کد خبر: ۲۱۶۳۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۸۵
عراقچی‌:

برجام را به مسائل دیگر ربط بدهند، توافق از دست می‌رود / پیشنهاد ظریف درباره مجمع گفتگوی منطقه ای گوش شنوا نداشت

معاون وزیر خارجه ایران در مصاحبه ای با روزنامه ال پاییس اسپانیا گفت: اگر قدرت ها سعی‌ کنند برجام را به مسائل دیگری ربط بدهند، توافق را از دست خواهند داد.«عباس عراقچی»‌ در پاسخ به این پرسش که آیا ایران با پیشنهاداتی که «میگل آریاس کانیته» کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا به آنها ارائه داده راضی‌ هستند؟ گفت: هنوز از همه ابعاد این موضوع باخبر نیستیم. منتظریم که اروپایی ها، همانطوری که وعده داده ا‌ند یک بسته اقتصادی را به ایران تحویل دهند.
معاون وزیر خارجه ایران در مصاحبه ای با روزنامه ال پاییس اسپانیا گفت: اگر قدرت ها سعی‌ کنند برجام را به مسائل دیگری ربط بدهند، توافق را از دست خواهند داد.«عباس عراقچی»‌ در پاسخ به این پرسش که آیا ایران با پیشنهاداتی که «میگل آریاس کانیته» کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا به آنها ارائه داده راضی‌ هستند؟ گفت: هنوز از همه ابعاد این موضوع باخبر نیستیم. منتظریم که اروپایی ها، همانطوری که وعده داده ا‌ند یک بسته اقتصادی را به ایران تحویل دهند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ معاون وزیر خارجه ایران در مصاحبه ای با روزنامه ال پاییس اسپانیا گفت: اگر قدرت ها سعی‌ کنند برجام را به مسائل دیگری ربط بدهند، توافق را از دست خواهند داد.

«عباس عراقچی»‌ در مصاحبه روز دوشنبه خود با این روزنامه در پاسخ به این پرسش که آیا ایران با پیشنهاداتی که «میگل آریاس کانیته» کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا به آنها ارائه داده راضی‌ هستند؟ گفت: هنوز از همه ابعاد این موضوع باخبر نیستیم. منتظریم که اروپایی ها، همانطوری که وعده داده ا‌ند یک بسته اقتصادی را به ایران تحویل دهند.

وی افزود: البته بیشتر از آنچیزی که در برجام آمده، نمی‌ خواهیم. از خود این سئوال را می‌ پرسیم که آیا اروپایی ها می‌ توانند انتظارات ایران را برآورده سازند یا خیر؟

عراقچی‌ ادامه داد: آمریکا اکنون خارج از برجام، در ماه های آینده به وضع مجدد تحریم ها خواهد پرداخت. آیا اروپا می‌ تواند اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران را جبران کند یا خیر؟

معاون وزیر خارجه تصریح کرد :چیزی که به دنبال آن هستیم، به آنچه که ما انتظار داریم از برجام به دست بیاوریم ربط دارد. به طور مثال، توافق موجب لغو تحریم نفتی‌ شد. اکنون آمریکا می‌ خواهد تحریم های نفتی‌ را بار دیگر اعمال کند. آیا اتحادیه اروپا می‌ تواند تضمین دهد که ایران می‌ تواند نفت خام، گاز و محصولات پتروشیمی بفروشد؟

وی همچنین بیان داشت: آیا اتحادیه می‌ تواند معاملات بانکی موثر با ایران را تضمین کند؟ آیا می‌ تواند از شرکت های خودشان که در ایران کار می‌ کنند، محافظت کند ؟ اگر یک شرکت اسپانیایی تصمیم بگیرد با ایران کسب و کار داشته باشد آیا دولت اسپانیا یا اتحادیه اروپا می‌ تواند از آن محافظت کند؟ و اگر از سوی آمریکا جریمه شوند ، می‌ توانند از آن محافظت کنند؟. همه این موارد در برجام آمده بود. آیا با تحریم های آمریکا، همه اینها امکان پذیرند ؟ این سئوال بزرگی‌ است.

دیپلمات ایرانی گفت: ششم آگوست روزی است که کمیسیون اروپا آن را برای انتشار قانون تحریم ها تعیین کرده زیرا روزی است که آمریکا به اعمال مجدد تحریم ها خواهد پرداخت. هفته های اندکی‌ مانده تا اروپایی ها یک بسته اقتصادی با راه حل های عملی‌ ارائه دهد. البته پس از آن، نیاز به زمان داریم تا ببینیم آیا کارکرد دارد یا خیر ؟

عراقچی‌ از سوی دیگر در مورد نگرانی‌ های اروپا به خاطر نقش منطقه ای ایران و برنامه موشکی خاطرنشان ساخت: این نگرانی ها، هنگامی که به مذاکرات با اتحادیه اروپا، آمریکا و بقیه کشورها پرداختیم وجود داشتند اما در آن موقع، همه تصمیم گرفتیم برنامه هسته ای را به طور جداگانه از هر مساله دیگر بررسی کنیم و با تمرکز بر روی آن، مساله را حل کنیم و به این دلیل موفق شدیم.
معاون وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد که آمریکا، اتحادیه اروپا و دیگر کشورها می‌ دانستند که ایران یک برنامه موشکی بالیستیکی و مواضع مختلف منطقه ای دارد و تصمیم گرفتند که این مسائل را با مسئله هسته ای مخلوط نکنند.

