کد خبر: ۲۱۶۷۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۹۱

آیت الله جانشین موحدی کرمانی کیست؟

آیت الله مهدوی کنی از بدو تاسیس حزب تا لحظه وفات در هشتاد و سه سالگی دبیرکل این مجموعه بود و حتی در زمانی که در کما بود هم جامعه روحانیت مبارز تصمیمی برای انتخاب دبیرکل جدید نداشت. اما گویا حال جمع‌بندی بزرگان جامعه روحانیت مبارز منجر به این شده تا موحدی کرمانی پس از چهار سال قرار گرفتن در این مسئولیت، جای خود را به تقوی بدهد.

چگونه موحدی کرمانی حذف شد؟

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ موحدی کرمانی البته دو مسئولیت مهم دارد که البته یکی از دست رفت. پس از درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی در تشخیص مصلحت نظام مدتی رییس مجمع بود که جای خود را به هاشمی شاهرودی داد. از سویی دیگر چند سال است که خطیب نماز جمعه‌های تهران است. غیبت‌ها و حضور نا منظم او به صورت پیاپی در نماز جمعه باعث شده بود شایعه بیماری او تقویت شود. با این حال ظاهرا مشکل خاصی ندارد و اطرافیان او تاکید دارند که حضورش در بیمارستان برای آزمایش دوره‌ای بوده و او از صحت و سلامت کامل برخوردار است.

اختلافات درونی؟

شایعاتی از اختلافات درونی جامعه روحانیت مبارز، سالهاست منتشر می‌شود. از جمله در اسفند 94 که لیست خبرگان مردم (نزدیک به آیت الله هاشمی) و جامعه روحانیت مبارز منتشر شد، این اختلافات به اوج رسید. اکبر هاشمی رفسنجانی و موحدی کرمانی چهره‌هایی بودند که در هر دو لیست قرار داشتند. اصولگرایان البته لیست‌های دیگری بدون نام هاشمی منتشر کردند اما در نهایت لیست خبرگان مردم برنده شد و موحدی کرمانی به خاطر حضور در این لیست مجوز حضور در مجلس خبرگان را گرفت. در حالی که مصباح یزدی، محمد یزدی و برادر مهدوی کنی مجوز حضور در این دوره مجلس را به دست نیاوردند.

در انتخابات سال 96 باز نقش جامعه روحانیت کم رنگ‌تر شد. جامعه روحانیت در این سال‌ها نقش کنترل کننده رفتارهای این جریان را بر عهده داشت و شورای نگهبان داخلی اصولگرایان به شمار می‌آمد اما به مرور این مسئولیت به افراد دیگری سپرده شد و از روحانیون منفردی مثل آیت الله مصباح یزدی سخن به میان آمد و زمانی هم نقش شورای سه نفره و بعدها نقش جلسات وحدت احزاب سه گانه موتلفه پایداری و ایثارگران پررنگ‌تر شد. ظاهرا دیگر در میان اصولگرایان برای کسی مهم نبود نظر جامعتین روی چه کسی هست. حتی موتلفه، موتلف همیشگی جامعه روحانیت هم نامزد مستقل معرفی کرد و این بار نیازی به تایید علمای قم ندید...

حزبی که روزگاری رئیس سه قوه ایران از جمع اعضای شورای مرکزی آن انتخاب می شدند، امروز در جایگاه مناسبی قرار ندارد. گرچه حسن روحانی روی کاغذ عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت است اما همه می دانند که سالهاست در جلسات جامعه روحانیت شرکت نمی‌کند. به جز او چهره‌هایی نظیر مرحوم هاشمی و ناطق نوری نیز در سال‌های اخیر از جامعه روحانیت فاصله گرفتند.

احتمالا یکی از همین مسائل باعث شد تا اصولگرایان به فکر کنار گذاشتن موحدی کرمانی باشند. حالا رضا تقوی که ارتباط خوبی با بدنه روحانیت مبارز و همچنین روحانیون غیر مبارز (جریان مصباح یزدی) دارد، قرار است دبیرکل جامعه روحانیت مبارز باشد. به این ترتیب حزبی که در مهمترین مسئولیت‌های کشور دارای نیرو و نظر و برنامه بود حالا قرار است مسئولیت دبیرکلی خود را به نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی می‌سپارد.