کد خبر: ۲۱۷۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۸۵

چقدر با خواص حبوبات آش رشته آشنایی دارید؟

اکنون که در ماه مبارک رمضان قرار داریم، ضرورت انواع مختلف آش در سفرههای افطاری بیشتر به چشم می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ آش رشته یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین آش های ایرانی است که در سفره‌های افطاری نیز جایگاه خاصی دارد. این آش از غذاهای محلی استان زنجان است ولی در همه شهرهای ایرانی پخته شده و طرفدار دارد. این آش در مراسم‌های نذری و افطاری نیز پخته و پخش می‌شود.

در ابتدا در مورد حبوبات آش رشته و خواص منحصر بفردی که هر یکی از آن ها دارد صحبت می‌کنیم و سپس طرز پخت این آش خوشمزه را آموزش می‌دهیم. شما نیز حتما آن را بپزید و با خانواده نوش جان فرمایید.

حبوبات آش رشته و خواص آن‌ها
لوبیا چیتی: لوبیا چیتی غنی از مواد مغذی و منبع عالی پروتئین و فیبر است. لوبیا چیتی به علت داشتن فیبر در جلوگیری از یبوست و دیگر اختلالات گوارشی بسیار موثر است. همچنین باعث کاهش سطح کلسترول بدن می‌شود که همین عامل مانند یک سپر در برابر بیماری‌های قلبی عمل می‌کند. مصرف منظم لوبیا چیتی با مهار افزایش سطح قندخون بعد از غذا باعث ثبات آن می‌شود. همچنین لوبیا چیتی سرشار از پتاسیم است که در جلوگیری از ریزش مو بسیار موثر است. فقدان ویتامین B در بدن ممکن است باعث مشکلات مختلف پوستی مانند قرمزی، سوزش و خشکی پوست شود. لوبیا چیتی سرشار از ویتامین B است که می‌تواند از مشکلات پوستی جلوگیری کند. آهن موجود در لوبیا چیتی برای زنان باردار، زنان شیرده، نوجوانان و کودکان در حال رشد بسیار مناسب است.

نخود: نخود سومین حبوبات پرمصرف پس از لوبیا و سویا در جهان است. نخود دارای سطح پایینی از کلسترول مضر خون است و همین عامل باعث می‌شود که نخود نقش محافظتی در مقابل بیماری‌های قلبی بازی کند. همینطور وجود منیزیم بالا در نخود باعث بهبود گردش خون در بدن شده و خطر حمله قلبی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این نخود حاوی ویتامین K، ویتامین B6، فسفر، روی، مس، منگنز، منیزیم و پروتئین و فیبر است.

عدس: عدس دارای مقدار بالایی پروتئین است که مقدار آن حتی ۳۵ درصد بالاتر از پروتئین موجود در گوشت قرمز،مرغ و ماهی و محصولات لبنی است. عدس همچنین حاوی کربوهیدارات (تقریبا ۱۵-۲۵ گرم در ۱۰۰ گرم) است. آن همچنین منبع خوب فیبر به شمار می‌آید. عدس دارای مقدار کالری کمی است. از دیگر مواد مغذی آن می‌توان به منگنز، آهن، فسفر، مس، ویتامین B1 و پتاسیم اشاره کرد. عدس برای عضله‌سازی، کنترل دیابت، بهبود دستگاه گوارش، سلامت قلب، مقابله با سرطان، کنترل وزن، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی و کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه بسیار مفید است. عدسی یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی است که با به علت آهن فراوان آن در صبحانه و میان وعده‌ها مصرف می‌شود.

لوبیا سفید: فولات نقش مهمی را در تنظیم اسیدآمینه‌های خاص که سیستم عصبی به آن نیاز دارد، بازی می‌کند. مصرف لوبیا سفید با تامین فولات مورد نیاز بدن باعث بازسازی سلول‌های مغزی شده و اینگونه از بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند و مغزتان را همیشه هوشیار نگه می‌دارد. همچنین فولات موجود در لوبیا سفید خطر حمله‌های قلبی، سکته‌های مغزی و بیماری عروقی را کاهش می‌دهد. به علاوه اینکه لوبیا سفید دارای مقدار بسیار بالایی پتاسیم و مقدار بسیار کمی سدیم است که باعث می‌شود رگ‌های خونی شل شده و فشارخون شما تنظیم شود. همینطور لوبیا سفید یک منبع عالی از پروتئین، فیبر، منگنز، منیزیم است.

مواد لازم برای آش رشته
لوبیا چیتی: ۱ لیوان
نخود: ۱ لیوان
عدس: ۱ لیوان
لوبیا سفید: ۱ لیوان
آرد گندم: ۱ قاشق غذاخوری
رشته آش ۶۰۰ گرم
پیاز داغ: ۱ لیوان
سیر داغ: ۱/۲ لیوان
نعنا داغ: به مقدار لازم برای تزیین
کشک: ۱ کیلو گرم
سبزی آش: ۲ کیلو گرم

طرز تهیه آش رشته
برای تهیه آش رشته ابتدا حبوبات را برای کاهش نفخ ناشی از آن یک روز قبل خیس کنید و ۲ تا ۳ بار آب آن ها را عوض کنید و دور بریزید. پیازها را سرخ کنید و سیر داغ را هم آماده کنید. پیاز داغ@ها را با زردچوبه کمی تفت دهید.

نخود ، لوبیا و سیر داغ و پیاز داغ را درون قابلمه بریزید تا با هم پخته شوند. سپس عدس و سبزی خرد شده را هم به بقیه مواد آش رشته اضافه کنید. یک تا دو قاشق آرد را در کمی آب سرد حل کنید و به مواد درون قابلمه اضافه کنید.

سبزی که پخته شد، رشته آش را اضافه کنید و هم بزنید تا رشته‌ها به یکدیگر نچسبند. زمانی که از پختن رشته‌ها اطمینان پیدا کردید کشک را اضافه کنید.

بعد از ۵ دقیقه گاز را خاموش کنید. و اجازه دهید که آش رشته کمی جا بیافتد. در آش رشته نمک نریزید چون معمولاً هم رشته و هم کشک به قدر کافی نمک دارد.