کد خبر: ۲۱۶۳۸۹
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۴۴

چرا نباید گوشی موبایل را در زباله انداخت؟

بسیاری از ما گوشی های هوشمندمان را سالانه یا دو سال یک بار با نمونه ای جدیدتر تعویض می کنیم، البته با شرایط اخیر قیمت ها در کشورمان احتمالاً برای سال های سال از گوشی هایمان استفاده خواهیم کرد. برخی از ما گوشی های غیر قابل استفاده را به راحتی در سطل زباله انداخته و از دردسرشان راحت می شویم. ولی این راحتی ممکن است به قیمت آتش سوزی خطرناکی تمام شود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ سازمان «Call2Recycle» که در برنامه بازیابی ملی آمریکا، اقدام به بازیابی زباله ها می کند گزارشی را منتشر کرده. بر این اساس باتری های لیتیوم-یونی که در گوشی های هوشمند دور انداخته شده وجود دارند، به تنهایی مسئول 65 در صد از آتش سوزی ها در تأسیسات ضایعات در کالیفرنیا در سال 2017 بوده اند.

موضوع وخیم تر این است که انفجار یک باتری می تواند واکنش های زنجیره ای را به دنبال داشته باشد که به آتش سوزی های مخرب عظیمی منتهی شود و جان انسان های زیادی را به خطر اندازد.
این اتفاقات موجب شده در ایالت کالیفرنیا کمپینی به راه بیفتد که از افراد درخواست می کند گوشی های خود را در زباله نینداخته و آنها را برای بازیافت تحویل دهند.

همچنین در ماه مارس سال جاری میلادی انفجار باتری لیتیوم-یونی در مرکزی در نیویورک موجب یک آتش سوزی شد که تا 2 روز ادامه یافت. این حادثه موجب بسته شدن 4 خط راه آهن در جزیره لانگ آیلند شد.

این موضوع اهمیت بازیافت باتری ها و نیز خطرات دور انداختن آنها در زباله ها را نشان می دهد. در بسیاری از کشورها کاربران می توانند باتری های خود را به مراکز ویژه تحویل دهند. حتی در آمریکا برخی از فروشگاه ها از جمله «Best Buy» و ... باتری های مستعمل را برای بازیافت تحویل می گیرند.
بر اساس بررسی های دیجیاتو در کشورمان تنها برای برخی از باتری ها از جمله نمونه های مبتنی بر سرب، شرکت های متعدد اقدام به دریافت این قطعات از کاربران به منظور بازیافت می کنند. امید می رود در آینده در کشورمان، جمع آوری و بازیافت این قطعات بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.