی فعالیت می‌کند. این سایت از سال 95 فعالیت خود را آغاز کرده و به طور جامع اطلاعات گردشگری داخل کشور را در اختیار گردشگران داخلی قرار می‌دهد.

او افزود: فعالیت بیشتر سایت‌های فعال در حوزه اطلاع‌رسانی گردشگری، بیشتر جاذبه‌محور بوده است اما «ایران پلنر» روند متفاوتی را در پیش گرفته است. این سایت درباره استان‌های جذاب اما کمتر‌شناخته‌شده یا ناشناخته برنامه سفر به گردشگران ارائه می‌دهد و برای آنها برنامه‌ریزی می‌کند که ساعات مختلف روز خود را در مقصد سفر چگونه بگذرانند.

خلیلی‌پناه با اشاره به اطلاعاتی که این استارت‌آپ در زمینه شیوه حمل‌و‌نقل و اقامت ارائه می‌کند بیان کرد: در «ایران پلنر» تمامی اطلاعات مورد نیاز درباره چگونگی حمل‌و‌نقل و اقامت در مقصدهای مختلف کشور وجود دارد اما فروش بلیت پرواز و قطار و رزرواسیون هتل در آن انجام نمی‌شود.

او با اشاره به اینکه «ایران پلنر» در نظر دارد محصولات گردشگری بفروشد اظهار کرد: خدمات فروش بلیت انواع سیستم‌های حمل‌و‌نقل و رزرواسیون هتل در آینده نزدیک قرار است در «ایران پلنر» به گردشگران عرضه شود. اما در حال حاضر این استارت‌آپ تنها یک سیستم اطلاع‌رسانی است.

سخن آخر

بسیاری از کسب‌و‌کارها و صنایع به دلیل ظهور استارت‌آپ‌ها در حال تحول هستند. در واقع استارت‌آپ‌ها همانند ماجرای تراکتور و گاوآهن هستند. اگر فعالان اصناف بتوانند خود را با تکنولوژی وفق دهند و فعالیت‌های خود را از طریق استارت‌آپ‌ها به دنیای مجازی منتقل کنند می‌توانند به آینده کسب‌و‌کار خود امیدوار باشند.