کد خبر: ۲۱۶۶۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۱

تاثیر لغو قرارداد‌های بزرگ بر صنعت نفت ایران

هادی نظرپور مجری طرح یادآوران جنوبی درخصوص وضعیت بازار نفت ایران گفت: در حال حاضر بزرگترین مشکل ما سرمایه‌گذاری در این بخش است اما از لحاظ دانش فنی نیاز به خارج نداریم اما مسئله سرمایه‌گذاری اهمیت بسیار دارد که به نظر می‌رسد با خروج توتال دیگر قراردادها یکی پس از دیگری نافرجام بماند و چاره‌ای جز تکیه به توان داخل نداریم همچنین برای تامین سرمایه پروژه‌ها نیز به نظر می‌رسد چینی‌ها که در گذشته نیز در بدترین روزها کارشکنی نکردند همچنان به توافقات خود پایبند باشند و اعتنایی به تحریم‌های آمریکا نداشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ او افزود: روس‌ها نیز به دلیل داشتن رابطه‌ای نه چندان خوب می‌توانند در سرمایه‌گذاری پروژه‌ها ایران را یاری برسانند که لازم است به این دو کشور اکتفا نکرده و دیگر هم پیمانان در آسیای شرقی را نیز از دست نداد.

فرانسه نتوانست آمریکا را مجاب به وضعیت استنثا کند

یک کارشناس حوزه نفت درباره خروج توتال از ایران به رویداد۲۴ می‌گوید: از آنجایی که 90 درصد عملیات بانکی وابسته به آمریکا است، فرانسه نتوانست آمریکا را مجاب به وضعیت استنثا کند همچنین هزینه‌های این شرکت مربوط به بخش تجهیزاتی نبوده است بنابراین با خروج از قرارداد این هزینه‌ها قابلیت پرداخت نخواهد داشت.

کسی خروج ایران از بازارهای بین‌المللی نفت را نخواهد دید

سیدپیروز موسوی مدیر عامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران نیز با اشاره به خروج آمریکا از برجام و تاثیر آن روی فرآیند صادرات نفت ایران گفت: دنیا به نفت نیاز دارد و ایران در حوزه تعاملات نفتی، نقش‌آفرینی می‌کند. ممکن است کاهش صادرات داشته باشیم اما کسی خروج ایران از بازارهای بین‌المللی نفت را نخواهد دید.

تمهیدات لازم برای دوران تحریم اندیشیده شده است

همچنین علی کاردار مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران درباره رویکرد ایران در قبال خدشه‌دار شدن توافق برجام و نبود تقاضای نفت خام ایران از سوی کشورهای اروپایی گفت: حتی در آن صورت نیز جای نگرانی وجود ندارد و تمهیدات لازم را اندیشیده‌ایم. مشکل خاصی از این جهت نداریم و بر اساس درخواست‌ها اقدام می‌کنیم. اعتبارهای اسنادی و سازوکار فروش نفت مشخص است و ممانعتی برای فروش نداریم. خوشبختانه در آسیای شرقی نفت خام ما را مصرف می‌کنند. نفت سنگین بهرگانسر و فوق سنگین غرب کارون که در مدار آمده هم مورد علاقه شرق آسیاست. این کشورها نفت سنگین ما را با مقداری میعانات گازی ترکیب می‌کنند و قیمت مناسبی برای آنها درمی‌آید. نفت سنگین غرب کارون ایران به عنوان نفتی مرغوب و به نام «نفت پارس» در بازارهای جهانی عرضه می‌شود.