کد خبر: ۲۱۹۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۲۲

درمان آرتروز پیشرفته زانو بدون جراحی ممکن است

متخصص طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز در بیماری های روماتیسمی، مفصلی و اعصاب با بیان اینکه یکی از درمان های قطعی آرتروز پیشرفته زانو تعویض مفصل زانو به وسیله جراحی است، گفت: جهت اجتناب از عمل جراحی درمان های جدید آرتروز بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان ابداع شده است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ دکتر سیدکاظم شکوری افزود: آرتروز یا استئوآرتریت زانو به حالتی اطلاق می شود که غضروف های مفصل شروع به از بین رفتن می کنند و باعث ساییدگی و آسیب استخوان می شوند.
وی با اشاره به درمان آرتروز پیشرفته به وسیله ازون تراپی، ادامه داد: این درمان تزریقی برای بافت های همبند با استفاده از مواد کلاژن و گاز اوزن است که سبب ترمیم رباط های تضعیف شده و آسیب دیده در داخل و اطراف مفصل می شود.

دکتر شکوری گفت: در این روش، ترکیبی از ازون، پروکائین و ویتامین ب 12 و مواد دیگر به بافت آسیب دیده زانو تزریق می شود و باعث از بین رفتن درد و ورم زانو می شود.

وی با بیان اینکه ازون تراپی ضد التهابی قوی است، افزود: این روش درمانی همچنین موجب تعدیل سیستم ایمنی، فعال سازی مکانیسم های ترمیم بافت، بهبود سریع و قابل ملاحظه و جلوگیری از پیشرفت آرتروز و تخریب بیشتر غضروف و مفصل می شود.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ادامه داد: تزریق اسید هیالورونیک یکی دیگر از راه های جدید درمان آرتروز زانو است که موجب بهبود التهاب و درد و کاهش محدوده حرکتی می شود.

وی خاطرنشان کرد: اسیدهیالورونیک یک ماده طبیعی و ژله ای است که در غضروف، مایع مفصلی و در بافت همبند یافت می شود.

دکتر شکوری افزود: سلول درمانی خونی موسوم به 'پی.آر.پی' از دیگر روش های جدید درمانی است که در این روش پلاسمای غنی از پلاکت که از خون خود بیمار گرفته شده است، برای ترمیم بافت آسیب دیده تزریق می شود.

وی اظهار داشت: بهبود حرکات مفصلی، ترمیم بافت های آسیب دیده، استفاده نکردن از داروهای شیمیایی و عدم وجود حساسیت و آلرژی از جمله فواید این روش درمانی است.

متخصص طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز در بیماری های روماتیسمی، مفصلی و اعصاب گفت: ارتوکین تراپی یک دیگر از روش های درمانی جدید این بیماری است که در آن پروتیین های ضد التهابی و فاکتورهای رشد از خون بیمار گرفته شده و به طور مستقیم به مفصل زانو تزریق می شود.

وی ادامه داد: این روش درمانی از نظر بیولوژیکی کاملا طبیعی و سازگار با شرایط ایمنولوژیکی و بیوشیمیایی بدن بوده و اثرات ضد درد ماندگار و طولانی مدت دارد.

وی اضافه کرد: این تکنیک در طولانی مدت التهاب را متوقف و اثرات آن را خنثی می کند، همچنین کارایی مفصل را بهبود و دامنه حرکتی مفصل را ارتقا می دهد.

به گزارش ایرنا، استئوآرتریت یا سائیدگی زانو که به آن آرتروز زانو هم می گویند، از شایع ترین علل درد زانو در سنین متوسط و بالا است که در آن غضروف مفصل دچار آسیب و خوردگی می شود، این بیماری صرفنظر از درد و تورم موجب تغییر شکل و اشکال در راه رفتن هم می شود.