کد خبر: ۲۱۶۳۴۸
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۳۶۸

ریاست لاریجانی بر مجلس تکرار خواهد شد؟ /خیز ۳ فراکسیون برای ۱۲ کرسی مهم مجلس /احتمال ابقای پزشکیان و مطهری بالا گرفت

وزن‌کشی فراکسیون‌ها برای سومین انتخابات هیات رئیسه مجلس آغاز شده است و هر روز صدایی از زیر سقف هرمی شکل بهارستان به گوش می‌رسد؛ گاهی ساز تفاهم کوک می‌شود و گاهی بر طبل استقلال می کوبند؛ حالا باید ببنیم یک هفته قبل از رای‌گیری حال و هوای سه فراکسیون سیاسی مجلس چگونه است؟
نیمی از عمر مجلس  دهم گذشت و مارش آماده باش برای سومین انتخابات هیات رئیسه مجلس به صدا در آمد. درست سال گذشته همین موقع ها بود که کاظم جلالی بین خبرنگاران امد و صحبت از تلاش برای ائتلاف میان سه فراکسیون به میان اورد اما نهایتا این تبدبل شد به دلخوری ها و فاصله بیشتر فراکسیون ها. دلیلش هم روشن بود برخی از اعصای فراکسیون ولایی و مستقلین درست روز انتخابات برخلاف تفاهم سه جانبه عمل کردند؛ آنها هم برای کرسی های نواب رئیس و هم برای ۹ کرسی دیگر خارج از لیست کاندیدا شدند و اتفاقا دو کرسی هیات رئیسه به این افراد رسید و در این میان انکه از قافله عقب ماند فراکسیون امید بود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ حالا با تمام اما و اگرها در حالی سومین وزن کشی برای ۱۲ کرسی هیات رئیسه آغاز می شود که باز زمزمه ائتلاف به گوش می رسد. حال سوال اینجاست که در یک هفته قبل از رای گیری برنامه سه فراکسیون برای صدر نشینی چیست؟

ساز تفاهم مستقلین
تا اینجا همه چیز گویا تکرار سال گذشته است. درست مانند همان روزها کاظم جلالی ساز تفاهم ائتلاف و اتحاد را کوک کرده و ایده اش این است که رئیس لاریجانی باشد و نواب هم پزشکیان و مطهری و برای ۹ کرسی دیگر سهم  هر فراکسیون ۳ کرسی باشد. البته پای دلخوری های سال گذشته و بدعهدی مستقلی ن و ولایی که به میان می آید می گوید قبول دارم که پارسال این اتفاقات رخ داد اما امسال باید ساز و کاری بیاندیشیم که دوباره شاهد اتفاقات پارسال نباشیم. آنطور که جلالی می گوید حتی جلسه ای با عارف و حاجی بابایی هم گذاشته شده است  و در همان جلسه عارف دلخوری هایش را از بدعهدی یک سال پیش مطرح می کند.

خط ائتلاف رئیس فراکسیون مستقلین، از سوی سخنگو پیگیری می شود و مهرداد لاهوتی در این رابطه به خبر آنلاین می گوید: «ما به دنبال این هستیم که به همراه دو فراکسیون دیگر یک لیست مشترک بدهیم.»

از آنجایی که فراکسیون ولایی دل پری از حضور مطهری بر کرسی نایب رئیسی دارند از همان سال اول تلاش کردند تا این کرسی را از او بگیرند و آن را یا به محمد دهقان بدهند و یا به حاجی بابایی حتی بر سر این موضوع جلساتی هم با مستقلی ن داشتند تا آن را حذف کنند اما آنچه میخواستند نشد و امروز از صحبت های لاهوتی پیداست که مرغ آنها همچنان یک پا دارد. لاهوتی می گوید : ما برای ایتلاف بر سر هیات رئیسه دو راه حل داریم یکی اینکه رئیس و نواب رئیس حفظ شوند و ۹ کرسی دیگر سه به سه تقسیم شود. راه دوم هم این است که رئیس حفظ شود و مابقی به رای گذاشته شود و تقسیم شود.

لاهوتی ادامه می دهد: تا اینجا مستقلی و امید همخوانی بیشتری داشتند اما ولایی ها فعلا تصمیم قاطعی نگرفته اند.

