کد خبر: ۲۱۶۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۷۷

دفاع اردوغان از ایران در مقابل اظهارات اخیر پمپئو

رئیس جمهور ترکیه در واکنش به اظهارات روز گذشته وزیر امور خارجه آمریکا علیه ایران، گفت تهدید واقعی کشورهایی هستند که کلاهک هسته ای در اختیار دارند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به اظهارات «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا، کشورهایی که دارای سلاح هسته‌ای هستند را تهدیدی برای جهان خواند و از ایالات متحده آمریکا برای خروج از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ با ایران انتقاد کرد.

اردوغان گفت: کسانی که بیش از ۱۵ هزار کلاهک هسته ای دارند، تهدیدی برای جهان هستند.

اشاره اردوغان به تقریبا تعداد کل کلاهک‌های هسته‌ای در جهان است که بیشتر آنها در اختیار ایالات متحده آمریکا و روسیه قرار دارد.

اردوغان که در مراسم افطار به مناسبت ماه رمضان صحبت می کرد با بیان اینکه خاورمیانه باید از سلاح هسته‌ای پاک شود در اشاره به تهدیدهای وزیر خارجه آمریکا نسبت به ایران گفت: «چرا کشورهایی که سلاح هسته ای دارند دیگران را تهدید می کنند؟ اگر منصف باشیم و رویکرد منصفانه ای داشته باشیم باید بگوییم کشورهایی که سلاح هسته ای دارند و از سلاح هسته ای بعنوان تهدید استفاده می کنند هیچ اعتباری در جامعه بین المللی ندارند.»

اشاره رئیس جمهوری ترکیه به خاورمیانه بدون سلاح هسته‌ای، اسرائیل را هدف قرار می‌دهد که گفته می شود دارای سلاح هسته ای است.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین گفت: ترکیه طرح دوباره موضوعات جهانی از جمله توافق هسته ای با ایران را که دیگر کنار گذاشته شده بود، نمی پذیرد. از نظر ما اینکه دیگر امضا کنندگان توافق هسته ای با ایران در مقابل تصمیم دولت آمریکا ایستاده‌اند و به آن وفادارند بسیار مثبت است.

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه با حمایت از تصمیم رئیس جمهوری این کشور برای خروج از توافق هسته‌ای ایران، ۱۲ شرط را برای توافق جدید با تهران اعلام کرد.