کد خبر: ۲۱۶۳۰۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۳۳

تلاش چین برای سرک کشیدن به پشت ماه

چین در حال اجرای برنامه فضایی جاه طلبانه ای است که بر طبق آن یک فضاپیمای اختصاصی ساخت این کشور بر روی نیمه تاریک ماه که همیشه پشت به زمین قرار دارد، فرود خواهد آمد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ برای برقراری ارتباط میان این فضاپیما و کره زمین نیاز به یک ماهوراه مخابراتی مستقل است که این ماهواره به نام Queqiao امروز از مرکز پرتاب ماهواره Xichang در جنوب غربی چین به فضا پرتاب شد.

نیمه تاریک ماه همیشه یکی از بخش های جذاب این قمر مصنوعی برای بشر بوده که اطلاعات موجود در مورد آن بسیار محدود است و چین امیدوار است با پرتاب فضاپیمای تازه خود براطلاعات موجود در این زمینه بیفزاید.

فضاپیمای یادشده که Chang’e 4 نام دارد، بعد از پرتاب و فرود بر روی کره ماه نتایج تحلیل ها و بررسی های خود را برای ماهواره Queqiao ارسال می کند و این ماهواره داده های مذکور را به زمین می فرستد.

چین قصد دارد چهار ماموریت در ارتباط با کره ماه انجام دهد. از این چهار ماموریت دو مورد در سال های 2007 و 2010 در قالب ارسال فضاپیماهای اکتشافی به دور کره ماه انجام شده و فضاپیمای Chang’e هم در سال 2013 بر سطح ماه فرود آمد.

یک ماموریت جداگانه در همین ارتباط در سال 2014 انجام شد و فضاپیمای Chang’e 5 T1 کپسولی را برای مدتی کوتاه در مدار ماه قرار داد و سپس این کپسول به زمین برگشت داده شد. قرار است چین در سال 2019 ماموریت مشابهی را با هدف جمع آوری نمونه های خاک و صخره از سطح کره زمین انجام دهد. اما زمان دقیق فرود فضاپیمای این کشور بر نیمه تاریک ماه هنوز مشخص نشده است.