دو راهی امید
امیدی ها یک نگاه به پشت سر دارند و یک نگاه به رو به رو انگار بر سر دوراهی ایتلاف و استقلال بدجور گرفتار آمده اند. یکی می گوید باید ایتلاف کنیم و دیگری می گوید نتیجه ایتلاف سال گذشته چه شد ؟ . هرچند اختلاف نظر در این رابطه زیاد است. علیرضا رحیمی معتقد است باید ایتلاف کرد اما تضمین قطعی گرفت درست نقطه مقابل آن مسعود رضایی نماینده شیراز به خبر آنلاین می گوید دلیلی ندارد ایتلاف کنیم ما باید برای هر ۱۲ کرسی گزینه معرفی کنیم حتی برای ریاست. او در پاسخ به این سوال که آیا عارف دوباره وارد رقابت با لاریجانی می شود گفت: شاید عارف نخواهد برای ریاست کاندید شود اما پزشکیان می تواند و از آنجایی که ولایی ها هم دل خوشی ز لاریجانی ندارند این موضوع می تواند باعث شود در کرسی ریاست هم ما تغییر داشته باشیم.

اما آن طور که بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید می گوید گویا دل امیدی ها با ائتلاف است چراکه او می گوید: «فراکسیون امید سال گذشته لیست مشترکی با دو فراکسیون دیگر داد اما با بدعهدی مواجه شد که خروجی آن کاهش اعضای فراکسیون امید در هیئت رئیسه بود. به همین دلیل دغدغه اکثر اعضای فراکسیون امید آن است که در این باره دقت نظر بیشتری صورت گیرد تا شاهد تکرار بداخلاقی‌های سال گذشته نباشیم. البته بازهم همه گزینه ها روی میز است و ما هیچ تفاهمی را رد نمی کنیم کمااینکه سه عضو فراکسیون امید یعنی آقایان وکیلی، فتحی و حضرتی مسئول رایزنی با دو فراکسیون دیگر برای انتخابات هیئت رئیسه شدند. البته ما گزینه‌های دیگر یعنی دادن لیست مستقل را هم مدنظر داریم. همه چیز منوط به تصمیم گیری مجمع عمومی فراکسیون و ارائه گزارش افراد مامور برای رایزنی با سایر فراکسیونها می باشد.»

کرسی برای زنان و اهل سنت
بی مهری های نمایندگان سال گذشته دامن زنان و اهل سنت را هم گرفت هرچه در شعار ندای حمایت از حضور زنان و هل سنت در هیات رئیسه داده می شود اما در عمل نقطه مقابل شعارها رفتار می شود امسال نیز فراکسیون امید می گوید تصمیم دارد یک کرسی را به زنان و یک کرسی را به اهل سنت اختصاص دهد. حال باید دید ایا رفتاری که سال گذشته با قسیم عثمانی و فریده اولاد قباد شد امثال نیز بر ای گزینه های احتمالی تکرار می شود ؟

تردید و دوصدایی در ولایی‌ها
باز صداهای مختلفی از درون فراکسیون ولایی به گوش می رسد عده ای بر ائتلاف اصرار دارند و عده ای هم می گویند باید مستقل وارد گورد انتخابات هیات رئیسه بشویم. حسن نوروزی از زمره نمایندگان اصولگرایی است که به خبرآنلاین می گوید «بهتر است ائتلاف کنیم و با یک تفاهم در انتخابات شرکت کنیم» این درحالی است که نمایندگان دیگر مانند حسینعلی حاجی دلیگانی از ارائه لیست مستقل سخن به میان می آورد و می گوید ما باید حتی برای کرسی ریاست هم گزینه معرفی کنیم» او برای تاکید بر حرف خودش گفت«حتی اگر فراکسیون ولایی گزینه ای را معرفی نکند خود من برای ریاست کاندیدا می شوم» البته از فراکسیون ولایی فقط حاجی دلیگانی نیست که چنین عقیده ای دارد بلکه محمدجواد ابطحی هم می گوید:« فراکسیون ولایی باید لیست جدا و مستقل بدهد و اگر این کار را نکند من مستقلا کاندیدا می شوم».

این صحبت ها نشان می دهد اختلاف درون این فراکسیون زیاد است و آنطور هم که حاجی بابایی می گوید دز این اختلافات آنچنان زیاد است که جلسه مجمع عمومی فراکسیون بدون جمع‌بندی به پایان می رسد. حاجی بابایی در این رابطه گفته بود:« حمیدرضا حاجی بابایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مجمع عمومی فراکسیون ولایی روز گذشته به مدت سه ساعت به بحث و بررسی درباره نحوه ورود به انتخابات هیئت رئیسه پرداخت که در نهایت جمع بندی مشخصی حاصل نشد.»