کد خبر: ۲۱۶۲۳۹
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۲۲

مروری بر تاریخچه گوشی های وان پلاس

در هفته ای که گذشت وان پلاس از گوشی هوشمند جدید وان پلاس 6 رونمایی کرد که تغییرات عمده ای را نسبت به نسل های پیشین تجربه کرده. در این مطلب قصد داریم مروری داشته باشیم بر تاریخچه گوشی های این کمپانی.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ وان پلاس، شرکتی که در 16 دسامبر سال 2013 تأسیس شده و کمتر از 5 سال از عمرش می گذرد تنها 8 گوشی هوشمند را معرفی کرده. استراتژی این شرکت چینی همواره در راستای این شعار بوده: «یک کار بکن ولی درست انجامش بده».

وان پلاس توسط یکی از کارمندان سابق شرکت «اوپو الکترونیک»، به نام «پِت لائو» تأسیس شد. مدتی بعد مشخص شد که این کمپانی یکی از زیر مجموعه های اوپو به حساب می آید. اوپو خود زیر مجموعه شرکت BBK به حساب می آید.

وان پلاس روندی مشابه با تیک تاک را برای گوشی های هوشمند خود پیش گرفته: یک گوشی نسل جدید را معرفی می کند (تیک) و پس از آن حدود 6 ماه بعد نسخه ای بهبود یافته از آن را روانه بازار می کند (تاک).

وان پلاس وان
سال 2014 زمانی بود که وان پلاس وان معرفی شد، موبایلی که با سیانوژن مُد همراه شده بود. سیانوژن در واقع سیستم عاملی سفارشی سازی شده و مبتنی بر اندروید بود که بر اساس نسخه های رسمی اندروید توسعه یافته بود. این سیستم عامل یکی از محبوب ترین نسخه های سفارشی اندروید بود. تیمی که در پس این سیستم عامل بودند، شرکتی را تأسیس کردند که به ارائه نسخه های تجاری از سیستم عامل «سیانوژن مد» می پرداخت.

وان پلاس وان گوشی هوشمندی بود که از آن به عنوان «قاتل پرچمداران» یاد می شد، صفتی که برازنده آن بود. اولین گوشی این کمپانی از نمایشگری 5.5 اینچی با رزولوشن 1080p بهره می برد و از چیپست اسنپدراگون 801 نیرو می گرفت، ولی قیمتی 300 دلاری داشت. با این شرایط بسیاری از گوشی های پرچمدار رقیبان را به چالش می کشید.

البته در آن زمان وان پلاس یک شرکت نوپا محسوب می شد و به این ترتیب توانایی عرضه در تعداد انبوه را نداشت. به همین دلیل فروش اولیه این گوشی تنها به واسطه دعوت نامه صورت می گرفت.

بعدها کمپانی سیانوژن برای وان پلاس مشکل ایجاد کرد. سیانوژن با کمپانی هندی مایکرومکس قراردادی امضا کرد و در پی آن وان پلاس به صورت موقت از عرضه گوشی های بهره مند از سیانوژن خود در جنوب آسیا منع شد.

پس از این اتفاق وان پلاس مجبور شد به سیستم عامل «اکسیژن او اس» روی آورَد. این سیستم عامل در برخی گوشی های وان پلاس که در چین عرضه می شدند، «هیدروژن او اس» نام گرفته بود.

وان پلاس وان فروشی یک میلیون واحدی را تجربه کرد که 40 درصد آن به آسیا، 30 درصد به اروپا و 20 درصد به آمریکای شمالی اختصاص داشت.

وان پلاس 2
در سال بعد وان پلاس 2 روانه بازار شد. این بار هم فروش بر مبنای دعوت نامه بود. البته خبری از محدودیت عرضه پیشین نبود. در سه روز پس از رونمایی تعداد یک میلیون واحد توسط کاربران رزرو شد و این میزان پس از یک هفته به دو میلیون واحد رسید.

این بار تمرکز اصلی بر روی جنس گوشی قرار گرفته بود. شاسی وان پلاس 2 از آلیاژ آلومینیوم-منیزیوم ساخته شده بود و جنس قاب های رسمی آن از کِولار و چوب های متنوع بود.

چیپست های اسنپدراگون 810 اولیه از مشکل گرم شدن بیش از اندازه رنج می بردند. با این حال کمپانی چینی تلاش کرد در وان پلاس 2 این مشکل را با کاهش سرعت هسته های پردازشی چیپست حل کند. دوربین اصلی این گوشی حسگری 13 مگاپیکسلی داشت و از لززشگیر اپتیکال بهره می بُرد. قابلیتی که بعدها در وان پلاس 5 و وان پلاس 5T حذف شد و البته در نهایت در وان پلاس 6 مجدداً ارائه شد.

البته نسل دوم گوشی های این کمپانی از مشکلاتی نیز رنج می برد. از جمله آنها می توان به عدم پاسخ دهی نمایشگر لمسی اشاره کرد.

وان پلاس اکس
در همان سال وان پلاس اکس ارائه شد که در واقع نسخه ای کوچکتر از وان پلاس 2 به شمار می رفت. البته شرایط برای این گوشی چندان مناسب نبود و به نظر می رسد امروزه وان پلاس تلاش می کند وجود وان پلاس اکس را نادیده بگیرد.

