کد خبر: ۲۱۶۴۷۱
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۱۴

بخش حافظه توشیبا فروخته می شود

توشیبا پس از کش و قوس های فراوان موافقت رگولاتوری چین را برای فروش زیرمجموعه چیپ حافظه به موسسه خدمات مالی آمریکایی «بِین کپیتال» کسب کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ کمپانی ژاپنی طی بیانیه ای اعلام کرده است که واگذاری بخش صنایع نیمه هادی به قیمت سرسام آور ۱۸ میلیارد دلار در یازدهم خرداد ماه نهایی خواهد شد. ژاپنی ها چاره ای جز جلب رضایت مقامات چینی برای عقد این قرار نداشتند چرا که بخش عمده ای از بازار چیپ حافظه آنها در چین قرار دارد.

این قرارداد تردیدهای بسیاری را در رابطه با قوانین آنتی تراست یا ضد انحصار به وجود آورده بود اما شرکت های مذکور مدارک و اسناد لازم برای رفع این فرضیات را ارائه کرده اند. کمپانی بِین کپیتال در بیانیه ای هدف از معامله مذکور را اینگونه بیان کرده است:

دلیل این سرمایه گذاری هنگفت وجود فرصت هایی برای رشد بیشتر بخش حافظه توشیبا بوده است. علاوه بر این رقابت در بازار صنایع نیمه هادی جهانی حفظ شده و از ایجاد اختلال در زنجیره تامین نیز جلوگیری خواهد شد.
توشیبا به عنوان مخترع فناوری چیپ های nand از یک سال قبل بخش حافظه خود را برای فروش عرضه کرده بود چرا که پس از ورشکستگی واحد هسته ای وستینگهاوس و رسوایی های مالی، مجبور بود 750 میلیارد ین (یا 6.7 میلیارد دلار) درآمدزایی کند تا همچنان در بورس توکیو باقی بماند.

این کمپانی ژاپنی با فروش واحد نیمه هادی NAND خود با قیمت ۱۸ میلیارد دلار موافقت کرد و حتی فروش کسب و کار تلویزیون و سپس کامپیوترهای شخصی را هم در دستور کار خود قرار داده بود.

در این میان مشتریان پروپا قرصی حاضر به خرید این مجموعه عظیم بودند که از این میان می توان به وسترن دیجیتال، فاکسکان، هاینیکس و برودکام اشاره کرد اما توشیبا برای حفظ این زیرمجموعه در دست ژاپنی ها حاضر به ارائه تخفیف های چشمگیر به بِین کپیتال شد که علی رغم آمریکایی بودن، سهامداران عمده آن ژاپنی هستند. بر اساس برخی شایعات رقم پیشنهادی فاکسکان حدود ۲۸ میلیارد دلار بوده است.