کد خبر: ۲۱۶۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۹۵

دلار ۴۲۰۰ تومانی برای همه کالاها تامین شد

رئیس اتاق اصناف ایران از تامین دلار ۴۲۰۰ تومانی برای همه کالاها و خدمات وارداتی خبر داد و گفت: افزایش قیمت موجود در بازار عوامل بسیاری دارد که افزایش نرخ دستمزد کارگران و دیگر هزینه‌های تولید به خودی خود در گران‌تر شدن محصولات مختلف موثر است.


رئیس اتاق اصناف ایران از تامین دلار ۴۲۰۰ تومانی برای همه کالاها و خدمات وارداتی خبر داد و گفت: افزایش قیمت موجود در بازار عوامل بسیاری دارد که افزایش نرخ دستمزد کارگران و دیگر هزینه‌های تولید به خودی خود در گران‌تر شدن محصولات مختلف موثر است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ طی ماه‌های اخیر که بازار ارزی با نوسانات متعدد و بی‌سابقه‌ای مواجه شده بود، فعالان بازار، تجار و تولیدکنندگان نگران تامین ارز مورد نیازشان بودند اما اسحاق جهانگیری - معاون اول رئیس جمهور - اعلام کرد که بر اساس سیاستگذاری ارزی جدید دولت همه نیازمندان از واردکنندگان تا تولیدکنندگان و حتی دانشجویان و مسافران می‌توانند از دلار ۴۲۰۰ تومانی استفاده کنند و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

گرچه در این میان برخی از اصناف و تولیدکنندگان از تامین نشدن دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا و مواد اولیه تولید خبر می دهند اما علی فاضلی - رئیس اتاق اصناف ایران - در این زمینه به ایسنا گفت: بر اساس مذاکرات صورت گرفته با مسئولان دولتی و وزیر صنعت، معدن و تجارت همه کالاها و خدماتی که تعرفه برای آن‌ها تعریف شده است، از دلار ۴۲۰۰ تومانی استفاده می‌کنند. البته حتی اگر همین نرخ دلار برای همه محصولات رعایت شود باز هم اختلاف حدود ۵۰۰ تومانی با نرخ ارز سابق وجود دارد و یکی از دلایلی است که سبب افزایش قیمت محصولات وارداتی و حتی تولید داخلی که به مواد اولیه وارداتی نیاز دارند، می‌شود. از سوی دیگر نیز هزینه‌های تولید کالا و خدمات مختلف نیز مانند نرخ دستمزد، اجاره، انرژی و ... افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: طی جلسات مختلفی که با وزیر صنعت، معدن و تجارت و دیگر مسئولان مختلف داشتیم، بسیاری از مشکلات موجود در این زمینه حل شد. به عنوان مثال بسیاری از اتحادیه‌های صنفی توانسته‌اند نسبت به گشایش اعتبار برای خود اقدام کنند و برخی از آنها در کمتر از هفت روز توانسته‌اند این کار را انجام دهند. در حالی که در گذشته دلار ۴۲۰۰ تومانی شامل حال آن‌ها نمی‌شد و در دلار ۴۲۰۰ تومانی هیچ گونه محدودیت و سقفی تعیین نشده است.

فاضلی با اشاره به اینکه سقف اعلام شده برای تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی بسیار بیشتر و بالاتر از سال گذشته است، اظهار کرد: افزایش قیمت موجود در بازار عوامل بسیاری دارد که افزایش نرخ دستمزد کارگران به میزان ۱۹.۵ درصد و دیگر هزینه‌های تولید به خودی خود در گران‌تر شدن محصولات مختلف موثر است.

رییس اتاق اصناف ایران گفت: در این زمینه باید گفت مساله‌ای به عنوان کمبود کالا و عرضه وجود ندارد اما در برخی حوزه‌ها با مشکلاتی مواجه هستیم. به عنوان مثال در زمینه‌ کالاها و تجهیزات دندانپزشکی ۲۷ قلم کالا وجود دارد که ۲۶ قلم آن هیچ مشکلی ندارد و فقط در تامین دستکش دندانپزشکی با مشکل مواجه شدیم که طبق اعلام اتحادیه مربوطه "تولید این محصول مونوپل یک شرکت مالزیایی است که این شرکت نیز مونوپل آمریکایی‌هاست و به همین دلیل است که در این زمینه با مشکل مواجه شدیم". بنابراین در اکثریت کالاها به ویژه کالاهای اساسی هیچ مشکلی وجود ندارد اما برخی کالاها هستند که در قالب تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی قرار نداشتند در حالی که پیش از آن با سیستم بدون انتقال ارز به کشور وارد می‌شدند که مشکل آن ها نیز حل شده است.