گوشی جدید در میان اولین هایی به شمار می رفت که از بدنه ای سرامیکی بهره می برد. برای اولین بار در میان گوشی های وان پلاس، نمایشگر OLED در آن تعبیه شده بود. بخش پشتی از جنس شیشه بود، در حالی که از قابی آلومینیومی بهره می برد. چیپست در نظر گرفته شده برای آن اسنپدراگون 801 بود و البته با قیمتی 250 دلاری (در مقابل قیمت 330 دلاری وان پلاس 2) عرضه شده بود.

در مقایسه با وان پلاس 2، لرزشگیر اپتیکال دوربین به همره حسگر اثر انگشت را از دست داده بود. با این حال تنها گوشی کمپانی چینی بود که از درگاه مایکرو اس دی بهره می برد. وان پلاس اکس با اندروید 5.1 عرضه شد و بعدها به نسخه 6.0 ارتقا یافت. با این حال تنها یک سال پشتیبانی نرم افزاری شامل حال آن شد.

وان پلاس 3
چهارمین گوشی وان پلاس، اولینی بود که بدون نیاز به دعوتنامه به فروش می رسید، بدنه ای فلزی داشت و به چیپست اسنپدراگون 820 به همراه 6 گیگابایت رم مجهز شده بود. این بار بر خلاف گوشی قبلی، شاهد معرفی یک محصول دوست داشتنی دیگر از وان پلاس بودیم.

وان پلاس 3 از فناوری شارژ سریع «دَش شارژ» بهره مند بود. همچنین نمایشگر AMOLED ساخت سامسونگ در آن تعبیه شده بود، تغییری که در گوشی های وان پلاس بعدی نیز ادامه پیدا کرد.

وان پلاس 3T
3T در واقع نسخه ای بهبود یافته نسبت به مدل قبلی بود. اکنون در رنگ های جدید خاکستری و طلایی ارائه شده بود. چیپست در نظر گرفته شده برای آن اسنپدراگون 821 بود و با دو نوع ظرفیت حافظه داخلی 64 و 128 گیگابایت ارائه می شد.

این بار وان پلاس 3T پشتیبانی نرم افزاری بهتری نسبت به مدل اکس دریافت کرد. ابتدا با اندروید 6.0 روانه بازارها شد در حالی که وعده به روز رسانی به اندروید 8.0 نیز داده شد.

وان پلاس 5
طراحی وان پلاس 5 مشابه با نسل پیشین بود ولی مهمترین تغییر آن دوربین اصلی دو گانه بود؛ دوربینی با حسگر جدید 16 مگاپیکسلی و ساخت سونی در کنار حسگری 20 مگاپیکسلی با لنز تله فوتو.

البته برخی از تبلیغاتی که در ابتدا در مورد این گوشی منتشر شد این تصور را ایجاد کرد که از زوم اپتیکال 2 برابری بهره می برد. در حالی که در واقع از زوم اپتیکالی 1.6 برابری بهره می برد که به صورت دیجیتالی به 2 برابر افزایش می یافت. همچنین لرزشگیر اپتیکال نیز در آن جایی نداشت.

گوشی مورد بحث مشابه با عادت معمول وان پلاس از حجم رم بالایی بهره می برد. این بار وان پلاس 8 گیگابایت رم را برای آن در نظر گرفته بود. با این حال نمایشگر وان پلاس 5 از مشکل عجیبی رنج می برد. برخی از کاربران گزارش کرده بودند که هنگام مرور منوی اپلیکیشن ها یا صفحات وب لرزش تصویر را مشاهده می کنند.

وان پلاس 5T
وان پلاس 5T اولین گوشی کمپانی مورد بحث بود که از نمایشگری کشیده با نسبت 18 به 9 بهره می برد. حاشیه کم پایین نمایشگر موجب شده بود که جایی برای حسگر اثر انگشت باقی نماند و این ماژول به پشت دستگاه منتقل شود.

همچنین قابلیت آنلاک کردن به واسطه تشخیص چهره کاربر برای آن در نظر گرفته شده بود. دوربین دوگانه آن از حسگرهای 16 و 20 مگاپیکسلی بهره می برد و البته هر دو آنها زاویه دید مشابهی را ارائه می کردند.

به این ترتیب امکان ثبت تصاویر بوکه فراهم شده بود که به لطف آن کاربران می توانستند تصاویری با پس زمینه و پیش زمینه محو را ثبت کنند.

وان پلاس 6
این گوشی که در هفته پیش معرفی شد نمایشگری کشیده تر از مدل های پیشین دارد. حالا نسبت نمایشگر 19 به 9 است و اندازه ای 6.28 اینچی دارد. در بالای نمایشگر یک بریدگی تعبیه شده و وان پلاس بر خلاف بسیاری از رقبا جک هدفون را از گوشی پرچمدار خود حذف نکرده است.

لرزشگیر اپتیکال نیز به دوربین اصلی وان پلاس 6 بازگشته؛ دوربینی که اکنون فیلم برداری با کیفیت 4k و نرخ 60 فریم در ثانیه را ارائه می دهد. حافظه داخلی در نظر گرفته شده برای جدیدترین گوشی وان پلاس تا 256 گیگابایت است.

البته وان پلاس 6 در برابر برخی از رقبا کمبودهایی هم دارد. هنوز خبری از محافظت کامل در برابر نفوذ آب نیست. علی رغم اینکه قاب پشتی از جنس شیشه است ولی از شارژ بیسیم پشتیبانی نمی شود. شاید برای ارائه این قابلیت ها باید منتظر وان پلاس 6T باشیم.