کد خبر: ۲۱۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۹۳۹

جهان به یک نلسون ماندلا نیاز داشت اما پوتین آمد!

پوتین برخلاف رویه سالهای اخیر در روسیه در تلاش است از غرب فاصله بگیرد و جایگاه ویژه ای برای این کشور در جهان ایجاد کند.
روزنامه الشرق الاوسط نوشت پوتین برخلاف رویه سالهای اخیر در روسیه در تلاش است از غرب فاصله بگیرد و جایگاه ویژه ای برای این کشور در جهان ایجاد کند.

به گزارش سرویس بین الملل تیک Tik.ir،‌روزنامه الشرق الاوسط درشماره امروز خود به قلم بیل کیلر نوشت: جهان به یک نلسون ماندلا نیاز داشت اما پوتین آمد.

هنگامی که قهرمان آفریقای جنوبی درحال تشییع شدن بود ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تلاش می کرد کشور اوکراین را به خود جذب کرد تا اتحادیه جدیدی شبیه به شوروی سابق تشکیل دهد وبا ایجاد یک خبرگزاری جدید تحت مدیریت کرملین ویک ملی گرای افراطی کنترل خود را بر رسانه‌های تحت کنترل خود تشدید کند.

اقدامات پوتین یکجانبه نبود.این اقدامات به موازات روشی بوده که طی سالیان گذشته اجرا شده و تلاش شده است روسیه از نظر فرهنگی و اجتماعی از غرب لیبرال فاصله بگیرد.آنچه اکنون در جریان است پیچیده تر و خطرناک است و قدرت سیاسی پوتین را افزایش می دهد.او تلاش می کند با اروپا مقابله کند و شکاف را در قاره ای که زمینه بروز دو جنگ جهانی را فراهم کرد تعمیق بخشد.

پوتین از زمان آغاز دوره ریاست جمهوری‌اش در سال 2012 به صورت فزاینده‌ای احساس کرد که نزدیک شدن به غرب موجب افزایش احترامش نمی شود و روسیه درانزوا بسر می برد.

برای درک ارتباط بازگشت روسیه به عرصه بین‌المللی با ناآرامی‌ها درخیابانهای کی یف کافیست به سخنان الکسی‌بوشکوف رئیس کمیسیون خارجی مجلس نمایندگان روسیه توجه شود.

وی هشدار داده است که درصورت پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا ، مستشاران اروپائی به روسیه نفوذ خواهند کرد و تلاش خواهند نمود زمینه فرهنگ همجنس بازی را رشد دهند.

دیمیتری ترینین کارشناس موسسه صلح جهانی کارنگی می‌گوید؛پوتین طی دوسال گذشته به شخصیتی ازنظر ایدئولوژیک محافظه کارتر ومتمایل‌تر به دیدگاههای عجیب مسیحیت ارتدوکس وشرق که روسیه واوکراین به آن نزدیک هستند تبدیل شده است.این موضوع طبعا با هدف جلب رضایت ملتی متدین و دین مدار نیست بلکه موضوعی شخصی است.

در ژوئن 1989 میخائیل گورباچف در استراسبورگ سخنرانی کرد.بسیاری اعتقاد دارند که این سخنرانی گام بسیار مهمی در مسیر پایان دادن به جنگ سرد بوده است.وی در آن سخنرانی گفت که روسیه خود را عضوی از خانواده اروپا به شمار می آورد.

طی سالهای اخیر رکود و ریاضت اقتصادی در اروپا موجب کاهش درخشش آن در نظر مردم شد اما هنوز در مقایسه با اقتصاد اوکراین برای شهروندان این کشور جذاب به نظر می رسد.

اوکراینی ها هرگز امیدشان را برای پیوستن به غرب از دست نداده‌اند و معترضانی که در میدان استقلال کی‌یف تظاهرات کردند نمایندگان نسلی به شمار می‌آیند که برای درس و کار به لهستان مسافرت کرده‌اند و این کشور را پس از پیوستن به اتحادیه اروپا دیده‌اند و نمی خواهند به دوران امپراتوری روسیه بازگردند.