وی هشدار داد: اگر آنها تلاش کنند برجام را به دیگر مسائل ربط دهند، توافق را از دست خواهند داد و حل بقیه مسائل را هنوز پیچیده تر خواهند کرد. اختلاط مسائل ، اشتباه بسیار بزرگی‌ است.
دیپلمات مذکور تصریح کرد: در مورد رسیدگی به آنها به طور مستقل، باید بدانند که قبلا یک توافق را امضا کردیم و برای ایران کارکردی ندارد. بدین ترتیب، قبل از هر چیز باید کاری کنند که برجام کارکرد داشته باشد. چگونه می‌ توانیم مذاکره مساله دوم را مطرح کنیم وقتی‌ توافق اولی‌ خوب کار نمی‌ کند؟

وی تاکید کرد: پیام ما روشن است. اولویت این است که برجام کار کند و از آنجا به بعد می‌ توانیم صحبت کنیم.

عراقچی‌ اضافه کرد: قابل درک است که مردم نگران وضعیت اقتصادی خود باشند، اما همزمان، مردم ما درک می‌ کنند که امنیت نیاز نخست است. حضور در سوریه، یک مساله امنیتی برای ایران است زیرا می‌ دانیم که اگر با تروریست ها در سوریه یا عراق مقابله نکنیم، باید این کار را در خیابان های تهران انجام دهیم.

معاون وزیر خارجه افزود: نیروهای ایران به درخواست دولت سوریه در این کشور حضور دارند. ما این کار را نه تنها برای امنیت ایران، بلکه برای همه منطقه انجام می‌ دهیم. امنیت خودمان را در امنیت منطقه می‌ بینیم. به همین دلیل با داعش و دیگر گروه های تروریستی در عراق، در سوریه و غیره می‌ جنگیم. همه می‌ دانند که اگر بخاطر ایران نبود، داعش را در بغداد، در دمشق و احتمالا در بیروت داشتیم. ایران در مبارزه با آنها موفق بوده است و مردم ایران درک می‌ کنند که یک مساله امنیتی است.

وی گفت: برادران عرب منطقه باید ارزیابی خود را بازنگری کنند. ایران هرگز به یکی‌ از همسایگان خود حمله نکرده است. از سوی «صدام حسین» مورد حمله قرار گرفتیم و همه از او از نظر سیاسی و مالی‌ حمایت کردند تا اینکه به کویت حمله کرد و فهمیدند که چه کسی‌ بود.

عراقچی‌ با اشاره به ناپایدار بودن و خطرناک بودن منطقه، پرسید: چه کسی‌ جنگها در منطقه را آغاز کرد؟ آیا ایران بود یا آمریکا بود که جنگ علیه عراق یا لیبی‌ را آغاز کرد؟ چه کسی‌ در حال حمله به یمن است ؟ آیا ایران است ؟ و چه کسی‌ به سرزمین های اشغالی حمله می‌ کند و هر روز فلسطینیان را می‌ کشد ؟ ایران است یا اسراییل ؟ چه کسی‌ تصمیم به یک راه حل مذاکره شده برای برنامه هسته ای خود گرفت ؟ هیچ نمونه دیگری از راه حل دیپلماتیکی در منطقه نداریم.
معاون وزیر همچنین با مطرح کردن این پرسش که چه کسی‌ علیه داعش جنگید و چه کسی‌ آن را ایجاد و با سلاح و پول حمایت کرد؟ ادامه داد: حقایق، خود حرف می‌ زنند و ثابت می‌ کنند که ایران یک قدرت صلح در منطقه است. صلح و ثبات منطقه ای، صلح و ثبات ایران است. آماده کار با همسایگانمان هستیم. ظریف در آخرین کنفرانس امنیتی مونیخ پیشنهاد مجمع گفتگوی منطقه ای کشورهای خلیج فارس را داد. اما پیشنهاد او گوش شنوا نداشت. امیدواریم که دیگران در منطقه از این ایده حمایت کنند و بتوانیم گفتگو کنیم.

دیپلمات مذکور از سوی دیگر در مورد ایرانیانی که دارای دو تابیعت هستند و اینکه آیا سفر به ایران برای آنها امن می‌ باشد، تاکید کرد: البته که امن است. بین پنج تا شش میلیون ایرانی در خارج داریم. بسیاری از آنها بدون مشکل رفت و آمد می‌ کنند و فقط اندکی‌ از آنها به خاطر جاسوسی دستگیر شده ا‌ند.

وی افزود: من کسی‌ را متهم نمی‌ کنم اما متوجه هستم که ایرانی های دارای دو تابیعت، یک هدف آسان برای جذب از سوی سرویس های مخفی‌ خارجی‌ هستند. بسیار مراقب امنیتمان هستیم. ایران شاید امن ترین کشور منطقه باشد. نیروهای امنیتی بسیار مراقب هستند و به کار آنها احترام می‌ گذاریم.

عراقچی‌ تاکید کرد: در عین حال می‌ خواهم به همه ایرانی ها بگویم که هیچ سیاستی علیه شهروندانی که تابیعت دوگانه دارند، وجود ندارد. در واقع، ما آن را نادیده می‌ گیریم. هرچند که بر اساس قانون ممنوع است اما هیچگاه از هیچ ایرانی نمی‌ پرسیم آیا گذرنامه دیگری دارد.

ما می‌ خواهیم که آنها به خانه بازگردند، که با خانواده های خود تماس و رابطه داشته باشند، که از نظر اقتصادی فعال باشند و در دانشگاه ها تدریس کنند. آنها را یک ارزش برای خودمان قلمداد می‌ کنیم و تلاش در تسهیل آمدن و رفتن آنها را داریم.