کد خبر: ۲۱۶۳۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۵۶۹

پاسخ کوبنده تهران به وزیر خاص کاخ سفید

وزارت امور خارجه ایران، روحانی و ظریف به اظهارات سخیف و مداخله گرانه اخیر وزیر امور خارجه آمریکا واکنش نشان دادند.

بیانیه وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات پمپئو:

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ اظهارات سخیف، بی‌مایه، توهین‌آمیز و مداخله‌گرانه وزیرخارجه جدید امریکا و نسبت‌های ناروا به ملت بزرگ و متمدن ایران نشانه استیصال و درماندگی مقام‌های دولت امریکا در مقابل ملت ایران و تلاش مذبوحانه برای انحراف اذهان جهانی از اقدام غیرقانونی و نقض عهد امریکا در برجام است که حقوق بین‌الملل و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحدکه توسط دولت امریکا پیشنهاد و به اتفاق آرا تصویب شده بود را زیرپاگذاشته است.

رژیم آمریکا که با وجود مخالفت همه کشورهای جهان، به جز معدودی رژیم حقیر، روی تمامی تعهدات سیاسی، حقوقی و بین‌المللی خود پا گذارده است در موضعی نیست که برای کشور بزرگی همچون ایران که به تعهداتش پایبند بوده شرط تعیین کند.

به سردمداران رژیم امریکا بویژه وزیرخارجه آن توصیه می‌کنیم از سرنوشت سیاست های گذشته امریکا در قبال ملت ایران درس گرفته و دست از اقدامات و سیاست‌های مداخله گرانه و شکست خورده برای به اصطلاح ایجاد شکاف و تفرقه بین مردم و نظام مردمی جمهوری اسلامی ایران برداشته و بیش از این خود را نزد افکارعمومی جهان بی آبرو نسازند.

جمهوری اسلامی ایران با رد تک تک اتهامات و اکاذیب مطرح شده در این به اصطلاح راهبرد جدید، اظهارات وقیحانه وزیرخارجه آمریکا را مداخله آشکار در امور داخلی خود و تهدید غیرقانونی علیه یک عضو ملل متحد می داند و حق اقدامات قانونی را برای خود محفوظ می دارد. مسئولیت عواقب هرگونه اقدام ایذائی، غیر قانونی و زورمدارانه علیه ملت ایران بر عهده دولت ایالات متحده آمریکا خواهد بود.

روحانی خطاب به پمپئو: شما چه کاره هستی؟

حسن روحانی رئیس‌جمهور، شامگاه دوشنبه (31 اردیبهشت) در دیدار صمیمی با جمعی از اساتید و پزشکان گفت: اینکه یک آقایی که سال‌ها در یک مرکز جاسوسی مشغول فعالیت بوده، حالا بخواهد از جایگاه وزیر خارجه امور آمریکا برای ایران و دیگر کشورها تعیین تکلیف کند به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. شما چه کاره‌اید که می‌خواهید برای ایران و جهان تصمیم بگیرد و بگویید ایران در زمینه فناوری هسته‌ای چه بکند و چه نکند.

رئیس جمهور گفت: اینها از جنس همان حرف‌هایی است که قبل‌تر هم آمریکایی‌ها گفته‌اند و مردم ایران نسبت به آنها بی‌اعتنا بوده‌اند و حالا هم نسبت به آن بی‌اعتنا بوده و در کنار یکدیگر به راهشان ادامه خواهند داد.

واکنش ظریف به سخنرانی تند و ضدایرانی وزیر امور خارجه آمریکا

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ساعتی پس از سخنرانی تند و ضدایرانی وزیر امور خارجه آمریکا در اندیشکده موسوم به هریتج به آن واکنش نشان داد و در صفحه توئیتر خود نوشت:

«دیپلماسی قلابی آمریکا چیزی جز تنزل به عادات قدیمی نیست: [این دیپلماسی] که در حصار توهمات و سیاست‌های شکست‌خورده قرار دارد و گروه‌های فاسد دارای منافع خاص آن را دیکته می‌کنند، انتخاب‌های نادرست یکسانی را تکرار می‌کند و در نتیجه، همان محصولات ناخوشایند پیشین را درو خواهد کرد. ایران، در عین حال، در حال همکاری با شرکا برای راهکارهای برجامی در دوران پس از آمریکا هستیم.»